AMD v současnosti nabízí výkonné desktopové grafické karty Radeon RX 6000, které jsou postavené na architektuře RDNA 2. Tutéž mají také integrované grafické čipy v herních konzolích PlayStation 5 a Xbox Series X/S. Web Ars Technica ale přinesl informace o tom, co lze očekávat s novou generací karet a tím pádem i novou architekturou.
Grafický čip Navi 31 má mít až 3× vyšší výkon než současný Navi 21, přičemž maximální počet výpočetních jednotek (CU) bude 160 a počet jader se zvýší na hodnotu přes 10 tisíc stream procesorů.
Aby takových hodnot bylo možné dosáhnout i bez obřího čipu s nízkou výtěžností, AMD použije stejný systém jako u procesorů s architekturou Zen. Samotný grafický čip tak bude složenino několika čipletů a částí, které budou zajišťovat komunikaci vícero čipů. V případě zmíněného Navi 31 má jít o dva čiplety s 80 CU a teoreticky 10 240 stream procesory, přičemž jeden bude sloužit jako hlavní a druhý jako vedlejší. Pro operační systém se ale vše bude tvářit jako jeden monolit, takže kompatibilita ve hrách by měla být zajištěna. Veškerá komunikace mezi čipy už bude řešena v samotné architektuře.
Je otázkou, jaké konstrukce k tomu AMD použije, zda to bude něco ve stylu Infinity Fabric nebo něco novějšího s vysokou propustností a se sdílenou pamětí (Infinity Cache). AMD si již nějaký druh datového mostu pro grafický čip patentovalo.
AMD to umožní velmi snadno škálovat výkon karet pro různé segmenty – kromě rozdíleného druhu čipletů totiž může i snadno měnit počet. Když se k tomu přidá i to, že čipy s architekturou RDNA 3 budou už vyráběné 5nm technologií, trojnásobného výkonu bychom se mohli u nejvyšší modelu opravdu dočkat.
Nové karty s architekturou RDNA 3, které ponesou nejspíše označení jako například Radeon RX 7900 XT a podobně, lze očekávat příští rok.
Představení AMD Radeon RX 6700 XT