Nike končí s náramkem FuelBand, ustoupí Applu a dalším

Nike už nebude vyrábět další generaci fitness náramku FuelBand, který spustil éru moderních snímacích zařízení na tělo. Jakou má strategii?
Nike končí s náramkem FuelBand, ustoupí Applu a dalším

V dnešní době už je na trhu spousta zařízení, která jsou určená pro nošení na těle. Obzvláště populární jsou sportovní měřiče pro sledování výkonů při různých sportech, ale například i pro běžnou chůzi a další aktivity, se kterými je spojený pohyb v prostoru. Pro zaznamenávání aktivit každodenního života se docela ujaly jednoduché náramky s krokoměry. Jeden z nejoblíbenějších už ale končí.

Kromě Jawbone UP, Fitbitu a dalších se v roce 2012 představil i FuelBand od společnosti Nike. Díky úzké spolupráci s Applem k němu vznikla povedená aplikace přímo integrovaná do iPhonu a s notnou dávkou marketingu se stal z FuelBandu hit. Tak trochu v duchu „v nejlepším přestat“ ale jeho vývoj končí.

Nike+ FuelBand: obrovský úspěch a blízká spolupráce s Applem

Chytrý náramek Nike+ Fuelband nabídl jednoduché řešení měření aktivity jak z pohledu designu, tak ovládání a zpracování informací. V elegantním náramku s hmotností kolem 30 g je nenápadně zabudovaný displej,  který ukazuje vše potřebné, jedno tlačítko pak stačí na ovládání. 

Klepněte pro větší obrázek
Nike+ FuelBand

Po uvedení stoupl zisk zodpovědné divize firmy Nike o 18 % a už v rámci předprodejů byly první várky FuelBandů vyprodané během několika hodin. Zájem byl tak velký, že se náramky FuelBand prodávaly na webu eBay za dvojnásobky běžné ceny.

Nike+ FuelBand je jednoduchý a úzce zaměřený – ukazuje čas, počet kroků a výdej kalorií. Vše se přes Bluetooth spojuje s aplikací a účtem od Nike pro přehledné statistiky a cíle. Nike+ byl oproti jiným aplikacím integrovaný přímo v systému iOS. Jak se to podařilo? Tim Cook je v představenstvu Nike, takže se nelze divit, že k takové spolupráci došlo celkem snadno.

Náramek nosil a sám vychvaloval i Tim Cook, který upozorňoval, že FuelBand je skvělý, ale je jednoúčelové zaměřený a že trh stále čeká na univerzálnější zařízení, které bude schopné toho měřit více a poskytovat větší užitek. To lze považovat za náznak blížícího se chytrého náramku iWatch, který by měl být zaměření na měření těla v různých aspektech.

Mezi základní a důležité parametry pro sledování těla, které lze už nyní měřit pomocí neinvazivních senzorů patří například:

  • Teplota
  • Srdeční tep
  • Krevní tlak
  • Rychlost dýchání
  • Glykemie (krevní cukr)
  • Pulsni oxymetrie

 

Už žádná nová generace hardwaru

Před několika dny Cnet zveřejnil exkluzivní informaci o tom, že hardwarová divize pro Nike+ FuelBand začíná masivně propouštět přes 70 lidí. Nike podle všeho zrušil vývoj další generace FuelBandu, která měla přinést tenčí tělo a pravděpodobně i další novinky.

Klepněte pro větší obrázek
Nike chystal novou generaci, která měla být tenčí. Celý hardwarový projekt ale zrušila

Nike ale poté oficiálně oznámil, že s Fuelbandem zcela nekončí, bude nadále podporovat současnou generaci a začne se více soustředit na software. I když je společnost Nike známá spíše z oděvní sféry, lze tento krok považovat za velmi podivný, alespoň z pohledu toho, že šlo o úspěšný produkt.

Zaměření na software a budoucí konkurence

Takovou strategii lze pochopit, pokud by daný produkt – jeho vývoj a výroba znamenala velké ztráty. Je pravda, že se na trhu začalo objevovat velké množství chytrých náramků a bude jich ještě mnohem víc s příchodem Android Wear.

I když Nike není hardwarová společnost, podařilo se ji vyrobit skvělý produkt, který by v rámci dalších generací určitě bez problémů obstál. Připomíná to ale trochu dobu Xeroxu a jejich počítače Alto s grafickým rozhraním. Xerox mohl být úspěšnou počítačovou společností, která mohla být novým Microsoftem nebo IBM, ale tehdejší manažeři vůbec neviděli, co vlastně mají v ruce a jakou to má budoucnost a možnosti rozšíření.

Klepněte pro větší obrázek
Nike se bude zaměřovat pouze na vývoj softwaru, tam je ale konkurence už teď velká

Nike se tak trochu nepochopitelně a překvapivě zbaběle zbavil skvělého hardwarového produktu a začne se soustředit pouze na software. S trochou škodolibosti lze ale říct, že Nike není ani softwarová společnost a i když nabídne podporu pro různé náramky, které v budoucnu přijdou, bude to mít těžké. Software je totiž mnohem těžší místo na konkurenční souboj než hardware. Teoreticky hezčí a funkčnější aplikaci dokáže vyvinout geniální programátor s grafikem ve sklepě, s hardwarem už to tak snadné není.

Ústup Applu?

Lze tak jen spekulovat, jak s koncem FuelBandu souvisí Apple, respektive Tim Cook a jeho místo v radě Niku. Pokud Apple skutečně uvede iWatch, chytře se zbavil populární, byť jednoúčelově zaměřené hardwarové konkurence. 

I když by v případné budoucnosti nemohl sportovní náramek konkurovat potenciálnímu multifunkčnímu iWatch, na trhu je vždy prostor i pro úzce zaměřená zařízení, obzvláště u sportu. Už teď je ale jasné, že pokud Apple nakonec iWatch uvede, bude to znamenat velmi těžkou konkurenci pro všechny sportovní náramky a hodinky na trhu.

Ale stejně jako v případě iPhonu, lze předpokládat, že ti silní se přizpůsobí a v následujících letech se pokusí Apple dohnat po stránce množství senzorů, softwaru a podobně. Nezbývá ale než si počkat na novou válku o měření vlastností našich těl a elektroniky, které budeme mít neustále na sobě.

Diskuze (51) Další článek: Nový Twitter se otevírá všem uživatelům

Témata článku: Google, Apple, Technologie, Byznys, Aspekt, Co je hardware a software, Chytré hodinky pro iphone, Android Wear, Velká motivace, Chytré hodinky ios, Povedená aplikace, Srdeční tep, Chytré náramky, Jawbone, Chytré hodinky pro ios, Jednoduché tělo, Srdeční aktivita, Nejlepší chytré hodinky, Nike, Nice, Různé sporty, Neinvazivní senzor, Skvělý produkt, Aplikace pro chytré hodinky, Xerox Alto

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší