Nová cesta pro Adobe Acrobat

Diskuze čtenářů k článku

Michal Metlička  |  22. 10. 2002 10:01

Dobrý den,

chtěl bych zkorigovat některé drobné nepřesnosti v tomto článku. Document Server for Reader Extensions nestojí 80násobek běžné ceny Acrobatu. Běžná cena Acrobatu na českém trhu je kolem 9000-9500 Kč. Navíc při nákupu nad pět kusů cena klesá na cca. 4500 Kč.

Princip Document Serveru for Reader Extensions je v něčem jiném. Použití digitálních podpisů a ukládání vyplněných formulářů bylo dosud možné jen pomocí Adobe Acrobatu (případně produktu Acrobat Approval). Tím byla velice omezená možnost využití tohoto řešení v nasazeních typu vláda/občan (daňová přiznání, formuláře zdravotních pojišťoven...), případně soukromá instituce/zákazník (bankovní formuláře, atd.)

U těchto nasazení se předpokládá, že příjemců takovýchto formulářů bude velké množství a je samozřejmě obtížně představitelné, že by si všichni občané vyplňující daňové přiznání k tomu kupovali plný Acrobat. Pokud vezmete v úvahu tento typ nasazení, je podle mě cena 75000 USD za elektronizaci podávání daňového přiznání poměrně příznivá.

Kromě toho umožňuje Adobe Document Server personalizaci a dynamické vytváření dokumentů z databázových zdrojů, XML a pod.

Dále bych chtěl dodat, že současně byl na trh uveden Acrobat Reader 5.1, který umožňuje použití zásuvných modulů pro digitální podpisy a tak umožňuje ověřovat platnost digitálních podpisů u dokumentů PDF. To bylo dříve možné pouze pomocí plného Acrobatu. Tímto se opět otevírá možnost pro instituce, aby snadno a efektivně publikovali na svých webových stránkách dokumenty a zaručovat digitálních podpisem jejich pravost.

S pozdravem

Michal Metlička
Adobe Systems

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Alexandr Malusek  |  22. 10. 2002 10:49

Dále bych chtěl dodat, že současně byl na trh uveden Acrobat Reader 5.1, který umožňuje použití zásuvných modulů pro digitální podpisy a tak umožňuje ověřovat platnost digitálních podpisů u dokumentů PDF.

To je prima, ale melo by se zminit, ze Acrobat Reader 5.1 je k dispozici jen pro MS-Windows a Mac. Pro Linux je k mani verze Readeru 5.0.6 a plny Acrobat pro Linux neexistuje.

Bylo by vhodne, aby Adobe konecne vysvetlila, jake ma plany s podporou jinych OS nez MS-Windows. Situace, kdy si uzivatel Linuxu musi koupit MS-Windows a napr. VMware, aby mohl ulozit vyplneny formular ve formatu PDF, vubec neni idealni.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Izak  |  22. 10. 2002 12:50

No na linuxu:
Scribus, wv (wvPDF), pdflatex, *2pdf ....

pak generatory z XML do ruznych formatu.

Ale podle mne je lepsim resenim, aby statni sprava presla na OpenOffice. Ovsem uplne nejlepsi by bylo TCL/TK + Perl (+gnupg ...), nebot to bezi fakt uplne vsude, neni to tak narocne jako Java (taky dobre reseni, jen vyzaduje silnejsi PC)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Alexandr Malusek  |  22. 10. 2002 13:40

Scribus, wv (wvPDF), pdflatex, *2pdf ....

Uvazte nasledujici situaci: Mam desetistrankovy PDF formular s mnozstvim kolonek. Umozni mi kterykoliv z vyse uvedenych programu vyplnit napr. prvni dve stranky, dokument ulozit a na jinem pocitaci doplnit zbyvajici stranky?

Firma Adobe zamerne omezila funkcnost Acrobat Readeru, aby to neslo udelat, a aby si uzivatele museli koupit plnou verzi. Ale jaksi se uz zapomelo na to, ze plna verze Acrobatu je jen pro MS-Windows a Mac.

Samozrejme, ze umim dokument ulozit v PostScriptu, pres ps2pdf ho prekonvertovat do PDF, vyextrahovat vyplnene stranky, v originalnim dokumentu vyplnit jen nevyplnene a dokument zase poskladat. Ale o to zde nejde. Otazka je, je-li Adobe ochotna poskytnout multiplatformni reseni pro domaci uzivatele a firemni site. Zatim se mi zda, ze ne, a ze je v tom zamer. Proto by bylo dobre, kdyby se k tomu tato firma oficialne vyjadrila.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal Metlička  |  22. 10. 2002 15:25

Právě toto je jedna z funkcí, které umožňuje Document Server for Reader Extensions. Pokud máte formulář s aktivovanými formuláři přes tento server, můžete formuláře vyplňovat ukládat a podepisovat stejně jako u plné verze Acrobatu. Takže samozřejmě můžete formulář uložit poslat kolegovi a ten může dokončit zbytek - případně jej můžete i oba nezávisle podepsat a v dokumentu bude uložené, kdo podepsal formulář v jakém stavu.

S pozdravem

Michal Metlička
Adobe Systems

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal Metlička  |  22. 10. 2002 15:51

V tom máte pravdu. Adobe podporuje Linux v serverové řadě našich produktů (Acrobat Distiller Server, Adobe Central Pro). Doufám, že v přístí verzi Readeru již budeme mít stejnou podporu pro nové technologie zmiňované v článku jako máme ve Windows a na Macu.

Michal Metlička

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš Budai  |  22. 10. 2002 11:31

Hmm to je jedna moznost. Vytvorit PDF. A co nejaky poradny nastroj na vytazeni texty z PDF (a ne rucne - ala otevrit v Readry, select all, copy atd.).

A kde to vyuzit?? No napriklad pro Linuxem, kde by vystup v HTML forme byl velmi vhodny popripade PDA a tak podobne co se v dnesni dobe rozmaha. Jsou i jina vyuziti.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Izak  |  22. 10. 2002 13:30

pdf2ps Pak

ps2ascii
ps2html ....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš Budai  |  23. 10. 2002 07:39

Mas pravdu tohle sice na linuxu jde (a vim i o tom), ale je tam dost velkej problem s cestinou.

Nemas jine reseni??

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal Metlička  |  22. 10. 2002 15:30

Exportovat můžete pomocí Adobe Acrobatu 5.05 CZ (komerční placené verze). Ten obsahuje export do RTF a XML. Acrobat Reader 5.1 umožňuje "Save as" do čistého textu. Na prohlížení v PDA můžete použit přímo Acrobat Reader pro PocketPC, Acrobat Reader pro Symbian a Acrobat Reader pro Palm (palmová verze bohužel vzhledem k neexistenci unicode v Palmu neumí česky).

Michal Metlička
Adobe Systems

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiri  |  22. 10. 2002 16:06

Je hezke, ze se tu ohanite verzi 5.1, ale kdy bude jeho pocestena verze? Na strankach Amos jsem nasel pouze verzi 5.05, a to jak CZ tak i US.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal Metlička  |  23. 10. 2002 00:02

Dobrý den,

dopufám, že lokalizaci budeme schipni uvést na trh v co nejbližší době. Jakmile budeme mít přesnější odhad termínu, budeme ho publikovat na stránkách našeho distributora Amosu Software (www.amsoft.cz)

S pozdravem,

Michal Metlička

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš Budai  |  23. 10. 2002 07:38

Hmm hezke a jak tohle udelat na Linuxu bez pritomnosti uzivatele?? Co kdyz to budu potrebovat pro vstup do vyhledavace?? To mam jako v u nej sedet a rucne mu to konvertovat??

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mira  |  22. 10. 2002 01:00

Autor mohl zminit, ze reseni pro generovani pdf dokumentu online existuji (treba pdflib a zdarma). Sice ne od Adobe, asi ne uplne bezproblemove, ale i tak si myslim, ze by to kvalitni novinar, ktery se vyzna v tom, o cem pise, zminit mel.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
C  |  22. 10. 2002 03:09

Uuups, nějak nevím, na co reaguješ, tohle mi přišlo jako malý komentář k plánům Adobe, takže proč zmiňovat pdflib, který se IMHO dá použít jenom jako PDF "tiskárna"?  BTW: Znáte někdo kvalitní tool na generování PDF ale včetně aktivních formulářů a právě s tím zmiňovaným podpisem? Tedy kromě Acrobatu :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jarda Houska z Rakouska  |  22. 10. 2002 13:54

Ano, jmenuje se to ConTeXt, je to makronadstavba k TeXu, napriklad jsem v trom videl naprogramovanou kalkulacku v PDF, ale i spoustu klikacich PDF prezentaci. Sice vas muze odradit davkove zpracovani dokumentu pred vystupem, ale zase to podporuje spoustu veci, ktere se v klikacich programech daji udelat jen za pomoci tisice opic klikajicich do tisice PiCidel :)))

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal Metlička  |  22. 10. 2002 15:32

Umí ConText podporovat české formuláře? Rád bych z toho viděl nějaké výsledky.

Michal Metlička

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal Metlička  |  22. 10. 2002 10:05

Tom áte samozřejmě pravdu. PDF je plně publikovaný formát a existují i jiné nástroje na jeho vytváření. Mám pocit, že i na tomto serveru se o nich poměrně často informuje (pravděpodobně ne konkrétně o pdflib). To o čem je ovšem tento článek se týká spíše formulářů a digitálních podpisů, které, pokud vím, žádné z řešení od jiných výrobců neumožňuje.

Michal Metlička
Adobe Systems

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Richard  |  22. 10. 2002 11:35

Napriklad projekt FOP:

http://xml.apache.org/fop/index.html

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal Metlička  |  22. 10. 2002 15:54

FOP podporuje formuláře?

Michal Metlička

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor