Nintendo prý v srpnu na Gamescomu za zavřenými dveřmi ukazovalo nástupce Switche. Údajně měl dost výkonu na to, aby rozjel demo Matrix Awakens vytvořené v Unreal Enginu 5. A aby těch spekulací nebylo málo, důvěryhodný leaker kopite7kimi tvrdí, že už zná použitý čip v nadcházející konzoli. Půjde o upravenou verzi Nvidie Jetson Orin.
Vede k tomu i jiná stopa. Kopite7kimi uvádí, že kódové označení nového SoC je T239. Takové zatím Nvidia neuvedla, Orin pojmenovala jako T234. Avšak na firemním GitHub již zmínka o T239 přibyla.
Současný Switch má na dnešní poměry slaboučký hardware. Je to holt sedm let stará konzole a ani v době vydání neměla to nej. Původní revize používala čip Tegra X1 vyrobený 20nm procesem se čtyřmi procesorovými jádry A57, čtyřmi A53, grafikou Maxwell a 4 GB sdílené paměti. Pro Switch v2 a verze Lite a OLED pak vznikla upravená Tegra X1+ na efektivnějším 16nm procesu a s odstraněnými procesorovými jádry A53, která se v původní revizi stejně nepoužívala.
|
Switch (2017) |
Switch (2019) |
? Switch 2 |
? Switch 2 |
SoC |
Tegra X1 |
Tegra X1+ |
Orin |
Orin Nano |
CPU |
4× Cortex-A57 + 4× Cortex-A53 |
4× Cortex-A57 |
12× Cortex-A78 |
6× Cortex-A78 |
GPU |
Maxwell (256 CUDA jader) |
Maxwell (256 CUDA jader) |
Ampere (2048 CUDA jader) |
Ampere (1024 CUDA jader) |
RAM |
4GB LPDDR4 (1600 MHz) |
4GB LPDDR4 (1600 MHz) |
LPDDR5 |
LPDDR5 |
výroba |
TSMC 20nm |
TSMC 16nm |
Samsung 8nm |
Samsung 8nm |
Potenciální Switch 2 či Super Switch by ale mohl získat o šest generací novější CPU a o tři generace pokročilejší GPU. Orin obsahuje 12 jader Cortex-A78, grafiku architektury Ampere (jako GeForce RTX 3000) a podporu rychlejších pamětí LPDDR5. To vše vyrobené 8nm litografií od Samsungu. Mluvíme tedy o několikanásobném zvýšení výkonu na všech frontách.
Není však pravděpodobné, že by Nintendo použilo takové monstrum. První Switch používal čip o velikosti 118 mm², plnotučný Orin je čtyřikrát větší. Teoreticky může vzniknout jeho die shrink na lepším výrobním procesu, ale to by se zase prodražilo. A Nintendo jde vždy primárně po ceně a energetických úsporách.
Proto se jako jistější zdá, že by se jako základ použil menší Orin Nano. Má jen šest procesorových jader (polovina velkého Orinu) a 1024 CUDA jader (také polovina Orinu) a počítá se u něj s až 8 GB LPDDR5. Nvidia tento čip dimenzuje na TDP 7–15 W, což je přesně vhodné pro účely handheldu. Existuje však ještě úspornější 5–10W verze, ale ta má o polovinu menší GPU (512 CUDA jader) a hlavně jen 4 GB paměti. To už by bylo pro Nintendo málo.
Pokud se tyto spekulace potvrdí, Switch by mohl podporovat technologii DLSS 2 i ray tracing. Ta první ale bude užitečnější, protože umožní z hardwaru vymáčknout vyšší snímkovou frekvenci, případně také hezčí obraz na připojeném televizoru.
PS: Nvidia v minulosti dodávala GPU pro první Xbox a PlayStation 3. Microsoft ani Sony už ale na spolupráci nenavázaly a od té doby odebírají GPU od ATI/AMD. Nintendo tak bude první, kdo se na Nvidii obrátí dvakrát. Switch 2 by měl přijít v roce 2024.
via Tom's Hardware