Nevelké naděje pro aerolinky působící na Internetu

Analýza zmiňuje známý fakt: že se kamenným hráčům nedaří a asi ani v budoucnu nepodaří překonat čistě internetové hráče, kteří mají náskok a lépe znají pravidla hry.
Cestování s využitím Internetu je v posledních měsících nesmírně žhavým tématem. Peníze, které se zde točí, jsou nevídaně vysoké, dosahuje se slušných zisků a nehrozí zde typicky krvácivý byznys á la Amazon.com: čím více prodávám, tím více ztrácím.

Jako obvykle, i zde obsadily trh nezávislé internetové společnosti, načež se s několikaletou ztrátou domluvili přední průmysloví hráči (americké aerolinky), že vytvoří „svůj vlastní cestovatelský portál“. Po vzoru jiných průmyslů půjde o web, který budou provozovat společně; adresa je orbitz.com (nic moc) a bude v majetku největších amerických leteckých společností: NorthWest, United Airlines, Delta Airlines, American Airlines, U.S. Airways, America West a Continentalu. Ve hře jsou tedy všechny velké americké aerolinky, žádná není venku.

To jistě vypadá impozantně a lze si představit, že tyto firmy vrhnou nemalé peníze a marketingový prostor do tohoto portálu – otázkou je, jak v něm sloučit jejich vzájemně konkurenční zájmy. Analytici z IDC jsou v tomto směru skeptičtí a tvrdí, že přes tento titánský projekt budou podíly v prodeji letenek přes Internet pro aerolinky menší než u nezávislých webů a budou navíc stále klesat. Argumenty znějí poměrně jasně: na straně nezávislých prodejců je jejich tržní náskok, větší pružnost v rozhodování a nezatíženost mašinérií velké firmy, větší porozumění byznysu na Internetu a zaměření na něj, na straně aerolinek pak je vlastně jenom jeden argument, a tím jsou silné marketingové nástroje – minimálně po dobu letu jste zcela v moci letecké společnosti a jste krmen tím, co si ona přeje.

Vstup aerolinek na tento trh tak jako tak dobře pomůže celému internetovému cestovnímu byznysu – více konkurentů znamená více peněz do marketingu, více přesvědčování a chytání zákazníků na všech možných místech, zlepšení nabídky. Zatímco před dvěma roky byl nákup letenek přes Internet výjimkou, za rok budete mít jména webů, kde vám bude nákup vaší příští cesty po obloze přímo doporučován, vytištěn i na letence. Internetový letenkový trh se tak má z loňských pěti miliard dolarů zvětšit na 18 miliard v roce 2004. Podobný efekt, ve kterém vstup dalších konkurentů na trh pomůže celému trhu a tím i původní společnosti, proti něž byl zaměřen, je na Internetu docela běžný. Z vlastní zkušenosti můžeme říci, že prodej hudby v našem obchodě Vltava, který po dva roky příliš nestoupal, se znásobil krátce poté, co na trh vstoupila firma AlbumCity se svou reklamní kampaní, avšak brzy zvedla ceny a stala se nekonkurenceschopnou, a rovněž znásobení návštěvnosti aukčního serveru Aukce.cz i obraty zde dosahované se znásobily také krátce poté, co na český trh s kampaní vstoupilo německé Offerto. Jakmile je zákazník masírován z více zdrojů, že „tento druh obchodování je dobrý“, je v jeho prospěch přesvědčen daleko rychleji, než když jej masíruje pořád jeden a ten samý subjekt – pak si sám vybere nejlepší nabídku.

Váš názor Další článek: Sony DSC-S70 - Technické parametry

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,