Nevstoupíme-li na internet teď, vezme si koláč někdo jiný, uvědomují si pomalu firmy

Význam internetu jako distribučního kanálu a jako cesty k oslovení dalších klientů si všichni uvědomují. Tedy alespoň všichni, kdo o něm píší články. Občas to ale vypadá, že obchodníci, kteří by na internet mohli opravdu vstoupit, tento názor úplně nesdílejí. I jejich postoj se však začíná měnit.

O rostoucím významu internetu coby distribučního kanálu pro prodej výrobků a služeb – a obecně o tom, že představuje další cestu jak oslovit potenciální klienty – byly už napsány celé romány. Někdy se však zdá, že tento potenciál celosvětové sítě si uvědomují více žurnalisté a konzultanti než reální představitelé reálných firem – tedy alespoň v Česku.

Přestože nabídka kamenných obchodů v České republice je srovnatelná s nabídkou v západní Evropě nebo ve Spojených státech, o internetu to tak doslova neplatí. Přesněji řečeno, existují specializované internetové obchody, ve kterých si můžete koupit skoro všechno, ale není úplně běžný model „řetězec kamenných prodejen nabízí svůj celý – nebo dokonce rozšířený – sortiment i na internetu“.

Chcete-li si prostě něco koupit v Kauflandu, musíte fyzicky dojít do nejbližšího Kauflandu. Záměrně jsem zvolil příklad obchodního řetězce, jehož obchodní model je plně postaven na kamenných prodejnách. Objednávat rohlíky a jogurt po internetu by sice šlo, ale ze strany obchodníka by to vyžadovalo řadu investic do celého systému a do logistiky. A v návratnost této investice Kaufland zatím očividně nevěří.

Zdrženlivý přístup kamenných prodejen

Existují však společnosti a řetězce, které by objednávání po internetu realizovat mohly a jejichž nabízený sortiment k tomu přímo vybízí. Přesto i ty přistupují k využívání tohoto moderního kanálu dost zdrženlivě. Hovořím například o obchodech nabízejících elektroniku a spotřební zboží.

V pražském BB Centru se ale tento týden uskutečnil první diskusní večer z cyklu E-business Forum, který pořádala Asociace pro elektronickou komerci a TUESDAY Business Network. O konkurenci internetových obchodů a kamenných prodejen diskutovali kromě zástupců ryze internetových společností právě představitelé významných obchodníků, kteří ale dosud možnosti internetu více nebo méně opomíjeli. Přítomni byli zástupci firem Datart International, Electro World, Internet Mall a InternetShops.

V úvodu E-business Fora vystupující porovnali kamenné prodejny s internetovými. Všichni se shodli, že ačkoliv internetový prodej představuje nyní jen 2 % celého trhu (v oblasti elektroniky je to ale pětkrát víc – 10 %), bylo by chybou jej podcenit. „Je nejvyšší čas vstoupit na internet. Pokud to neuděláme včas, vezme si ‚koláč‘ někdo jiný,“ řekl Jiří Řízek, generální ředitel Electro World, který internetový obchod teprve chystá.

Zákazníci požadují více jistoty

O poznání tvrdší diskuse se vedla kolem cen na internetu a v prodejnách. „Neplatí dogma, že internet musí být levnější. Více než třetinu výrobků umíme prodávat levněji,“ tvrdil Jiří Řízek. „Kamenné prodejny umí pružněji pracovat s cenami než internetové. Každý den si děláme srovnání s konkurencí, takže můžeme okamžitě reagovat,“ dodal Pavel Sláma, výkonný ředitel Datartu, který internetový prodej spustil v prosinci 2005.

Za internetové obchody kontroval předseda představenstva Internet Mall Ondřej Fryc: „O tom, kdo má pravdu, stejně rozhodne zákazník. Všichni hrajeme na jednom hřišti, ceny se postupně srovnají.“

Závěrečná část se zaměřila na budoucnost obchodu. „Internet se bude tlačit do oblastí, které si dnes nedokážeme představit. Například nákup léků přes internet bude během pár let běžnou záležitostí,“ řekl Josef Suchánek, generální ředitel InternetShops. Všichni se však shodli, že kamenné prodejny mají velký význam i pro internet. „Zákazníci chtějí více jistoty,“ dodal Ondřej Fryc.

Jaká je budoucnost nakupování po síti?

O tom, jak se budou do budoucna vyvíjet možnosti internetového nakupování, tedy nemá v tuto chvíli asi smysl spekulovat. Je ale zřejmé, že i ty společnosti, které byly dosud vůči vstupu na internet odolné, svůj postoj pomalu, ale jistě přehodnocují. Začínají si uvědomovat nejen fakt, že internet jim může přinést rozšíření možností a zvýšení obratu, ale také že ignorování internetu může tytéž výhody naopak zajistit jejich konkurenci.

Diskuze (9) Další článek: Kdo miluje Microsoft Office?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,