Nevinná akvizice Microsoftu pod drobnohledem antimonopolního úřadu

Investice Microsoftu do neznámé firmy VXtreme a poněkud známějších Progressive Networks nevyvolala...
Investice Microsoftu do neznámé firmy VXtreme a poněkud známějších Progressive Networks nevyvolala skoro žádné mediální komentáře – a překvapivě se o ni silně zajímá antimonopolní úřad. Ten je povinen šetřit každou akci, která potlačuje konkurenci, a může tedy vést k vyšším cenám, omezené nabídce a vůbec jakýmkoli horším podmínkám pro horšího zákazníka. Faktem skutečně je, že (multi)mediálních standardů v oblasti Internetu není mnoho a že RealAudio a RealVideo od Progressive Networks patří k nejlepším; pokud jej Microsoft získá pod svou střechu, může snadno na trhu dominovat. Microsoft si samozřejmě na péči antomonopolního úřadu v posledních letech už zvykl – prakticky jeho každý vstup do nových oborů může být takto vnímán vzhledem k tomu, že cokoli, co Microsoft vtělí do svého operačního systému, má automaticky šanci na dominantní pozici na trhu. Firma je například vyšetřována i v souvislosti s pouhou desetiprocentní investicí do Comcastu (jen jedna z několika amerických kabelovek), pětiprocentní investicí do ještě méně významného VDOnetu a dokonce i s nedávnou opět zhruba pětiprocentní investicí do firmy Apple. Přitom v Progressive Networks je na tom Microsoft ještě hůře – má sice 10% firmy, ale žádné hlasovací právo (podíl je chápán jako čistě finanční investice). Je vidět, že ani softwarový gigant nemá všechny cestičky zametené; připomeňme si ale, že z desítek šetření proti Microsoftu v posledních letech uplatnil antimonopolní úřad (FTC) pouze jediné – v roce 1995 zablokoval už "upečené" spojení s firmou Intuit, která vyrábí proslulý program Quicken pro řízení personálních financí.

Netscape pod mocným tlakem Microsoftu ztrácí trh prohlížečů, i když má stále produkt vynikající, konkurenční kvality. Zatímco Microsoft nejen mocně investuje do oblasti marketingu, ale vtipně spojuje své vývojářské technologie operačního systému, kancelářského balíku a Internetu tak, že partner prakticky nemá úniku, trpí Netscape tím, že je pro své partnery ještě navíc konkurencí. Communicator totiž usiluje být groupwarovým balíkem, což se pochopitelně nelíbí jednomu ze stávajících největších spojenců Netscape, a to firmy Lotus/IBM. Ta má totiž ve hře svůj Lotus Notes a tak musela firma Netscape ustoupit. Firma navíc v praxi ustupuje od placení za produkt Navigator – což je neudržitelné z důvodu, že konkurence dává Explorer zdarma (a dokonce k němu zdarma přidává další "dobroty"). Navigator sice tabulkově stále stojí okolo 40 USD, ale skutečnost je jiná – lze jej získat zdarma v souvislosti se smlouvami u řady poskytovatelů Internetu, předinstalovaný u řady dalších programů atd. Praví Mike Homer z Netscape: "řekněme si to na rovinu. V praxi každý, kdo chce náš software, jej získá tou nebo onou cestou zadarmo". Firma Netscape přišla o výrazný kus trhu jedním rázem před pár dny, když její zatím stoprocentně loajální zákazník Apple Macintosh kompletně přešel na stranu Microsoft Internet Exploreru.

Váš názor Další článek: Kapesní diář firmy 3Com v české lokalizaci

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,