Firma Netscape Communications ohlásila napjatě očekávané kvartální výsledky: profit je na nule,...
Firma Netscape Communications ohlásila napjatě očekávané kvartální výsledky: profit je na nule, obrat činil 127 mil. USD, tedy asi o 5% více než ve stejném loňském čtvrtletí. Příjmy z prodeje produktů klesly o 20 mil. USD, příjmy ze služeb o zhruba stejnou částku stouply; rozdělení příjmů z oblastí produkty/služby je dnes asi 60:40.
Živě komentuje: Firma Netscape má problémy, o tom není sporu - nicméně má velmi šikovného šéfa, který ji obratně vyvádí z železného sevření blíže nejmenovaného softwarového monstra do jiných vod. Jenomže je otázkou, co je horší - zda soupeřit s monstrem nebo s hejnem dravých štik. Netscape se totiž chce (alespoň jednou svou částí) pozicovat jako vstupní brána do Internetu - zavádí se nový pojem "portal site" a zde inkasovat z reklamy. To určitě je možný ekonomický model, jenže soutěž o vstupní brány do Internetu už zde dávno je a je ostrá jako břitva - Yahoo, Excite, Hotbot, Lycos, Altavista… Úvodní stránka firmy Netscape byla odjakživa mimořádně nudná a nebýt toho, že to je automatická startovací stránka poté, co si nainstalujete Netscape Navigator, by na ni nikdo nechodil. Měsíčně dnes navštíví titulní stránku Netscape 25 miliónů uživatelů - jenomže jakmile se začnou na počítačích objevovat Windows 98 s pevně zadrátovaným Internet Explorerem, začne toto číslo klesat (samozřejmě je otázkou, jak dopadne soud s Microsoftem).
Ostatní oblasti příjmů firmy jsou také v nedobrém stavu. Firmě se evidentně nepodařilo urvat významnější podíly trhu v oblastech, do kterých kdysi vkládala velké naděje: server SuiteSpot je daleko nejen za Apache, ale i za Microsoft Internet Information Serverem, a totéž lze říci o groupwarových produktech firmy. Přitom u obou těchto typů produktů se jedná o "sněhovou kouli" - řešení s dvaceti, třicetiprocentním tržním podílem se už valí s kopce samy stále větší rychlostí, zatímco párprocentní produkty se nehýbou vpřed, ať do nich tlačíte jak chcete.