Podle údajů DataQuestu bylo u nás prodáno v loňském roce přes 75 tisíc notebooků, kdo si ukrojil největší kus koláče?
V roce 2001 byl jasným králem českého trhu notebooků Acer, který prodal přes 17 tisíc notebooků, na záda mu dýchal Compaq doháněný Hewlett-Packard. Na dalších místech byl Dell, IBM, Asus, Toshiba, Fujitsu-Siemens a další již méně úspěšné firmy. Celkem bylo podle údajů Dataquestu prodáno přes 61 tisíc kusů notebooků.
Z pohledu tehdejších čísel to vypadalo, že spojené síly Hewlett-Packard a Compaq budou úspěšné. Tyto firmy totiž po sečtení výsledků předstihly Acer. Proto měl Acer dostatečnou motivaci obhájit své prvenství i za ztížených podmínek.
Jak už to ale v takových případech bývá, 1+1 se nerovná 2, ani 3, jak by chtěli manažeři firem, ale spíše 1,95. Spojené síly Hewlett-Packard a Compaqu totiž dosáhly velmi podobného výsledku jako loni, navíc ale s poklesem.
Celkový trh přitom rostl skvělým tempem, zvedl se o 22,7 procent a celkem se tedy u nás prodalo těsně přes 75 tisíc kusů notebooků. Je to důkaz toho, že notebooky u nás jasně letí. První místo uhájil Acer, který dokázal zvednout prodeje o skvělých 59,8% na 27 421 kusů, druhý i přes mírný celkový pokles zůstal Hewlett-Packard (již včetně Compaqu) následovaný Dellem. Pak opět v řadě je IBM, Toshiba, která přeskočila dalšího v řadě Asus, Fujitsu-Siemens a další firmy. Žádná z těchto dalších firem nepřekročila 700 prodaných kusů.
Poměry na celkovém koláči jsou vidět na následujícím grafu:
Výsledky prodeje notebooků v roce 2002 v České republice
zdroj: Dataquest
Ačkoli byl Acer jasným celkovým vítězem, nebylo to v průběhu roku tak jednoznačné. Ve dvou čtvrtletích prodal Hewlett-Packard více notebooků než Acer, ten měl ale větší výkyvy mezi jednotlivými čtvrtletími, v těch dvou čtvrtletích, kdy se mu naopak dařilo, prodal zhruba dvojnásobek toho, co jeho nejbližší konkurent, tedy HP. V závěrečném čtvrtletí loňského roku pak prodal více notebooků než zbytek mimo HP dohromady.
Pro letošní rok stojí před Acerem nejen obhajoba pozic, ale také vyrovnání se odchodem dosavadního šéfa Tomáše Čecha, který byl za zásluhy povýšen do pozice Business Unit Head pro celý region východní Evropy. Tomáš Čech nicméně zůstává Country managerem pro Českou a Slovenskou republiku, jen se bude dělit.
Pro úplnost se patří uvést, že DataQuest počítá prodeje na základě dodávek do České republiky a nezjišťuje konkrétní prodeje, výsledná čísla se tak mohou lišit od údajů jiných analytických firem a nemusí v nich být započítány ty notebooky, které se montují z dílů u nás.