Notebook se „spalovacím motorem“? Vydrží 40 hodin

Zatím je to stále exotická představa, ale po Toshibě i NEC ohlašuje vývoj baterie tohoto druhu. Mohlo by jít o vyřešení jednoho dosud neřešitelnéo problému: jak vyrobit notebook, který je špičkově výkonný a který současně vydrží dlouhou dobu provozu na baterie
Nejde přitom jenom o notebooky: typickým příkladem zařízení, ve kterém nedostatečný výkon i těch nejlepších baterií takřka likviduje celé tržní odvětví, jsou i 3G mobilní telefony. Je krásné, když síť umožní vysokorychlostní datovou sítí na mobil ládovat video a mobil jej umí v zářivých barvách přehrávat, ale je to k ničemu, když tak vydrží být provozován i na nejlepší baterky necelých dvacet minut, takže je to maximálně na Večerníček a pár hovorů.

Notebooky na tom nejsou o mnoho lépe. Dvě hodiny, pokud občas hrkáte CD-ROM, je slušný výkon, zejména u baterie pár měsíců staré, tříhodinový notebook už zaslouží pochvalu, jenomže je to většinou ošizeno jinde – míň svítící displej, pomalejší procesor a podobně. Deseti, dvacetihodinový notebook je z říše snů – tím pádem mizí možnost brát notebook tam, kde je člověk dlouhodobě bez elektřiny, tedy dnes kdekoli na dlouhých cestách, ať již v civilizaci nebo ne. Spisovatel, který se chce odebrat na chaloupku do hor, kde se svítí jen svíčkami, aby tam napsal knihu, musí s povzdechem přibalit do kufru už odepsaný psací stroj.

Řešení ale je možná na dohled a blíže, než si myslíme: spočívá v notebooku na „spalovací motor“, přesněji takovém, ve kterých se energie vytváří spalováním (chemickou reakci) konvenčních paliv. Toshiba již dříve oznámila baterie na bázi metanolu s tím, že na jednu dávku paliva vydrží notebook pět hodin, NEC v nedávných dnech kontroval s daleko zajímavějším číslem – jeho „spalovací“ notebook údajně vydrží 40 hodin a to už je číslo, nad kterým zdvihneme obočí. Ještě zajímavější jsou termíny: obě firmy, které jinak spolu urputně v těchto technologiích zápolí, chtějí uvést notebooky tohoto typu na běžný trh už příští rok! Ceny zatím bohužel nebyly ani naznačeny, dá se ale čekat, že nepůjde o levné stroje.

Notebooky běžící na konvenční palivo mají ještě jednu výhodu. Ať již je to pět nebo 40 hodin (jde koneckonců jen o objem nádržky s palivem v počítači), v praxi to znamená, že se jejich uživatel obejde bez elektřiny i celé týdny – vždyť stačí do kufru přibalit bombičku se stlačeným plynem nebo kapalným palivem a okamžitě doplnit, jakmile se ručička dostane do červeného.

Diskuze (82) Další článek: MP3.com končí v Evropě, v USA hledá kupce

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,