Nová nebezpečí pro výrobce PC: zdivočelé ceny komponentů

Podzimní trh s osobními počítači má být nadmíru výtečný, pro výrobce ale znamená vjezd plnou rychlostí do tunelu, ze kterého nemusí vést cesta ven.
Je to už jisté: prodeje PC jdou po tříleté stagnaci opět rychle nahoru. Korporace začínají provádět masivní upgrade, vlastně první velkou vlnu po roce 1999, kdy nastávalo velké upgradování kvůli přehnanému strachu z Y2K (kdo si dnes na tuto zkratku vzpomene?). Rovněž domácí uživatelé vyměňují své stroje častěji než dříve, protože nové komponenty si to zaslouží: DVD mechaniky a vypalovačky, pevné disky o kapacitě přes 80 GB (aby bylo kam dávat filmy), wi-fi technologie, LCD monitory, FireWire porty.

Ač výrobci počítačů na tuto chvíli čekali dlouhé tři roky, nemohou se příliš radovat. Neobvyklou a nepředvídatelnou hrozbu pro ně totiž znamenají asijští výrobci klíčových komponent, kteří po několika letech setrvatelného (a předvídatelného) poklesu cen a nadbytku zboží na trhu nyní hlásí jeho nedostatky, zastavení poklesu a dokonce zvedání cen. Není to ale jev netypický, jen jsme na něj zapomněli – kdo dokáže zapátrat v paměti a vzpomenout si na roky 1996-2000, jistě si vzpomene, jak často na trhu nebyly paměti či CPU, jak divoce se pohybovaly ceny těchto komponent (RAMky dokázaly během několika měsíců spadnout na třetinu ceny a pak vyskočit na několikanásobek). Příliš nezveličím, když uvedu, že v těchto letech snad nebyla doba, kdy by všechny nejpoužívanější komponenty byly vždy dobře dostupné – jednou se čekalo na 17“ monitory, jindy ne SCSI disky a podobně. V letech následujících, kdy prodej počítačů klesal, byl jednotlivých komponent nadbytek. Logicky: továrny v minulosti postavené existují a jejich kapacita se nemění, poptávka klesá, výsledek – zboží je vždy skladem k dispozici. Jakmile se začne poptávka prudce zvedat, kapacita továren přestává stačit. Málokterý základní výrobce (např. pro paměťové substráty, „wafers“, též výrobci LCD obrazovek) si ale troufne postavit továrnu „do zásoby“, když ještě neví, kdy se kormidlo otočí. Velká továrna stojí 2-3 miliard dolarů, a pokud se postaví příliš brzy, je také brzy technologicky zastaralá a nezaplatí se.

Největší hrozby pro příští měsíce spočívají v nedostatku (či stoupajících cenách, ale to jsou spojené nádoby) LCD monitorů, pamětí DRAM a dokonce i procesorů (CPU). Cenová horečka u pamětí DRAM znamená, že někteří výrobci „otáčejí kolo dějin zpět“ a začínají nabízet v základních sestavách menší objemy paměti než dříve – např. 256 MB proti 512 MB s tím, že si zákazník může kdykoli počítač dovybavit. Ceny pamětí klesaly stabilně a velmi silně během posledních tří let, ale v posledních měsících nastal vzestup asi o 30-40%, a na současné úrovni se mají ceny udržet ještě několik měsíců, jak tvrdí např. Gartner Group. Druhou největší hrozbou jsou LCD displeje, zejména v nejčastějším rozměru 15“. Gartner Group uvádí, že se zřejmě k sobě nebývale přiblíží ceny 15“ a 17“ LCD monitorů, neboť prvních je nedostatek a druhých stále nadbytek. Doporučení: kupujte 17“ monitor, dokud ještě nepatří k nejprodávanějším, jakmile se sem přesune pozornost zákazníků, mohou i tyto typy obrazovek patřit k nedostatkovým. V posledních týdnech dokonce byly nedostatkové některé typy procesorů od Intelu, ale to by nemělo přetrvávat.

Pro velké výrobce počítačů – zejména ty, kteří neprodávají napřímo a musí si vytvářet větší skladové zásoby komponent i hotových strojů v celém prodejním řetězci, tj. výrobce-distributor-dealer – to je hrozba, která může vést k velkým finančním ztrátám. Výrobci s dlouhým prodejním řetězcem nemohou měnit ceny ze dne na den, musí spoléhat na odhad vývoje cen komponent a musí nasadit koncové ceny na měsíce dopředu a držet je. Ceny komponent na volném trhu se mění ze dne na den, protože kolísá poptávka i nabídka; pokud začnou náhle stoupat, je výrobce v nesnázích. A možný nedostatek těchto komponent tyto negativní účinky ještě znásobuje, neboť nejhorší je, když producent počítačů má „rozestavěné“ desetitisíce notebooků, na které už zákazníci před Vánocemi naštvaně čekají, a chybí do nich například LCD obrazovky, které nejde ničím nahradit.

V cykličnosti vývoje prodeje PC představuje český trh málem anomálii proti trhu světovému – jeho křivka jde přesně naopak. V letech 2000-2002, kdy vyspělý svět prožíval největší stagnaci trhu PC a poklesy počtu prodaných kusů, se u nás prodávalo s přehledem nejvíce počítačů za celou historii, vlivem zlepšující se ekonomiky, největšího růstu „internetové populace“ i snižování cen osobních počítačů. V okamžiku, kdy se svět začíná zase probouzet, mají čeští výrobci špatnou sezónu – první letošní pololetí označuje řada z nich za první stagnační nebo dokonce klesající a doufají, že podzim situaci alespoň trošku napraví. Velké investování ve státní správě a jednorázová akce typu Internet do škol se ale tak brzo opakovat nebudou.

Diskuze (37) Další článek: Microsoft reaguje na díru v záplatě

Témata článku: Internet, Velký monitor, Poslední procesor, Poslední výrobce, Největší výrobce, Škola paměti, Velká obrazovka, Nedostatkové zboží, Poslední odhad, Asijský trh, Dlouhá léta, Klesající cena, Největší obrazovka, Zlepšující monitor, Výrobce, Poslední den, Poslední měsíc, Monitory k pc, Největší producent, Velká kapacita, Cena, První měsíc, Nedostatek, První monitor, PC monitory

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší