Nikdo není na Internetu dostatečně malý, aby byl nezajímavý: Microsoft kupuje LinkExchange

Microsoft kupuje světově největší výměnnou bannerovou síť. Co s ní udělá? A co na to české bannerové sítě: Mr.Linx, Billboard a Wexl?
Za částku dvou set padesáti miliónů dolarů, kterou nikdo nepotvrdil ani nevyvrátil, koupila firma Microsoft privátní společnost LinkExchange Inc. Pro ty, co nevědí - LinkExchange je v USA totéž, o co se u nás snaží Mr. Lin(x) - odtud ostatně jeho jméno, popřípadě BillBoard.cz, či WeXL. Pro ty, co stále nevědí - je to výměnný systém internetové reklamy, který propaguje webové stránky a servery tak, že banner jednoho serveru umísťuje na server druhý, druhého na třetí a tak to koluje dál a dál. Správce systému z toho má určitý profit, protože poměr zobrazení "příjem-výdej" nebývá 1:1, ale poskytuje správci prostor pro vypuštění vlastních či komerčních (placených) inzerátů do oběhu.

Servery dávající prostor proužkové reklamě se u nás i venku dají rozdělit na dva typy: na "profesionální", které jsou schopny si samy díky týmu obchodníků zajistit placenou inzerci zákazníků, a na "neprofesionální", jejichž potenciál pro reklamu to neumožní - jinak řečeno, obchodník by stál víc, než by reklama vydělala. Označení na profesionální a neprofesionální není nejpřesnější, nemá nic společného s kvalitou těchto webů, jde jen o návštěvnost - velké servery obchodníka mají, malé ne. A právě servery malé a "ještě menší" se obvykle musí spolehnout buď na akvizici reklamy cizí firmou (co čehož se ale ani u nás, ani jinde příliš nikdo nehrne), nebo se účastní výměnného systému.

Tolik k vysvětlení, nyní k akvizici. Microsoft velmi dobře ví, jaká síla je v "množství maličkých"; počet serverů, které se účastní výměnného projektu Banner Network od LinxExchange, je 400 000 a zasahují 21 miliónů uživatelů! Přitom je jasné, že tyto servery typicky oslovují "market niches" čili "tržní výklenky", česky řečeno velmi specificky zaměřené uživatele, kteří spíše ignorují obří weby, ze kterých se pomalu stává konzumní zboží - ba jimi přímo opovrhují. Investice do LinkExchange umožňuje tyto uživatele zasáhnout a to s velkou cíleností: pokud jste například pěstitel orchidejí a navštěvujete své tři weby, které se oblasti věnují, jistě na vás zapůsobí reklama prodávající orchideje, knihy o orchidejích, či zájezdy do exotických zemí, kde orchideje rostou. Tyto reklamy ale nenaleznete na "hamburgerových" veleserverech, tam nemají žádnou účinnost a stojí hromadu peněz. Microsoft se takto velice nahlas hlásí k v současné době hodně propagovanému směru webového marketingu "jeden na jednoho": jde o každého člověka, i pro jediného zákazníka má smyslu cosi udělat. Je otázka, zda Microsoft dovede být natolik citlivý, aby tyto maličké byznysy nezničil svým marketingovým "parním válcem": lze si totiž stěží představit dva vzdálenější póly, než je dominantní a dominující, masově působící Microsoft, a spíše hobbyistické, svérázné, nepoddajné mikrobyznysy v síti Banner Networku.

Zbývá ještě komentovat - co na to česká scéna? Pokusme se zhodnotit, jak si česká trojice stojí:

  • Wexl (součást známého PinkNetu) obsluhuje v současné době něco okolo tisícovky reklamních proužků, denně se jich zobrazí přes 30 000. Pravidla jsou, nemýlím-li se, 1:1, takže jde o skutečnou službu veřejnosti - na druhé straně ale převažují erotické bannery, které ale lze podle informací Adama Haunera z PinkNetu vypnout (tj. pokud se chcete zúčastnit kolečka ve WeXlu a chcete být mimo erotickou oblast i jako příjemce i jako dárce banneru, můžete to tak nastavit).
  • Billboard.cz má auditovaných 65000 zobrazení denně, nicméně pracuje s běžným poměrem 1:2 (dvě zobrazení cizího banneru na vašich stránkách = jedno zobrazení vašeho banneru na cizích stránkách). Tento poměr lze vylepšit. Billboard.cz je moderovaný (žádná erotika, spam, pirátské aktivity atd.), systém je profesionální a jsou do něj zapojeny významné české servery (Seznam, Svět Namodro, iDnes).
  • Mr.Lin(x) tvrdí, že má denně 43 000 přeposlaných a prohlédnutých bannerů, je jakousi střední cestou mezi Wexlem i Billboardem: momentálně mění v poměru 1:1, ale zároveň vůbec nepovoluje materiál, který webmasteři neradi na své servery pouštějí. Mr.Linx se dost dlouho potýkal s technickými problémy, což mu sebralo klientelu; v současné době je ve spolupráci s Mobil Serverem rozšiřován do podoby kvalitního reklamního obchodního systému.
Rozdíly mezi českými reklamními servery nejsou natolik velké, aby vše nemohlo být za měsíc jinak: jde o jejich propagaci a marketing, výhodnost nabídky, umísťování na prestižní servery, fungující technický systém. Ale k tomu, aby se kterýkoli z nich stal natolik zajímavý, aby jej některý z domácích dominantních internetových hráčů chtěl koupit stejně jako Microsoft LinkExchange, je daleko - zatím je spíše levnější si vytvořit vlastní, čtvrtý systém, než nějaký kupovat.
Váš názor Další článek: Jak mohu ovlivnit, které soubory budou optimalizovány na rychlost při spouštění?

Témata článku: Microsoft, Exotický svět, Banner, Placený inzerát, Webmaster, Reklamní systém, DOS, Běžný poměr, Billboard, Česká scéna, Současný systém, Reklamní server, Kup, Velký prostor, Lin, Mikroby, Obrovské množství


Určitě si přečtěte

V doupěti hackerů na brněnské FIT: Ukázali nám útoky na Bluetooth i vlastní chytré krabičky

V doupěti hackerů na brněnské FIT: Ukázali nám útoky na Bluetooth i vlastní chytré krabičky

** Internet je plný malwaru, to už dnes ví každý ** Víte ale, že lze útočit třeba i na Bluetooth? ** Navštívil jsem hackery z brněnského FITu

Jakub Čížek | 1

Tohle tak jednou zažít: Nová vzducholoď Airlander 10 s prosklenou podlahou

Tohle tak jednou zažít: Nová vzducholoď Airlander 10 s prosklenou podlahou

** Airlander 10 nabídne plavby vzduchem v interiéru s prosklenou podlahou ** Luxusní vzducholoď byla původně vyvíjena pro vojenské účely ** Počítá se s třídenními „kochacími“ výlety za poznáním

Karel Kilián | 7

Přichází revoluce v oblasti deodorantů!

Přichází revoluce v oblasti deodorantů!

** Britští vědci odhalili uzlový bod procesů, kterými vzniká nejpronikavější složka lidského tělesného pachu ** Nové generaci deodorantů by mohl dodat na síle cílený zásah do života malé skupinky kožních bakterií ** Podle některých vědců by to ale znamenalo zpřetrhat pouta mezi člověkem a mikrobem

Jaroslav Petr | 33

Američtí mariňáci si tisknou kasárna z betonu na 3D tiskárně

Američtí mariňáci si tisknou kasárna z betonu na 3D tiskárně

** Americká námořní pěchota nedávno představila 3D tištěná kasárna pro vojáky ** Ty jim tiskne velká 3D tiskárna na beton ** Výsledkem je solidní obytný prostor, který je slušně chráněný před nepřátelskou palbou

Stanislav Mihulka | 18

Nová zbraň proti hackerům: obrovské množství chyb v softwaru

Nová zbraň proti hackerům: obrovské množství chyb v softwaru

** Vědci vymysleli nový systém obrany proti hackerům ** Pomocí speciálního systému implementují do softwaru spoustu chyb ** Tyto chyby nejsou zneužitelné, což útočník zjistí až po čase

Karel Javůrek | 28


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: 13 grafických karet

Srovnání 7 dokovacích stanic s USB-C

Jak na perfektní noční fotografie

Kvalitní zdroje informací pro sebevzdělávání