Populární Netflix se skutečně chystá do Česka. Chce zde nabízet až 20 procent původního obsahu. První vlaštovkou jsou koupená práva na Lídu Baarovou od Filipa Renče.
Vstup Netflixu na český trh byl už oficiálně potvrzen a termínově stále platí nejpozději konec příštího roku. Populární služba na streamování videa za předplatné se chce v následujících měsících dostat až na celkový počet dvou set trhů. Spolu s tím na nich chce nabízet původní, exkluzivní a regionálně specifický obsah. Česko nevyjímaje.
Netflix podle informací Connect.cz zakoupil práva na film Lída Baarová, který režíruje Filip Renč. Rozpočet filmu je 80 milionů. Má to být součást podobných větších plánů. Americká společnost chce na každém trhu nabízet až 20 procent původního obsahu a hodlá tak jednat s lokálními producenty.
Netflix s produkováním vlastního obsahu začal před několika lety, vzešel z toho třeba populární seriál House of Cards. Firma začala spolupracovat také například s Marvelem, díky čemuž se natočil seriálový Daredevil. Komixová spolupráce se má i nadále rozšiřovat.
V Česku jde cestou vlastní tvorby také Stream.cz od Seznamu. Ten kromě krátkých seriálů koprodukuje také film Milada o Miladě Horákové, jehož rozpočet se vyšplhal na 20 milionů dolarů.
Popularizace streamování v Česku
Netflix už se na vstup do Česka připravuje delší dobu. Jak už jsme informovali začátkem roku, firma bude do některých zdejších datových center umisťovat svojí hardwarovou infrastrukturu. Chce rychleji a levněji doručovat obsah zdejším zákazníkům.
Součástí hráči na českém streamovacím trhu z Netflixu strach nemají, alespoň to veřejně říkají. Manažeři naopak věří, že Netflix bude tím, kdo trh vzdělá a streamování za předplatné zpopularizuje. Jak ukazují dřívější vstupy Netflixu na nové trhy, tento efekt skutečně zafungoval. Mimo samotného Netflixu začala růst i konkurence.
Někteří čeští hráči upozorňují také na to, že český divák je navyklý na dabing a Netflix tak u nás získá především ty zákazníky, kteří nemají televizi a které zajímá v prvé řadě západní a americká produkce.
Zatím to nicméně vypadá, že zdejší hráči o úspěchu moc kázat nemohou. Například Voyo, které je neustále „tlačeno“ ve vysílacím čase Novy, má podle oficiálních čísel 28 tisíc předplatitelů, neoficiální pak mluví o číslech ještě menších. Voyo na druhou stranu cílí na skupinu diváků, která nemusí mít o streamování takový zájem.
Na zdejším trhu nicméně v poslední době skončily tři streamovací služby – Ivio, Topfun a Klik TV. Za Iviem stál Hollywood Classic Entertainment a i přesto se udrželo jenom něco přes rok. Topfun od roku 2010 vygeneroval ztrátu 30 milionů korun.
Více o Netflixu a streamovacím trhu v Česku v aktuálním vydání týdeníku Euro.