Nová PlayStation 2: ještě úspěšnější mašinka, než jsme doufali?

Přehrávání DVD a dokonce podpora „vypálených“ formátů +R/RW a –R/RW – to bude hit.

Za necelý měsíc se v Japonsku začne prodávat nová PlayStation 2. Sony neplánuje měnit jméno a ani k němu nehodlá nic dodávat, a i když jde o hodně inovovaný produkt, firma dělá dobře, taková značka se nemá měnit. Mezi znalci a fanoušky je označovaná jako „2(b)“, ale to jen proto, aby bylo v rozhovoru jasné, o jakou verzi produktu se jedná.

Sony PS 2 se stále prodávají jako divé, i když prodej podle průzkumu v Japonsku už pomaličku klesá – trh je už relativně nasycený (v jiných zemích zatím ještě leze nahoru). Sony proto hledá jiné zákazníky, kteří budou PS 2 používat nejen pro hraní, a proto do nové verze produktu přidala funkci, která může být pro zákazníky nadmíru zajímavá: schopnost přehrávat DVD, a to nejen průmyslově vyrobená, ale i vypálená podle obou standardů, „pluskového“ i „mínuskového“, a to ve verzi vypalovací i přepalovací (+R/RW, -R/RW). Pro firmu to nebude znamenat výraznou zátěž: nákladově dnes masová produkce DVD mechaniky vyjde jen o pár korun levněji než CD mechaniky a to, že trh zatím drží (k zármutku koupěchtivých zákazníků) mezi oběma typy mechanik velký cenový rozdíl, je jen obvyklá setrvačnost konkurenčních tlaků a samozřejmě tlak na maximalizaci zisků – zákazníci kupují i za tyto ceny, tak proč spěchat se zlevňováním. (Určitou roli hraje i amortizace továrních linek). Sony navíc přesouvá výrobu PlayStation stoprocentně do Číny, a navíc zde ani nebude vyrábět sama – budou to pro ni dělat dvě taiwanské firmy, Asustek a Hon Hai. (Kam během pár desítek let dospěl postoj nejhrdějšího a nacionálněji nejsilněji smýšlejícího národa! Ještě nedávno by bylo pro jakoukoli japonskou korporaci bylo naprosto nepřípustné dávat práci komukoli jinému než rodákům, a to se místní ekonomice na rozdíl ode dneška dařilo). Přidání přehrávače, který je jako šitý na míru pirátům (co jiného se na DVD pálí než filmy a software?), nepostrádá určitý půvab: není snad jiná část Sony právě členem asociace RIAA, která by nejraději všechny paliče vyhladila z povrchu zemského?

Přehrávání komerčních, stejně jako vypálených DVD bude pro tuto světově vedoucí konzoli, jejíž technologie je ale už dnes tři a půl roku (!) stará, s velkou jistotou prodejní úspěch. Pro mnoho lidí, kteří náruživě nehrají, to prostě bude příjemně levný stolní DVD přehrávač, navíc s dálkovým ovládáním (rovněž novinka u „2(b)“ verze), ke kterému je přibalena zdarma jedna hra coby ďáblovo pokušení. Zkus, uvidíš, bude se ti líbit, koupíš další. Další drobnou kladnou změnou u nové PS 2 je (údajně) podstatně tišší větrák, progresivní scan při zobrazování (kvalitnější, rychlejší zobrazování hlavně u videa), a také jedno mínus – Sony trošku překvapivě ruší FireWire port, který byl u předchozí verze. Hry jej nepotřebují, a Sony tím zřejmě opouští svou předchozí ideu, že by PS mohla být jakousi komunikační centrálou v domácnosti. Někteří odborníci hodnotí tento „refresh“ jako nedostatečný – Sony klidně mohla dodat do základní výbavy ethernetový čip a mohla odstranit nebo spíš inovovat hodně nepěkný a zbytečně velký expansion bay, ale firma neřeší „techničtinu“, které stejně nikdo nerozumí, ale marketingově velice atraktivní funkci.

PlayStation je stále drtivě vedoucí konzole – celkově se jí prodalo přes 50 mil. kusů, a vede nad hlavními konkurenty (Microsoft a Nintendo) v poměru šest ku jedné. Kdyby se PS 2 počítala mezi počítače (a proč by ne?), není na počet prodaných kusů počítačů jedničkou Dell, ale právě Sony. Vývoj konzole stojí nemalé peníze, ale firmě se nyní vyplácí doslova pekelně – třetina celkového zisku firmy dnes přitéká právě z PS 2, a proto se Sony rozhoduje už na počítačové poměry poměrně „obstarožní“ konzoli protlužovat život. Na trh se samozřejmě připravuje PS 3, ale k dispozici nebude dříve než za dva roky; z hlediska nejlepší návratnosti investic se považuje právě pět let života konzole. Podle analytiků Microsoft ztrácí na jednom svém Xboxu stále asi 75 dolarů, zatímco Sony 25 dolarů vydělává – důležité jsou pak samozřejmě příjmy z her, kde Sony logicky kvůli své instalované bázi konzolí rovněž drtivě vede. Mimochodem, příjem divize Xbox u Microsoftu meziročně klesl v právě uzavřeném čtvrtletí o 42 % na 450 mil. dolarů – bonita celé oblasti videoher se odhaduje na 20 miliard.

Jak je možné, že se PlayStation stále prodává v takovém násobku počtu kusů jako konkurenti, kteří mají své produkty mladší a technologicky vyspělejší? Microsoft má v Xboxu lepší grafiku, síťovou kartu a pevný disk, a GameCube od Nintenda je možná technologicky vůbec nejdál. PlayStation okupuje největší část toho, čemu se říká „mind share“, podíl v našich myslích. Když budeme vybírat mezi „xxx“ doutníkem a kubánským doutníkem, mezi „yyy“ pivem a plzeňským pivem, za stejnou cenu, co zvolíme? Herní konzole – rovněž kvůli své nízké ceně – patří ke konzumnímu zboží, kde silná značka porazí i kvalitnější produkt. A Sony je po čertech silná značka.

Diskuze (22) | Resource Kit Tools pro Windows Server 2003 a XP

Témata článku: Software, Microsoft, Herní konzole, Playstation, Lega, Refresh, Ps 4 herní konzole, Nízký tlak, Sony Playstation, Prodaný film, Masová produkce, Povrch zemského, Velký zisk, PS 2, Nemalá cena, Sony Playstation 3, Velká zátěž, Playstation 4, Playstation 3, Playstation 2

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší