Lithium je důležitou součástí moderních baterií, které jsou jsou určené pro elektromobily i běžnou elektroniku. I když samotná baterie obsahuje i řadu dalších chemických prvků a částí, které tvoří její celkovou cenu, snižování ceny jakéhokoli prvku znamená i snižování ceny baterie a tím pádem i zařízení, do kterého je nasazena.
Čínská vláda se nyní pochlubila tím, že se jí podařilo vyvinout novou technologii, díky které bude možné snížit produkční náklady na neuvěřitelně nízké hodnoty. Jednu tunu lithia bude možné vytěžit s náklady kolem 2 180 dolarů, přičemž koncové ceny za stejný objem lithia se dnes pohybují v oblasti 12 tisíc dolarů až 20 tisíc dolarů. Potenciálně jde tedy až o desetinásobné snížení ceny.
Vzhledem k tomu, že Čína vyrábí v celosvětovém měřítku asi dvě třetiny celkové produkce Li-Ion baterií a vlastní většinu továren na zpracování lithia, jedná se o další strategickou ekonomickou výhodu. Díky tomu může Čína rapidně snížit ceny a vyřadit jakoukoli konkurenci, která podobnou efektivní technologií nebude vybavena.
Dobrou zprávou ale je, že pro koncové zákazníky by to mělo znamenat kladný efekt v podobě nižších cen, které se promítnou napříč různými zařízeními i elektromobily. Akumulátory na bázi lithia jsou nyní nejpoužívanější, například Tesla používá Li-Ion baterie ve verzi NCA (Nickel Cobalt Aluminum Oxide), u spotřební elektroniky se používá obvykle varianta LiCoO2 (Lithium Cobalt Oxide).
Mohlo by vás také zajímat: