Netradiční analýza Invexu

Během veletrhu šla od úst k ústům zajímavá zpráva, že právě účast největších světových firem byla ještě pár týdnů před začátkem Invexu silně ohrožená.
("Nevím; zdá se mě to všechno nějak podezřele perfektní" - Cassandra na trójských hradbách poté, co obléhající armáda odtáhla a trojští občané bourali hradby, aby do města mohli dostat velkého dřevěného koně, dar dobyvatelů na rozloučenou...)

Skončila neohroženě největší výstava informačních technologií v okolí geograficky ohraničitelném kruhem zabírajícím třetinu starého kontinentu; byla opět plná firem i návštěvníků. Je vůbec na místě jakákoli pochybnost nebo chce být autor pouze zajímavý?

Tady nejde jen o Invex

Pro uvaření výsledného verdiktu máme několik vstupních ingrediencí. Invex letos podle prvních zpráv navštívilo o 40000 lidí méně než loni, tj. pokles návštěvnosti byl asi o 30%. Na druhé straně stály vstupenky zhruba dvoj- až čtyřnásobek, takže vymizela školní mládež a čumilové, o to více času měli byznysmeni na vážné a podstatné obchody. Závěr si musíte udělat sami.

Trh s informačními technologiemi se letos poprvé vážně pročistil, zaznamenal díky odchodům firem i jejich spojování výrazný pokles v počtu účastníků hry zvané obchod s informačními technologiemi. Trh samotný je poměrně dobře obsazený a saturovaný; není příliš mnoho volných míst k obsazení a růsty firem se dějí obvykle na úkor společností druhých: toto se ale nedosahuje velkou propagací, jako spíše trpělivou prací v poli a šikovnými manévry. Internet se etabloval jako včasné a fungující informační médium, za novinkami není zapotřebí někam jezdit. Výdaje na reklamu a propagaci celosvětově rostou a v poměru na útratu na hlavu (v oboru IT) u nás ještě zdaleka nedosahují evropského průměru. I zde si musíte závěr udělat sami - jak je vidno, v obou případech jsou argumenty pro další růst veletrhu (nečiní mě problémy hovořit v jednotném čísle; další akce mohou nést maximálně označení výstavka) i pro jeho smršťování. Nejde ale o žádnou novinku: s úplně stejnými otazníky se střetly jednak méně významné evropské akce typu vídeňského Ifaba (silný ústup ze slávy), CeBIT Home (katastrofální neúspěch), ale i velký CeBIT (drží se, ale jak dlouho?).

Samozřejmě: jak kdo

Neprošel jsem sice letošní veletrh od stánku ke stánku, ale s mnoha desítkami podstatných vystavovatelů jsem hovořit stihl a výsledná plejáda názorů sice není úplně jednoznačná, ale je stejně velice vypovídající.

Zřejmě největší odmítání Invexu je možné slyšet u "železářů", producentů osobních počítačů, a to jak z domova, tak z ciziny. Mnoho z nich se stejně Invexu neúčastnilo a tvrdí, že jim to nevadí: že je důležitá práce s dealery a že by museli vzhledem k obratu své firmy mít na Invexu stánek za takové peníze, se kterými nelze v marketingovém rozpočtu počítat ani náhodou. S čímž souhlasím: trh pécéček je z hlediska profitů na žiletku, nedá se plýtvat ani korunou. Kde jsou ty doby, kdy pavilon B obsadili pouze čeští producenti PC s grandiózními dvoupatrovými stánky...

Rozpačitost je slyšet i z tábora velkých zahraničních firem, ať už ryze softwarových či pokrývajících celé spektrum. I tyto společnosti jaksi nutí jejich velikost a šíře sortimentu do stánků o velikosti přinejmenším volejbalového hřiště: přitom opět platí, že trh velkých zákazníků je víceméně rozebrána podstatné je, jak dobře jim budou firmy dodávat produkty a služby a profitovat spíše z dlouholeté spolupráce než z "ulovení" nového klienta.

Na Invex si zřejmě zcela nestěžují společnosti působící v oblastech sítí a komunikací; zde je trh ještě tak otevřený a měnící se, že opodstatňuje agresívní, všemi prostředky prováděný marketing. Vůbec jsem měl dojem, že pavilon Z, těmto oborům vyhrazený, je světem samým pro sebe - nejen geograficky v rámci brněnského výstaviště. Stejně jako na strojírenském veletrhu, kdy "Zetko" bývá přehlídkou gigantů, hledících si sami sebe a jeden druhého navzájem, působil i Invex v tomto pavilonu - jako výstava svým způsobem sama o sobě a sama pro sebe.

Rozhodnou zahraniční nebo čeští vystavovatelé?

Ač největší stánky měli tradičně silné zahraniční firmy (z nichž musím zmínit jedinečnou a skutečně chytrou expozici IBM, poněkud nezáživný, ale dobře postavený Microsoft a tradičně grandiózní Digital), plošně převládají čeští vystavovatelé: nemám sice k dispozici procentuální pokrytí plochy, ale domnívám se, že bylo v celku hodně nad dvěmi třetinami celkové plochy a tudíž i financí. Není ale jasné, kdo rozhoduje: velké množství menších českých firem se účastní právě proto, že na veletrhu jsou světoví giganti - nikoli naopak. Během veletrhu šla od úst k ústům zajímavá zpráva, že právě účast největších světových firem byla ještě pár týdnů před začátkem Invexu silně ohrožená (!), údajně se téměř zformovala tichá aliance silně si konkurujících firem, která měla jako jeden muž odvolat své expozice. Nedovedu zhodnotit a bohužel nesmím jmenovat, ale nepovažuji to za úplný výmysl.

Letošní rok byl rokem zkoušky pro českou oblast IT - na tom se shodnou zřejmě všichni. Většina českých firem působících v tradičních oblastech si kousla do kyselého jablka: zmenšení obratu zapříčinilo úsporná opatření, propouštění, ústupy z trhu. A právě zde se projevil rozdíl v tom, jak danou situaci nese česká firma a jak zahraniční: zatímco cizí gigant je schopen ztrátu přenést beze ztráty hvězdičky (i když se hledají cesty k úsporám - nikdo neprodělává rád), česká firma, která i bez toho podnikala trošku na hraně, má díky nedostatku kapitálu blízko ke kolapsu a hlavně, utečou jí klíčoví lidé - a to je nenahraditelné. Invexová fáma č. 2 hovoří o tom, že kdyby byly přihlášky tři dny před veletrhem, nepřihlásí se čtvrtina firem, protože na to prostě nebude mít - ale protože se plocha platí už na jaře, nebylo kam couvnout.

Je tedy těžko říci, zda budou příští rok rozhodovat cizí či domácí vystavovatelé: obávám se ale, že u obou je to poměrně jednoznačné ve prospěch dalšího šetření na veletržních výdajích, protože cizina již cítí, že nainvestovala dost a že je dobré trh konečně exploatovat, a domácí firmy na to ve většině případů prostě nebudou mít.

Invex budoucnosti

Nepochybně naše země a blízké okolí velice silnou počítačovou akci potřebuje; není ani řeč o tom, že by se Invex měl nějakým způsobem "zhroutit". Přesto si ale myslím, že pokud má držet krok s vývojem doby (může to znít jako fráze, ale není - doba a potřeby marketingu se rychle mění a pořadatel veletrhu na to musí reagovat také), musí se v nejbližších letech změnit.

Představuji si Invex budoucnosti jako akci rozdělenou na výstavu a konferenci; již na první by bylo poměrně vysoké vstupné, na to druhé ovšem desetkrát vyšší (nekamenujte mě). Výstava by se odehrávala tak, jak znám "exhibitions" ze zahraničí: prosté stánky bez pater a bombastického výstavnictví, spíše maximum jednacích prostor. Konference by se pak nesla v duchu vysoké odbornosti za účasti špičkových mezinárodních osobností hlavně z oboru technologie a méně marketingu; měla by se pokusit najít odpovědi na ty otázky, které není schopen zodpovědět ani ten nejlepší vydavatel časopisů či odborných knih u nás. Jistě by mohlo být přítomných několik hal se symbolickým vstupným zaměřeným na konzumentskou veřejnost: spotřebitelský Internet, hry, řadová pécéčka a periférie. Koncepce těchto hal včetně ceny za pronajatou plochu by se však musela diametrálně lišit např. od toho, co platí v dnešním pavilonu B.

Takový Invex by se mně nejen líbil, ale myslím si, že by dobře konvenoval i s tím, co je žádáno: mnohovrstevná struktura pro obdobně rozvrstvené požadavky firem i zákazníků. V této struktuře by mohl být poprvé prostor pro špičkové, exkluzívní a hvězdně obsazené fórum, kam by bylo možné například poprvé dostat představitele české vlády, zatím Invex ignorující coby rejdiště českých podvodníků a rakousko-českých handlířů, a možná jim trošku otevřít oči. Níže by pak bylo spoustu prostoru pro tradiční obchodní jednání bez toho, že by bylo nutné oddělovat školáčky od byznysmenů drahým druhým patrem (mimochodem - tušíte, jak se na odborné/novinářské dny dostaly ty stovky dětí, když vstupné stálo 400 Kč? Musel si pořadatel takto hloupě pokazit kredit?); pro masu spotřebitelů by se pak dalo vyhradit to, po čem stejně nejvíce touží: stovky počítačů s nejnovějším vybavením k dispozici a volnému zkoušení, po ruce pak technik (nikoli špičkový byznysmen) pro dotazy.

Jak vypadá Gaussova křivka

Je to taková vlna, která stoupá počátku strmě, pak se zpomalí a zastaví, načež obdobně strmě klesá. Invex byl až do loňského roku na strmém vzestupu; letos nezaznamenal oproti loňsku jednoznačný vzestup, spíše nerovnoměrný vývoj. Bojím se, že při šablonovitém pokračování by se mohl dočkat stejně nezastavitelného poklesu - pokud by například příští rok odřekla desítka největších firem, dostat je zpět by už byl nadlidský úkol. Stejně se ale domnívám, že tradice Invexu, nedostižné brněnské výstaviště, evidentní potřeba špičkové akce v regionu není až těžké spojit s chytrým záměrem, na který budou po letošním Invexu více než zdrženlivé firmy slyšet - a způsobit, že to, čeho jsme byli svědkem letos, nebylo vrcholem křivky, ale jejím inflexním bodem před dalším růstem.

Váš názor Další článek: Reportáž z knižního veletrhu ve Frankfurtu

Témata článku: Invex, Analýza, Výrazný nedostatek, Velké propouštění, Největší producent, Silný argument, Křivka, Velký prostor, Školní mládež, Volná plocha, Jednoznačná odpověď, Sami, Rok šetření, Nejbližší okolí, Česká armáda, Velký růst, Rejdiště


Určitě si přečtěte

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co má ještě smysl kupovat. A co ne?

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co má ještě smysl kupovat. A co ne?

** Notebooky s cenou do deseti tisíc korun jsou plné kompromisů ** Existuje několik modelů dobře použitelných pro nenáročné použití ** Vhodnou alternativou jsou tablety nebo repasované počítače

David Polesný | 57

Jak se šíří Covid v Česku: Čerstvá data, mapy okresů a obcí. Každý den aktualizované grafy

Jak se šíří Covid v Česku: Čerstvá data, mapy okresů a obcí. Každý den aktualizované grafy

** Vývoj COVID-19 v Česku: nakažení, úmrtí, testovaní, hospitalizovaní ** Mapa podle okresů, přehled podle věku, situace v Evropě i ve světě ** Každý den aktualizované grafy a mapy

Marek Lutonský | 169

Teď už Chromium ovládne Windows 10 úplně. Microsoft dokončil WebView2

Teď už Chromium ovládne Windows 10 úplně. Microsoft dokončil WebView2

** Před dvěma lety se Microsoft zasnoubil s Chromem ** Nový Edge není zdaleka jejich jediné dítě ** Ještě důležitější je komponenta WebView2

Jakub Čížek | 50

Testy procesorů Ryzen 5000: AMD překonalo Intel ve všech směrech

Testy procesorů Ryzen 5000: AMD překonalo Intel ve všech směrech

** AMD začalo prodávat nové procesory Ryzen 5000 s architekturou Zen 3 ** K dispozici jsou nezávislé testy z celého světa ** AMD překonává Intel ve všech směrech

Karel Javůrek | 67


Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test fitness náramků

Levné záložní zdroje

Jak si zabezpečit domov

Nejlepší monitory na trhu