Nic než víra v konektivitu

Vývoj v sítích, komunikacích a Internetu se okolo nás řítí takovým tempem, že žasnou i otrlí. Milý slogan „kdo chvíli stál, už stojí opodál“ zde neplatí. Kdo se na chvíli zastavil, už vůbec nemusí zkoušet dohánět, protože nedožene.
Jiří Hlavenka: Vývoj v sítích, komunikacích a Internetu se okolo nás řítí takovým tempem, že žasnou i otrlí. Milý slogan „kdo chvíli stál, už stojí opodál“ zde neplatí. Kdo se na chvíli zastavil, už vůbec nemusí zkoušet dohánět, protože nedožene; měl by raději zkusit něco jiného a nového, v horším případě jít ke svému bývalému konkurentovi a poprosit jej, zda by jej nevzal do zaměstnání.

Dynamika vývoje se nezpomaluje a jeho šíře se nezmenšuje; přesto však, ať se podíváme kamkoli a začneme se dívat na kritická místa vývoje čehokoli, vždycky narazíme na jedno slovo: konektivita. Celý vývoj letošního roku je ovlivňován vývojem internetové či obecně komunikační konektivity, veškeré další prognózy se o ni opírají – o její kapacitu, dostupnost místní i cenovou, o její další technické parametry. Nabídnu tedy v pohledu na letošní vývoj v síťově-komunikačně-internetovém světě právě tento „filtr“, který řadu komplikovaných událostí a trendů zprůzrační, i když třeba za cenu zjednodušení.

Internet zdarma: i zde je hlavní poskytnout konektivitu
Ještě neskončily prázdniny a už dvě firmy vytáhly do boje o Internet. Czech On Line (VOL) nabízí internetové připojení pro komutované linky zdarma, Contactel („Red Box“) přichází s další zajímavou nabídkou počítače zaměřeného na internetové služby, připojování zdarma ale bude brzy nabízet ještě několik dalších providerů. Ono totiž nejde jinak: uživatelovi je při zhruba stejně vytížených linkách skutečně lhostejné, na jaké číslo a ke komu se modemem připojuje, pokud po něm někdo chce peníze a druhý ne (tedy: pokud toto je skutečně jediný rozdíl mezi oběma službami), přijde první jmenovaný o zákazníky během rekordně krátké doby.

Proč náhle všem jde o to, aby vás připojili zadarmo, když z toho bezprostředně nic nemají? Hlavní důvod je opět v konektivitě, ve schopnosti propojit. Zisk může přijít později a může být minimálně dvojí: a) firma, která vás připojí k Internetu, vám už dnes (protože to není „nic proti monopolu“) může nabídnout internetové telefonování, pochopitelně už placené, b) od prvního ledna 2001 bude už vydělávat i na minutách, které tímto připojením protelefonujete, protože bude vlastně jejich „dealerem“ (Contactel, ale i další, pak přímo poskytovatelem).

Dnes nám mohou tyto úvahy připadat jako trošku vzdálené, ale ono je to úplně stejné, jako když se za městem postaví Macro, Globus, Hypernova či Shopping Park a firmy si pak na své náklady přiváží zákazníky autobusy. Proč to dělají, takhle zadarmo? Protože jim pak něco prodají – oni vlastně svým zákazníkům také poskytují konektivitu.

K čemu to vše směřuje? K Internetu, dostupnému pro každého stejně jako je dnes dostupný televizní signál. Časem dokonce k Internetu vysokorychostnímu (megabity/s), ten bude v první fázi finančně dostupný jen pro firmy. Až přestane být konektivita problémem č. 1, dostanou se do popředí jiné parametry rozhodující o používání Internetu, jako je třeba kvalita obsahu.

Do zahraničí: fúze a skupování nás už nepřekvapují
Slučování a pohlcování velkých firem, miliardy dolarů létajících vzduchem nás už přestaly překvapovat. Jednak jde o virtuální peníze (vyměňují se jen akcie, všeobecně považované za velmi nadhodnocené), jednak je to ale logická konsolidace odvětví komunikací a Internetu, která je přirozená a která bude trvat ještě několik let. Spíše se budeme v příštích letech divit, proč některá firma nefúzovala, než proč fúzovala. K adeptům dalších prodejů a fúzí patří například firmy jako SGI (osamělý bojovník v Unixu a příliš malý na platformě PC), Unisys (obtížná perspektiva vedle IBM, Compaqu atd.), uBid (těžký život vedle eBay), 3Dfx i Nvidia (vývoj grafiky musí financovat někdo velký), Cabletron (dost problémů v poslední době), Novell (sám voják v poli), Iomega (malý hardware na velkém trhu) a další desítky internetových start-ups, které ani nemá smysl vyjmenovávat. Kdo naopak bude typickým pohlcovatelem, je také asi zřejmé, protože to jsou společnosti, které tímto stylem už zaměřili své budoucí podnikání: Cisco, Lucent, Intel, Worldcom, internetoví giganti Yahoo, Amazon.com a Ebay.com, kteří mají akcií na rozdávání, ale také určitě „ctihodné“ firmy jako IBM, Hewlett-Packard, Compaq, Microsoft, které si potřebují vylepšit technologie.

E-komerce: ještě pochybujete?
O tom, že e-komerce „funguje“, už nemůže být žádných pochyb. Firmy podnikající v této oblasti sice z prodejů přes Internet ještě obvykle neprofitují, ale velice rychle rostou a získávají milióny zákazníků – to jsou větší počty, než ke kterým se dopracují kamenné řetězce obepínající svět za desítky let své činnosti. Zejména americké firmy dokazují, že díky elektronické komerci mohou získat podstatné výhody: zjednodušení a zrychlení agendy a logistiky, zlevnění procesů, lepší a levnější oslovení zákazníků, dokonalý informační přehled atd. atd. Za pár let bude nevyužívání e-komerce k podnikání tak neobvyklé, ba přímo bizarní, jako kdyby před pár lety firma záměrně nepoužívala telefony a faxy.

Více otázek než odpovědí
Letošní rok položil v informačních technologiích více otázek než dal odpovědí. Osobní počítače se dostávají pod tlak jiných, alternativních přístrojů, od jednoúčelovách zařízení po výkonné kapesní počítače; tlak není zatím příliš velký, ale roste. Zda ale skutečně „jsou pécéčka mrtvá“, jak tvrdí IBM, nebo zda naopak provedou protiútok (zjednodušení, zlevnění), jak tvrdí Intel a Microsoft, nikdo netuší, pravdě stejně blízké je jedno i druhé. Smete vlna free softwaru (Linux a spol.) hegemon Microsoftu, nebo se naopak ukáže, že se giganti přizpůsobí a že se jejich model ukáže jako více životaschopný? Zvítězí Internet po kabelu nad bezdrátovým připojením, nebo budou úspěšné obě technologie? Intel nebo AMD? Windows 2000 nebo Unix?

Tyto a další otázky jsou určitě zajímavé, pro firmy podnikající v informačních technologiích téměř klíčové pro jejich život a pro profesionály v IT podstatné pro jejich rozhodování. Jenomže jsou stále méně důležité pro uživatele, protože technická vrstva problému jej postupně přestává zajímat. I toto je ale důležitý trend, který se každým rokem stále více posiluje: skutečný profesionál musí být odborně zdatný, uživatel může být naopak stále „zhýčkanější“ – když chtěl včera udělat webovou stránku, musel znát syntaxi HTML, přenos ftp a podobně, dnes stránku zformátuje v editoru WYSIWIG klikáním na tlačítka a pak zadá příkaz Uložit na web.

Přes webovou stránku se vracíme k úvodnímu tématu, ke konektivitě. Nedovedu si dnes příliš představit jakýkoli trend v informačních technologiích, který by nebylo povinně nutné zkonfrontovat s existencí a vývojem Internetu. I tak samostatná témata jako například vývoj velikostí pevných disků, LCD obrazovek či budoucnost textových editorů jsou silně ovlivňována vývojem Internetu; u čehokoli, kde se něco s něčím propojuje, je Internet doslova určující.

Čekají nás velké věci (věřme)
Kdo intenzivně sledoval česká internetová média, jistě u nich cítil určité zklamání z vývoje posledních dvou let. Ne že by se u nás Internet nedral dopředu, ale čekalo se mnohem víc. Zdá se ale, že to mohl být klid před bouří: nesmírně popohnaný právě současným připojováním k Internetu zdarma a stále výhodnějšími paušály na nepřetržitá připojení se očekává v Čechách nebývalý, doslova explozivní růst využívání Internetu. Nové věci skutečně fungují jako sněhová koule: dlouho nic, můžete tlačit do kopce až do úplného vyčerpání, a pak se náhle věci rozjedou tak, že se nestačíte divit. Mnoho věcí se za uplynulých dvanáct měsíců nesmírně změnilo a zlepšilo: levné počítače, připojení zdarma, konečně pár fungujících obchodů se skutečně výhodným nákupem, rostoucí počet výborných služeb, velmi rychle stoupající „image“ Internetu u běžných lidí a v neposlední řadě přece jen možná určité hospodářské oživení. Silicon Valley z toho tady asi přes noc neuděláme, ale aspoň tu západní Evropu bychom už nemuseli nechávat tak daleko před sebou.

Zdroj: Connect! 10/99

Váš názor Další článek: Obchod na přání

Témata článku: Internet, Zajímavý pár, Shopping, Globus, Víra, Těžký život, WYSIWIG, Úspěšný editor, Kopec, Sněhová koule, Blízký parametr, Internet věcí, Virtuální peníze, Vír, Macro


Určitě si přečtěte

Co je to UWB? Nová technologie zastoupí Wi-Fi, Bluetooth i NFC a slibuje velké věci

Co je to UWB? Nová technologie zastoupí Wi-Fi, Bluetooth i NFC a slibuje velké věci

** V nových mobilech se začíná objevovat tajemná zkratka UWB ** Jde o další technologii, jak navzájem propojit různá zařízení ** Oproti Wi-Fi a Bluetooth má řadu výhod

Lukáš Václavík | 36

Lukáš Václavík
UWBIoTTechnologie
Teď už Chromium ovládne Windows 10 úplně. Microsoft dokončil WebView2

Teď už Chromium ovládne Windows 10 úplně. Microsoft dokončil WebView2

** Před dvěma lety se Microsoft zasnoubil s Chromem ** Nový Edge není zdaleka jejich jediné dítě ** Ještě důležitější je komponenta WebView2

Jakub Čížek | 53

Jakub Čížek
Windows 10ChromeSoftware
Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 4

redakce
Mapy GoogleStreet View
Zapomeňte na destičky. Raspberry Pi 400 je nový počítač zabudovaný do klávesnice
Lukáš Václavík
Raspberry PiPočítače
Seznam.cz má vlastního hlasového asistenta pro Android. Rozumí česky a nastaví i budík
Jakub Čížek
Mobilní aplikaceAndroidSeznam.cz

Aktuální číslo časopisu Computer

Jak prodloužit výdrž notebooku

Velké testy: gamepady a inkoustové tiskárny

Důkladný test Sony Playstation 5