Nezávislé letenkové weby vedou, ale aerolinky dohánějí

Tak jako v jiných oblastech elektronické komerce se kamenné firmy začínají „mstít“.
Všude ve světovém Internetu vidíme stejný obrázek: „nové“, internetové firmy soupeří se „starými“, tradičními společnostmi, a v poslední době spíš prohrávají ty první. V rozhodujících chvílích jim totiž chybějí peníze, které jim momentálně zamračený finanční svět odmítá dávat. Podobně je na tom i český Internet, kde například tradiční vydavatelské domy jako je MaFra nebo Economia, nebo bohaté telecomy se svými portály viditelně konkurují původním internetovým firmám.

I v cestovním ruchu, jmenovitě v jeho světově nejvýznamnější části, prodeji letenek, kamenné firmy přitvrzují. Čistě internetové cestovní weby (á la Travelocity či Expedia) sice stále vedou, ale tradiční provozovatelé těchto služeb, tedy aerolinie, dotahují. Vyplývá to alespoň z měření návštěvnosti těchto webů, které provádí nezávislá firma Media Metrix. Podle ní stoupla meziročně návštěvnost cestovních webů o 23.5% v počtu návštěvníků (mimochodem, nijak oslnivé číslo), přičemž internetové firmy si připsaly průměrný růst jen o 7%, a weby aerolinek 26.1%. V návštěvnosti tedy internetové cestovky stagnují a dokonce ztrácejí tržtní podíl – vždyť jen v USA přibylo za loňský rok výrazně více než 7% uživatelů Internetu. V absolutních číslech ale ještě internetové firmy vedou – navštívilo je 15.4 mil. uživatelů oproti 10.4 mil. návštěvníků služeb aerolinek. Další analytická firma Jupiter dokonce pro letošek předpovídá, že v počtu prodeje letenek přes Internet předstihnou aerolinky poprvé internetové prodejce, a to v poměru 51%:49%.

Podle obou firem není příčina těchto změn v tom, že by aerolinie poskytovaly v prodeji letenek nějaké extra lepší služby: předhánění internetové firmy v poslední době především agresivním marketingem, tedy množstvím investovaných peněz, a v tom jim jejich konkurence nestačí.

O americký letecký trh víceméně vyrovnaně bojuje skupina velkých aerolinií (Southwest Airlines, American Airlines, United Airlines, Delta atd.), v oblasti internetového cestovního ruchu jsou dominantní tři firmy: Travelocity.com, Expedia.com a Priceline.com. V návštěvnosti tedy zatím aerolinky vedoucím Travelocity nebo Expedia na záda nedýchají: internetové firmy mají každá cca 7 mil. návštěvníků měsíčně, aerolinky ne více než 3 milióny každá. Ve finančních problémech je firma Priceline, která se zaměřuje na nabídku nejlevnějších letenek za každou cenu – na levném zboží se nedá moc vydělat.

Oproti Americe český trh na letenkové internetové souboje teprve čeká. Aerolinky nesoutěží zatím skoro vůbec, agresivní marketing loni ještě nikdo nedělal a tržby za letenky přes Internet byly loni velmi maličké. Letošek bude zcela jiný: letenky zde nabízejí portály a několik dalších aliancí, objevují se první real-timové prodeje letenek přes Internet (www.svetletenek.cz) a začíná se s razantním marketingem. V Americe se dokáže za rok prodat letenek za patnáct miliard dolarů – za kolik pak u nás?

Diskuze (7) Další článek: IBM ví, kdy má udeřit

Témata článku: Internet, Aerolinky, Delta, Americký letec, Stejný obrázek, Poslední číslo, American Airlines, Let, United Airlines, United, Doha, Expedia, Tradiční provozovatel, Levné zboží, Marketing, Finanční svět, Southwest Airlines, Nejvýznamnější část, Delta Airlines



Lék proti depresi za stokorunu snižuje riziko těžkého průběhu i úmrtí na onemocnění covid-19

Lék proti depresi za stokorunu snižuje riziko těžkého průběhu i úmrtí na onemocnění covid-19

** Klinická studie zkoumala vliv antidepresiva fluvoxamin na covid-19 ** Počet úmrtí souvisejících s covidem-19 klesl zhruba o 90 % ** Potřeba intenzivní lékařské péče se snížila zhruba o 65 %

Karel Kilián
COVID-19LékyDepreseMedicína
Rusko obviňuje astronautku NASA ze sabotáže Mezinárodní vesmírné stanice
Jiří Černý
Mezinárodní vesmírná staniceNASARusko
Izrael díky speciální kamufláži zařídil pro své vojáky „neviditelnost“

Izrael díky speciální kamufláži zařídil pro své vojáky „neviditelnost“

** Materiál „Kit 300“ představuje vizuální i termální kamufláž ** Dokáže zablokovat tepelné vyzařování maskovaného vojáka či třeba stroje ** Velký kus materiálu Kit 300 může ukrýt vozidlo až do velikosti Hummeru

Stanislav Mihulka
IzraelMateriálArmáda
Jak promítnout displej telefonu na počítač s Windows 10

Jak promítnout displej telefonu na počítač s Windows 10

Chcete jednoduše ukázat známým fotky z dovolené a displej vašeho telefonu vám přijde malý? Promítněte si jej na obrazovku počítače, bez nutnosti kopírování nebo připojení přes kabel.

Jan Spěšný
SmartphoneWindows 10Android