Notebook se „spalovacím motorem“? Vydrží 40 hodin

Zatím je to stále exotická představa, ale po Toshibě i NEC ohlašuje vývoj baterie tohoto druhu. Mohlo by jít o vyřešení jednoho dosud neřešitelnéo problému: jak vyrobit notebook, který je špičkově výkonný a který současně vydrží dlouhou dobu provozu na baterie
Notebook se „spalovacím motorem“? Vydrží 40 hodin
Nejde přitom jenom o notebooky: typickým příkladem zařízení, ve kterém nedostatečný výkon i těch nejlepších baterií takřka likviduje celé tržní odvětví, jsou i 3G mobilní telefony. Je krásné, když síť umožní vysokorychlostní datovou sítí na mobil ládovat video a mobil jej umí v zářivých barvách přehrávat, ale je to k ničemu, když tak vydrží být provozován i na nejlepší baterky necelých dvacet minut, takže je to maximálně na Večerníček a pár hovorů.

Notebooky na tom nejsou o mnoho lépe. Dvě hodiny, pokud občas hrkáte CD-ROM, je slušný výkon, zejména u baterie pár měsíců staré, tříhodinový notebook už zaslouží pochvalu, jenomže je to většinou ošizeno jinde – míň svítící displej, pomalejší procesor a podobně. Deseti, dvacetihodinový notebook je z říše snů – tím pádem mizí možnost brát notebook tam, kde je člověk dlouhodobě bez elektřiny, tedy dnes kdekoli na dlouhých cestách, ať již v civilizaci nebo ne. Spisovatel, který se chce odebrat na chaloupku do hor, kde se svítí jen svíčkami, aby tam napsal knihu, musí s povzdechem přibalit do kufru už odepsaný psací stroj.

Řešení ale je možná na dohled a blíže, než si myslíme: spočívá v notebooku na „spalovací motor“, přesněji takovém, ve kterých se energie vytváří spalováním (chemickou reakci) konvenčních paliv. Toshiba již dříve oznámila baterie na bázi metanolu s tím, že na jednu dávku paliva vydrží notebook pět hodin, NEC v nedávných dnech kontroval s daleko zajímavějším číslem – jeho „spalovací“ notebook údajně vydrží 40 hodin a to už je číslo, nad kterým zdvihneme obočí. Ještě zajímavější jsou termíny: obě firmy, které jinak spolu urputně v těchto technologiích zápolí, chtějí uvést notebooky tohoto typu na běžný trh už příští rok! Ceny zatím bohužel nebyly ani naznačeny, dá se ale čekat, že nepůjde o levné stroje.

Notebooky běžící na konvenční palivo mají ještě jednu výhodu. Ať již je to pět nebo 40 hodin (jde koneckonců jen o objem nádržky s palivem v počítači), v praxi to znamená, že se jejich uživatel obejde bez elektřiny i celé týdny – vždyť stačí do kufru přibalit bombičku se stlačeným plynem nebo kapalným palivem a okamžitě doplnit, jakmile se ručička dostane do červeného.

Témata článku: Video, Notebooky, Nejlepší notebooky, Psací stroje, Staré mobilní telefony, Nejlepší síť, Typický příklad, Nejlepší reakce, Kapalné palivo, Levný stroj, Celý stroj, Pochvala, Necelá hodina, Krásný měsíc, Slušné číslo, Starý telefon, Nejlepší cesta, Běžný hovor, Dlouhá cesta, Spalovací motor, Ručička

82 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Veta 19. 8. 2003 8:09:26
    Myslím, snížit spotřebu je sice možné, ale pokud má zářivka příkon 20Watt...
  • Jan Viper 15. 7. 2003 11:41:29
    Jdete do haje. Moje Toshiba 2450-101 s P4 2.66GHz vydrzi ne vice nez 2.5...
  • Petr Bravenec 15. 7. 2003 7:56:25
    Solární články z monokrystalického nebo polykrystalického křemíku se...
Určitě si přečtěte

USB zařízení je možné odposlouchávat ze sousedního portu

USB zařízení je možné odposlouchávat ze sousedního portu

** Crosstalk byl dřív problém paralelních portů, dnes se ho pokusili prověřit na USB ** Zařízení ze sousedního USB portu může odposlouchávat to vedlejší ** Mohou vznikat záškodnické flašky nebo třeba USB lampičky

14.  8.  2017 | Adam Harmada | 19

Co je realita a fikce? Brzy to nepoznáme. A.I. ze Stanfordu tvoří fotky z neexistujících měst

Co je realita a fikce? Brzy to nepoznáme. A.I. ze Stanfordu tvoří fotky z neexistujících měst

** Fotografii každý vnímá jako jednoznačný důkaz ** časem to ale přestane platit ** Strojové učení se totiž neustále zdokonaluje

16.  8.  2017 | Jakub Čížek | 13


Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test NVMe a SATA SSD

Máte slabý signál
Wi-Fi? Poradíme!

Jak umělá inteligence opravuje fotky

Kupujete dron? Ty levné se nevyplatí