Nová PlayStation 2: ještě úspěšnější mašinka, než jsme doufali?

Přehrávání DVD a dokonce podpora „vypálených“ formátů +R/RW a –R/RW – to bude hit.

Za necelý měsíc se v Japonsku začne prodávat nová PlayStation 2. Sony neplánuje měnit jméno a ani k němu nehodlá nic dodávat, a i když jde o hodně inovovaný produkt, firma dělá dobře, taková značka se nemá měnit. Mezi znalci a fanoušky je označovaná jako „2(b)“, ale to jen proto, aby bylo v rozhovoru jasné, o jakou verzi produktu se jedná.

Sony PS 2 se stále prodávají jako divé, i když prodej podle průzkumu v Japonsku už pomaličku klesá – trh je už relativně nasycený (v jiných zemích zatím ještě leze nahoru). Sony proto hledá jiné zákazníky, kteří budou PS 2 používat nejen pro hraní, a proto do nové verze produktu přidala funkci, která může být pro zákazníky nadmíru zajímavá: schopnost přehrávat DVD, a to nejen průmyslově vyrobená, ale i vypálená podle obou standardů, „pluskového“ i „mínuskového“, a to ve verzi vypalovací i přepalovací (+R/RW, -R/RW). Pro firmu to nebude znamenat výraznou zátěž: nákladově dnes masová produkce DVD mechaniky vyjde jen o pár korun levněji než CD mechaniky a to, že trh zatím drží (k zármutku koupěchtivých zákazníků) mezi oběma typy mechanik velký cenový rozdíl, je jen obvyklá setrvačnost konkurenčních tlaků a samozřejmě tlak na maximalizaci zisků – zákazníci kupují i za tyto ceny, tak proč spěchat se zlevňováním. (Určitou roli hraje i amortizace továrních linek). Sony navíc přesouvá výrobu PlayStation stoprocentně do Číny, a navíc zde ani nebude vyrábět sama – budou to pro ni dělat dvě taiwanské firmy, Asustek a Hon Hai. (Kam během pár desítek let dospěl postoj nejhrdějšího a nacionálněji nejsilněji smýšlejícího národa! Ještě nedávno by bylo pro jakoukoli japonskou korporaci bylo naprosto nepřípustné dávat práci komukoli jinému než rodákům, a to se místní ekonomice na rozdíl ode dneška dařilo). Přidání přehrávače, který je jako šitý na míru pirátům (co jiného se na DVD pálí než filmy a software?), nepostrádá určitý půvab: není snad jiná část Sony právě členem asociace RIAA, která by nejraději všechny paliče vyhladila z povrchu zemského?

Přehrávání komerčních, stejně jako vypálených DVD bude pro tuto světově vedoucí konzoli, jejíž technologie je ale už dnes tři a půl roku (!) stará, s velkou jistotou prodejní úspěch. Pro mnoho lidí, kteří náruživě nehrají, to prostě bude příjemně levný stolní DVD přehrávač, navíc s dálkovým ovládáním (rovněž novinka u „2(b)“ verze), ke kterému je přibalena zdarma jedna hra coby ďáblovo pokušení. Zkus, uvidíš, bude se ti líbit, koupíš další. Další drobnou kladnou změnou u nové PS 2 je (údajně) podstatně tišší větrák, progresivní scan při zobrazování (kvalitnější, rychlejší zobrazování hlavně u videa), a také jedno mínus – Sony trošku překvapivě ruší FireWire port, který byl u předchozí verze. Hry jej nepotřebují, a Sony tím zřejmě opouští svou předchozí ideu, že by PS mohla být jakousi komunikační centrálou v domácnosti. Někteří odborníci hodnotí tento „refresh“ jako nedostatečný – Sony klidně mohla dodat do základní výbavy ethernetový čip a mohla odstranit nebo spíš inovovat hodně nepěkný a zbytečně velký expansion bay, ale firma neřeší „techničtinu“, které stejně nikdo nerozumí, ale marketingově velice atraktivní funkci.

PlayStation je stále drtivě vedoucí konzole – celkově se jí prodalo přes 50 mil. kusů, a vede nad hlavními konkurenty (Microsoft a Nintendo) v poměru šest ku jedné. Kdyby se PS 2 počítala mezi počítače (a proč by ne?), není na počet prodaných kusů počítačů jedničkou Dell, ale právě Sony. Vývoj konzole stojí nemalé peníze, ale firmě se nyní vyplácí doslova pekelně – třetina celkového zisku firmy dnes přitéká právě z PS 2, a proto se Sony rozhoduje už na počítačové poměry poměrně „obstarožní“ konzoli protlužovat život. Na trh se samozřejmě připravuje PS 3, ale k dispozici nebude dříve než za dva roky; z hlediska nejlepší návratnosti investic se považuje právě pět let života konzole. Podle analytiků Microsoft ztrácí na jednom svém Xboxu stále asi 75 dolarů, zatímco Sony 25 dolarů vydělává – důležité jsou pak samozřejmě příjmy z her, kde Sony logicky kvůli své instalované bázi konzolí rovněž drtivě vede. Mimochodem, příjem divize Xbox u Microsoftu meziročně klesl v právě uzavřeném čtvrtletí o 42 % na 450 mil. dolarů – bonita celé oblasti videoher se odhaduje na 20 miliard.

Jak je možné, že se PlayStation stále prodává v takovém násobku počtu kusů jako konkurenti, kteří mají své produkty mladší a technologicky vyspělejší? Microsoft má v Xboxu lepší grafiku, síťovou kartu a pevný disk, a GameCube od Nintenda je možná technologicky vůbec nejdál. PlayStation okupuje největší část toho, čemu se říká „mind share“, podíl v našich myslích. Když budeme vybírat mezi „xxx“ doutníkem a kubánským doutníkem, mezi „yyy“ pivem a plzeňským pivem, za stejnou cenu, co zvolíme? Herní konzole – rovněž kvůli své nízké ceně – patří ke konzumnímu zboží, kde silná značka porazí i kvalitnější produkt. A Sony je po čertech silná značka.

Diskuze (22) Další článek: Resource Kit Tools pro Windows Server 2003 a XP

Témata článku: Software, Microsoft, Herní konzole, Playstation, Playstation 4, Prodaný film, Refresh, Ps 4 herní konzole, Playstation 3, Sony Playstation 3, Silná značka, Playstation 2, Masová produkce, Doutník, Bonita, PS 2, Velký zisk, Lega, Nemalá cena, Velká zátěž, Nízký tlak, Povrch zemského, Sony Playstation


Určitě si přečtěte

Modelářský zázrak: Maketa raketoplánu Columbia, která létá jako skutečná raketa

Modelářský zázrak: Maketa raketoplánu Columbia, která létá jako skutečná raketa

** Model raketoplánu Columbia od českého konstruktéra umí i létat ** Obdivuhodný model si vzal 1600 hodin práce ** Podívejte se na fotografie ze stavby a prvního letu

Karel Jeřábek | 20

Čtyřicet procent je moc. Spalovací motory nedokážou splnit požadavek EU na snížení emisí

Čtyřicet procent je moc. Spalovací motory nedokážou splnit požadavek EU na snížení emisí

** EP nařídil automobilkám snížit o 40 % emise CO2 ** EU chce zvýšit podíl elektromobilů ** Výrobci hrozí ztrátou pracovních míst

Karel Kilián | 254

Američtí mariňáci si tisknou kasárna z betonu na 3D tiskárně

Američtí mariňáci si tisknou kasárna z betonu na 3D tiskárně

** Americká námořní pěchota nedávno představila 3D tištěná kasárna pro vojáky ** Ty jim tiskne velká 3D tiskárna na beton ** Výsledkem je solidní obytný prostor, který je slušně chráněný před nepřátelskou palbou

Stanislav Mihulka | 18


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak vytvořit a spravovat vlastní web

Velký test herních klávesnic a DVB-T2 tunerů

Vše o formátu RAW

Vybíráme nejlepší základní desku