Notebooky – analýza firemního trhu

Chcete vědět, jaké procento českých firem používá notebooky a které značky firmy nejčastěji používají?
Data z tohoto článku pochází ze studie agentury Digimark: „IT prostředky v českých firmách 8/2003“. Studie je založena na výzkumu z července 2003, kterého se zúčastnilo 1884 respondentů z řad českých firem.

První graf ukazuje procentuální podíly počtů notebooků ve firmách.

Klepněte pro větší obrázek

Jak je vidět z grafu, alespoň jeden notebook vlastní asi polovina firem, něco přes čtvrtinu firem vlastní právě jeden notebook.

Další grafy ukazují podíly notebooků podle velikosti firmy (reprezentované počtem zaměstnanců) a podle oboru firmy.

Klepněte pro větší obrázek

Jak by se dalo očekávat, počet notebooků výrazně roste s počtem zaměstnanců firmy. Přesto i největší firmy s více než 100 zaměstnanci ve více než pětině případů nevlastní ani jeden notebook, naopak u firem do pěti zaměstnanců vlastní notebook jen 38% firem. Podle oboru firmy je v grafu vidět výjimečné postavení IT firem, které vlastní výrazně více notebooků než ostatní obory.

Následující graf ukazuje celkové podíly na trhu u jednotlivých značek notebooků. Podíly na trhu zde byly stanoveny dle celkového počtu notebooků ve firmách, tj. kolik % kusů firemních notebooků náleží dané značce. Značky HP a Compaq jsou uváděny prozatím zvlášť, přestože se jedná s sloučené společnosti.

Klepněte pro větší obrázek

Jak je vidět, na českém B2B trhu vede ACER, který je výrobcem čtvrtiny notebooků používaných ve firmách. Sečteme-li ovšem výsledky gigantů Compaq a HP, vidíme, že leadrem trhu je ve skutečnosti společnost HP. Zde je ovšem sporné, nakolik je možné HP do podílu na trhu započítávat již dříve prodané notebooky pod značkou Compaq. Na ostatní („Jiné“) značky zůstává podíl jen 18% notebooků ve firmách.

Další graf ukazuje podíly jednotlivých značek podle počtu zaměstnanců ve firmě.

Klepněte pro větší obrázek

Zajímavé je, že ACER boduje prakticky u všech firem bez ohledu na jejich velikost, nejméně však u nejmenších firem do 5 zaměstnanců. Pouze u firem nad 100 zaměstnanců předstihuje značku ACER společnost HP (tentokrát i bez Compaq notebooků), která bývá patrně u největších firem častěji komplexním dodavatelem hardware, případně systémovým integrátorem. Compaq, IBM a Dell bodují podobně jako HP spíše u větších firem (ačkoliv IBM má překvapivě vysoký podíl u firem do 5 zaměstnanců), u menších firem jsou na tom naopak lépe Toshiba a UMAX.

Klepněte pro větší obrázek

Zajímavé jsou také výsledky podle oborů firem, kde se úspěšnost jednotlivých značek notebooků dosti výrazně liší. V oboru výroby je velmi výrazně nejúspěšnější ACER, kterému se patrně daří oslovovat velké výrobní firmy. V ostatních oborech je boj o trh výrazně vyrovnanější. U obchodních firem vede (bývalý) Compaq a vysoký podíl zde mají také jiné značky notebooků. IT firmy sázejí především na HP notebooky, vysoký podíl zde však má také IBM. U firem z oboru služeb vede opět ACER před sloučenými giganty Compaq a HP.

Reklama: Samotná studie „IT prostředky v českých firmách 8/2003“ obsahuje podstatně více výsledků – například dělení podle dalších firemních charakteristik (obrat, typ firmy, region ...) a plány nákupů notebooků firem pro tento rok. Dále jsou podobným způsobem ve studii analyzovány: PC, scannery, kopírky, digitální fotoaparáty a tiskárny (zvlášť jehličkové, inkoustové a laserové). Zvláštní kapitoly jsou pak věnovány lokálním sítím, plánům rozvoje LAN a IT rozpočtům firem v letech 2002 a 2003.

Diskuze (38) Další článek: NVidia představila GoForce 2150

Témata článku: Hardware, Notebooky, Analýza, Zajímavý trh, Podíl, Notebook, Trh, Zaměstnanci, Notebook Acer, Značka, Obor, HP Compaq, Jednotlivá značka, Vysoký podíl, Firma, Celková velikost, HP Notebook

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší