Nikdo není na Internetu dostatečně malý, aby byl nezajímavý: Microsoft kupuje LinkExchange

Microsoft kupuje světově největší výměnnou bannerovou síť. Co s ní udělá? A co na to české bannerové sítě: Mr.Linx, Billboard a Wexl?
Za částku dvou set padesáti miliónů dolarů, kterou nikdo nepotvrdil ani nevyvrátil, koupila firma Microsoft privátní společnost LinkExchange Inc. Pro ty, co nevědí - LinkExchange je v USA totéž, o co se u nás snaží Mr. Lin(x) - odtud ostatně jeho jméno, popřípadě BillBoard.cz, či WeXL. Pro ty, co stále nevědí - je to výměnný systém internetové reklamy, který propaguje webové stránky a servery tak, že banner jednoho serveru umísťuje na server druhý, druhého na třetí a tak to koluje dál a dál. Správce systému z toho má určitý profit, protože poměr zobrazení "příjem-výdej" nebývá 1:1, ale poskytuje správci prostor pro vypuštění vlastních či komerčních (placených) inzerátů do oběhu.

Servery dávající prostor proužkové reklamě se u nás i venku dají rozdělit na dva typy: na "profesionální", které jsou schopny si samy díky týmu obchodníků zajistit placenou inzerci zákazníků, a na "neprofesionální", jejichž potenciál pro reklamu to neumožní - jinak řečeno, obchodník by stál víc, než by reklama vydělala. Označení na profesionální a neprofesionální není nejpřesnější, nemá nic společného s kvalitou těchto webů, jde jen o návštěvnost - velké servery obchodníka mají, malé ne. A právě servery malé a "ještě menší" se obvykle musí spolehnout buď na akvizici reklamy cizí firmou (co čehož se ale ani u nás, ani jinde příliš nikdo nehrne), nebo se účastní výměnného systému.

Tolik k vysvětlení, nyní k akvizici. Microsoft velmi dobře ví, jaká síla je v "množství maličkých"; počet serverů, které se účastní výměnného projektu Banner Network od LinxExchange, je 400 000 a zasahují 21 miliónů uživatelů! Přitom je jasné, že tyto servery typicky oslovují "market niches" čili "tržní výklenky", česky řečeno velmi specificky zaměřené uživatele, kteří spíše ignorují obří weby, ze kterých se pomalu stává konzumní zboží - ba jimi přímo opovrhují. Investice do LinkExchange umožňuje tyto uživatele zasáhnout a to s velkou cíleností: pokud jste například pěstitel orchidejí a navštěvujete své tři weby, které se oblasti věnují, jistě na vás zapůsobí reklama prodávající orchideje, knihy o orchidejích, či zájezdy do exotických zemí, kde orchideje rostou. Tyto reklamy ale nenaleznete na "hamburgerových" veleserverech, tam nemají žádnou účinnost a stojí hromadu peněz. Microsoft se takto velice nahlas hlásí k v současné době hodně propagovanému směru webového marketingu "jeden na jednoho": jde o každého člověka, i pro jediného zákazníka má smyslu cosi udělat. Je otázka, zda Microsoft dovede být natolik citlivý, aby tyto maličké byznysy nezničil svým marketingovým "parním válcem": lze si totiž stěží představit dva vzdálenější póly, než je dominantní a dominující, masově působící Microsoft, a spíše hobbyistické, svérázné, nepoddajné mikrobyznysy v síti Banner Networku.

Zbývá ještě komentovat - co na to česká scéna? Pokusme se zhodnotit, jak si česká trojice stojí:

  • Wexl (součást známého PinkNetu) obsluhuje v současné době něco okolo tisícovky reklamních proužků, denně se jich zobrazí přes 30 000. Pravidla jsou, nemýlím-li se, 1:1, takže jde o skutečnou službu veřejnosti - na druhé straně ale převažují erotické bannery, které ale lze podle informací Adama Haunera z PinkNetu vypnout (tj. pokud se chcete zúčastnit kolečka ve WeXlu a chcete být mimo erotickou oblast i jako příjemce i jako dárce banneru, můžete to tak nastavit).
  • Billboard.cz má auditovaných 65000 zobrazení denně, nicméně pracuje s běžným poměrem 1:2 (dvě zobrazení cizího banneru na vašich stránkách = jedno zobrazení vašeho banneru na cizích stránkách). Tento poměr lze vylepšit. Billboard.cz je moderovaný (žádná erotika, spam, pirátské aktivity atd.), systém je profesionální a jsou do něj zapojeny významné české servery (Seznam, Svět Namodro, iDnes).
  • Mr.Lin(x) tvrdí, že má denně 43 000 přeposlaných a prohlédnutých bannerů, je jakousi střední cestou mezi Wexlem i Billboardem: momentálně mění v poměru 1:1, ale zároveň vůbec nepovoluje materiál, který webmasteři neradi na své servery pouštějí. Mr.Linx se dost dlouho potýkal s technickými problémy, což mu sebralo klientelu; v současné době je ve spolupráci s Mobil Serverem rozšiřován do podoby kvalitního reklamního obchodního systému.
Rozdíly mezi českými reklamními servery nejsou natolik velké, aby vše nemohlo být za měsíc jinak: jde o jejich propagaci a marketing, výhodnost nabídky, umísťování na prestižní servery, fungující technický systém. Ale k tomu, aby se kterýkoli z nich stal natolik zajímavý, aby jej některý z domácích dominantních internetových hráčů chtěl koupit stejně jako Microsoft LinkExchange, je daleko - zatím je spíše levnější si vytvořit vlastní, čtvrtý systém, než nějaký kupovat.
Váš názor | Jak mohu ovlivnit, které soubory budou optimalizovány na rychlost při spouštění?

Témata článku: Microsoft, Webmaster, Billboard, Mikroby, Reklamní server, Velký prostor, Lin, Současný systém, Exotický svět, Běžný poměr, DOS, Banner, Reklamní systém, Česká scéna, Obrovské množství

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší