Nová informatika v českém školství – lepší pozdě, než nikdy. Čeští žáci už se nebudou užit jen Word a Malování

Nová informatika v českém školství – lepší pozdě, než nikdy. Čeští žáci už se nebudou užit jen Word a Malování

Od září musí učitelé informatiky na prvním stupni základních škol povinně učit tento předmět podle nových rámcových vzdělávacích programů. Co zásadního se v předmětu změnilo?

Zapálení učitelé informatiky volali po změně roky. Způsob výuky tohoto předmětu už řadu let neodpovídal jejich představám. Místo programování žáci trávili hodiny před obrazovkami s Wordem, PowerPointem nebo malováním. Ani hodinová dotace neodpovídala tomu, jakým způsobem svět informačních technologií prorůstá do našich životů.

„Doba přitom postoupila mílovými kroky a IT je úplně někde jinde – máme robotické pomůcky v domácnosti, ve vybavení továren a nemocnic, chystají se samořiditelná auta, spoustu činností automaticky zvládají počítačové systémy, kterým ovšem musíme rozumět,“ uvedl už dříve Jiří Vaníček, který v rámci projektu Prim spolupracoval na změně způsobu výuky informatiky.

Nový rámcový program

Ministerstvo školství k ní učinilo klíčový krok počátkem roku 2021, kdy vydalo aktualizovaný Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) v oblasti informatiky. Podle něj už také začalo několik základek ve školním roce 2021/2022 učit. Zbylé školy na něj najíždějí postupně. První stupně ale již podle RVP musí učit od právě zahájeného školního roku, druhé stupně od toho příštího a střední školy nejpozději od školního roku 2025/2026.

Na přípravě aktualizace výuky informatiky a digitální gramotnosti se podíleli zástupci pedagogických fakult a učitelé informatiky z více než stovky škol, a to pod vedením Národního pedagogického institutu (NPI). Důvodem aktualizace byl zastaralý a zásadně překonaný obsah oblasti informační a komunikační technologie, který vznikl v roce 2004 a od té doby se nezměnil.

Nový vzdělávací obsah i zvýšený počet povinných vyučovacích hodin informatiky zohledňuje poznatky a výsledky pokusných ověřování rozvoje informatického myšlení a digitální gramotnosti v mateřských, základních a středních školách, které probíhalo už od roku 2018.

Více hodin i proměna předmětu

A v čem spočívají hlavní změny? Především se kompletně mění obsah výuky předmětu informatika a zvyšuje se jeho už zmíněná časová dotace. Ta doposud činila jednu hodinu týdně pro první a jednu hodinu na druhý stupeň školy. Tato dotace je ovšem platná pro celý stupeň, což znamená, že například žáci od šesté do deváté třídy měli pouze jednu hodinu informatiky týdně v jednom z ročníků. Nově bude tato dotace sestávat ze dvou hodin týdně pro první stupeň a čtyři hodiny týdně pro stupeň druhý.

Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele

Chci Premium a Živě.cz bez reklam Od 41 Kč měsíčně

Určitě si přečtěte

Články odjinud