Nepřeceňujte HTML5, všechno zdaleka nezvládne

Diskuze čtenářů k článku

09. 11. 2010 11:34

Vubec jsem nevenoval pozornost "zravosti" flashovych prvku, az po precteni nekolika clanku podobnych tomuto jsem zacal sam trochu badat nad touto problematikou. Treba dnes me zaujal banner Aukra, ktery se obcasne objevuje pri cteni zprav na Seznamu, coz je jedna z veci, kterou casto pachaji i majitele mobilnejsich zarizeni. I proto me dost zarazilo, kolik systemovych prostedku tato reklama po chvili rolovani virtualnim 3D seznamem zbozi sebere. Pro ukázku: http://1.im.cz/ad/1/43043/688549/868429_... ...

Jen podotykam, ze me se po chvili "pouzivani" tohoto objektu podarilo systemu sebrat pres 200MB pameti a toto cislo nadale narustalo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
09. 09. 2010 10:04

Silverlight (SL) vs. zbytek zveta. SL je ze vsech technologii, technologii nejmodernejsi a nejdynamictejsi. Neni zatizen starymi koncepty jako treba HTML5 a nema zadna omezeni jako treba Flash. Tim, ze je moderni ma spoustu vyhod. Nejzakladnejsi je, ze pouziva nejmodernejsi programovaci jazyk a to C# a nejmodernejsi platformu a to .NET. Diky tomu vsechny ostatni technologie prevysuje v rychlosti vyvoje aplikaci a v jejich vysledne kvalite. C# je vysoke efektivni, vysoce produktivni, ma perfetkni debugger. SL aplikace maji skvely design a uzivatel z nich ma prijemny prozitek. To HTML5 nabidne pouze v omezene forme a jen diky vysoke pracnosti a spatlanim nekolik neheterogennich technologii, kterym se rika ajax. Taky ma lepsi programatorskou zakladnu nez jine technologie. Webove aplikace v SL dokaze psat i programator pisici aplikace desktopove. Neni nutne se ucit paskvily jako treba javascript a pod. Web aplikace v SL toho taky dokazou vic, nez web aplikace v jinych technologiich a taky jsou lepe optimalizovatelne.

SL je dale na vsech modernich Windows jako soucast OS a uzivatel nema problem s instalaci a s upgradem, takze ani rozsireni SL neni problem.

Verim v budoucnost SL vic nez cehokoliv jineho. Pro me osobne je jeho prinosem modernost, dynamicnost, cistota (ne jako gulas zastaralych technologii ala ajax).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
09. 09. 2010 19:02

Tie výhody SL sú pekné, ale "všetky moderné Windowsy" teda zďaleka nie je celý trhový podiel. Radšej napíšem aplikáciu v Javascripte a viem, že funguje (takmer) každému, ako to písať v Silverlighte a Linuxáci apod. ma zjedia.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
07. 09. 2010 22:03

Silverlight jsem ještě ani jednou nevyužil. Akorát jednou na mě bliklo upozornění, když jsem šel na stránky Microsoftu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
09. 09. 2010 10:11

a cos tim chcel rict?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
07. 09. 2010 13:48

Je třeba si uvědomit co je to HTML5. Není to náhražka Flashe (Stejně jako tablet, není náhražkou PC nebo notebooku).

Prostě je to další krok. Krok, který usnadňuje a integruje dnes tolik využívané věci. Je rozhodně lepší když prohlížeč zvládne dělat něco takříkajíc sám od sebe. A nepotřebuje k tomu další doplňky. Nejde jen o video, jde i o další drobnosti. Možnost ukládat data na klientské části aplikace, možnost pracovat offline ve webové aplikaci, atd.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
07. 09. 2010 22:04

Souhlas.

Potiz je v tom ze Flash se vykristalizoval pro sirokou verejnost zejmena jako video a reklama.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
07. 09. 2010 22:05

paneboze, "vykrystalizoval" samozrejme.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
08. 09. 2010 12:56

kristalizovat = zvolat "kristepane, flashová reklama!" :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 13:21

Hype ohladom HTML 5 co sa tyka nahrady za prehravac videa v mobilnych browseroch je podla mna opravneny. Staci si porovnat ako bezi flash video na Galaxy Tab http://mobilmania.cz/clanky/samsung-galaxy-tab... ... (4:40 zacina) a potom sa pozriet ako prehrava HTML5 video napriklad iPad (s porovnatelnym, ak nie slabsim slabsim vykonom).

Akoze ak su tie zariadenia schopne rozbehnut hru s Unreal 3 enginom ( http://www.youtube.com/watch... ) a obycajne video prehravaju z poslednych sil, tak niekde bude problem.

Ale na desktopoch nemam proti flashu nic, snad len na skutocne ubohu optimalizaciu na Macoch, ale zase by mi ani moc nechybal. Aj tak ho ja osobne pouzivam iba na videa (kde ho HTML5 + H.264 dokaze zastupit) a obcasne full-flash stranky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 17:15

Mícháš dohromady jablka s hruškama. O přehrávání videa se na mobilu stará k tomu speciálně určený čip. S výkonem CPU/GPU to nemá absolutně nic společnýho. Muj přiblblej SmartQ V5 s předpotopním CPU přehraje hladce 1080p video, protože má dobrý HW video dekodér. Naopak můžeš mít nabušenej přístroj, kterej má špatnej dekodér videa, a nepřehraješ ani 480p. A samozřejmě všechno dohromady můžou potopit špatný ovladače a software.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 17:47

To je jedno, pointa zostava nezmenena. Uprimne sa aj tak do HW podrobnosti ohladom videa nevyznam, pre mna je dolezity vysledok.

Ale diky za mierne "zasvatenie".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 20:00

No je to divný, jak se to video na tom Samsungu nehorázně seká. Je tam prostě nějaká bota v HW, ovladačích nebo přímo ve Flash pluginu. Připadá mi, že se pokouší dekódovat to softwareově. I 1080p video by mělo hrát bez problémů. O dekódování se postará příslušný čip, CPU zatáhne zbytek funkcí Flashe. Rozlišení a bitrate videa by tedy neměl mít téměř žádný vliv, protože to celé jde úplně mimo CPU a GPU. Prostě něco tam je blbě, tohle není normální chování Flashe na Androidu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 09:12

Problém je, že "nesmiřitelné tábory" a otázky "kdo zvítězí" existují pouze ve světě novinářů, nikoliv v tom reálném, počínaje Adobe (která je živa z Flashe i HTML), přes třeba Google (který pragmaticky podporuje a využívá obojí) až k vývojářům, kteří pragmaticky používají to, co je v dané situaci nejvhodnější. On totiž není sebemenší důvod, aby některá technologie zvítězila, když můžou všichni těžit z jejich nepřetržitého konkurování.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
07. 09. 2010 09:07

"HTML5 zároveň zažívá obrovské orgie na chytrých telefonech, kde se tato technologie stala víceméně standardem webových aplikací a ruku na srdce, Flash i Silverlight zde budou v defensivě tak dlouho, dokud se jejich optimalizace nedostane až na mobilní procesory – jsou příliš náročné a než se zde výkonem vyrovnají nativním, nebo HTML5 aplikacím, bude docela možná pozdě."

Promiňtě Jakube... toto nemyslíte vážně, že?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 09:14

Ano, také by mě zajímalo, zda autor viděl nějakou aplikaci ve Flashi 10.1 na Androidu 2.2 a aplikaci se _srovnatelnou_ funkcionalitou v HTML5 tamtéž.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 08:50

html5 predsa nerobi nic. je to iba uzky subor prikazov a vsetko si to budu muset odmakat jeho interpretery, teda browsery, teda ich programatory :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
07. 09. 2010 09:05

Přesně tak.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 14:35

HTML 5 zjednodusi a urychli vyvoj jednodussich webovych aplikaci, interakci s formulari, umozni lokalni ukladani vetsiho mnozstvi dat a praci v offline modu atd atd atd. O 'vsechno' se postara API prohlizece a je tudiz sance vsechno standardizovat a konecne se priblizit k platformni nezavislosti kodu a aplikaci. Vemte si jak konkurence vybicovala jindy laxni Microsoft k praci na MS IE 8 a 9...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 15:51

ROFL.

Rici, ze API prohlizece povede k sanci vsechno standardizovat, je absolutni neznalost problematiky.

Uz jenom prave proto, ze implementace API bude v kazdem prohlizeci jina, s mensimi ci vetsimi rozdily.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 18:04

Nemáte pravdu: Aneb co je jednodušší. Napsat aplikaci, která poběží na Windows, MacOSX, Linuxu, OpenSolarisu, iOS, Androidu, Windows Mobile, nebo webovou aplikaci, která poběží na pod Geckem, WebKitem, Operou a dalšími jádry dodržujícími standardy (a na všech předchozích platformách)?

Jistě, nějaké rozdíly mezi standardními prohlížeči jsou, ale určitě nejsou tak propastné, jako mezi různými OS.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 22:04

Webova aplikace hlavne bezi na SERVERU a ne v prohlizeci. Kdybyste mel naprogranovat jednodussi webovou aplikaci, ktera by za sebou nemela patrickou serverovou cast, tj. bezela by vyhradne v prohlizeci u klienta, verte, ze byste se z toho "posral".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 08:25

Podobný článek bych čekal v Rudém právu, ale ne na Živě. Tady bych čekal jistou odbornou úroveň.

Předně. Co to je vlastně HTML5? Kromě tagu skoro nic podstatnýho nepřináší. Takže prohlížeč bude umět přehrávat video. Super, to už šlo před 10 lety pomocí třeba QuickTime nebo RealPlayer pluginu. Ale HTML5 nepřináší vůbec žádnou interaktivitu. To umožňuje jedině Flash nebo Silverlight.

Pokud chce někdo web rozhýbat, musí k tomu použít HTML (jedno v jaké verzi), SVG a JavaScript. Ve finále to bude o hodně pomalejší než Flash a s výrazně omezenými možnostmi.

Článek je tedy oslavnou snůškou blábolů o HTML5, ze kterého dělá skoro programovací jazyk. Cituji: "Flash i Silverlight zde budou v defensivě tak dlouho, dokud se jejich optimalizace nedostane až na mobilní procesory – jsou příliš náročné a než se zde výkonem vyrovnají nativním, nebo HTML5 aplikacím". Co to je taková HTML5 aplikace? Pokud myslel autor JavaScript, tak ten proti Flashi nemá šanci.

Ač nemám rád Flash, jsou prostě věci, které bez něj (zatím) nejdou a ještě asi dlouho nepůjdou. Přehrávání videa je pouze jednou z možností Flashe. To lze nyní udělat i jinak. Ale co různé Flashové hry, animace atd.? Jak to chce někdo nahradit HTML5?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
07. 09. 2010 09:04

Článek psal evidentně někdo, kdo tomu vůbec nerozumí... Ale to je na živě.cz normální.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
07. 09. 2010 09:15

" Super, to už šlo před 10 lety pomocí třeba QuickTime nebo RealPlayer pluginu" -- vtipné je, že abych si přehrál video v HTML5 pod Safari (Windows), musím mít nainstalován 30MB QuickTime virus. Quicktime je jedna z nejméně bezpečných aplikací.

Takže Safari sice přehrává HTML5 video, ale jen přes externí 30MB kodek. Akcelerace přes GPU nefunguje. Je to pomalejší, méně univerzální a mnohem větší než 2.5MB velký Flash 10.1 plugin, který toho umí řádově více.

Typická "výhoda" dle Apple .)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
07. 09. 2010 09:24

Oni si ten tvůj příspěvek, Radku, ani nečtou - a už dávají nesouhlasím... Docela smutné...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
07. 09. 2010 09:48

tak tak..hype kolem HTML 5 je az neskutecne..kazdy vidi tag video a mysli, ze v tu chvili je flash zbytecny (kdyz to tvrdi Apple). Kazdopadne je to HTML 5 zatim dobre jako hnai motor konkurecne a Adobe se opet probudilo..verze 10.1 s akceleraci je opet nastartovani nove doby Flash..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
07. 09. 2010 14:17

Už přišly apple ovce z práce :D Už to naskakuje

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 14:21

Ja si nemyslím, že flash je zbytočný, ale ak mám prehliadač s podporou videa v H.264 (čo bohužiaľ Firefox nie je), nevidím dôvod, prečo mať nainštalovaný deravý Flash player.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 19:51

No pokud jediné, na co potřebuješ Flash je přehrávání videa, pak opravdu nemáš důvod mít Flash plugin nainstalovaný.

Mimochodem na Linuxu by měl FF podporovat všechny formáty videa, které umí GStreamer, ne? Někde jsem to tuším četl....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 10:31

A Chrome, Chrome, Radku, to jsi zkousel? Jo pockat vlastne. To neni od Apple. Takze neni jak si kopnout do sve Nemesis. I kdyz Google je vlastne taky smesne zaostaly. Jenze zas nepouziva ten zatroleny QT. Safra... nemas to kopani posledni dobou vubec lehke

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
07. 09. 2010 14:34

Apple je ta společnost, která pořvává ohledně HTML5 a záměrně diktátorsky zakazuje Flash (malý a rychlý 2.5MB plugin). Už ale neříká, že pouhá podpora video tagu znamená tahat si jejich bugový 30MB Quicktime navíc.

Google zde proti Flashi neřve, naopak, distribuce Google Chrome přímo Flash plugin obsahuje a aktualizuje jej. :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 14:45

Dostuduj si to. Vies o tom holy makovy prd.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 14:50

Zasa sa netvárme, že flash player je spoľahlivé a bezpečné riešenie. Vy neargumentujete proti HTML5, ale proti Apple.

Tiež neschvaľujem používanie HTML5 za každú cenu, ale nie je dôvod nepoužívať HTML5 element video, pokiaľ priložíme vhodný fallback (či už embed, alebo flashový prehrávač). Pre používateľa kvalitného prehliadača s kvalitnou podporou HTML5 videa (napríklad IE9, Safari na Macu) neexistuje lepšie riešenie ako video podľa návrhu HTML5.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
07. 09. 2010 14:55

Mě je zcela lhostejné, CO mi přehraje video (pokud se bavíme jen o tomto). Nakonec je to vždy nějaký "plugin", ať už Flash, něco integrovaného v prohlížeči, anebo externí Quicktime knihovna.

Z pohledu výkonu, množství dalších funkcí, a paradoxně i nejmenšího downloadu Flash vyhrává.

A přiznává to i Google, protože Flash dodává ve svém prohlížeči, přestože HTML5 podporuje:

C:\Users\rADo\AppData\Local\Google\Chrome\Application\6.0.472.53\gcswf32.dll

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
07. 09. 2010 15:00

Zajímavé taky je, že i když se s Google Chrome 6 podívám na Youtube, vlastněný rovněž Google, a nic si nepřepnu v "experimentálním nastavení", je to právě ten integrovaný Flash plugin, který mi to video přehraje.

Samotný Google zjevně HTML5 video tagu moc nevěří ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 15:20

Youtube používa Flash kvôli tomu, že poskytuje väčšie množstvo funkcií, napríklad featuru "Stop download" alebo rôzne chránené videá. Väčšina webmasterov, ktorí na stránky vkladajú video, však takéto veci nepotrebujú, ide im o to, aby si návštevník video vedel prehrať.

Výhoda HTML5 videa je v tom, že nevyžaduje externý plugin. Že to má blbo vyriešené Safari na Windows, je trochu problém, ale sú tu - alebo čoskoro budú - prehliadače, ktoré zvládajú prehrať HTML5 video bez akýchkoľvek doplnkov a nevyťažia pri tom hardvér tak znateľne, ako teraz Chrome. Je čoraz viacej ľudí, ktorí flash player nemajú, či už ho odmietajú kvôli jeho problémom s bezpečnosťou a stabilitou, alebo používajú 64bitový prehliadač - tým nie je také ľahostajné, čo im video prehráva.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
07. 09. 2010 15:28

"Výhoda HTML5 videa je v tom, že nevyžaduje externý plugin" -- to je samozřejmě nesmysl. I přehrávání HTML5 videa jede přes nějaké DLL (na Windows), aka "plugin". Je naprosto irelevantní, jestli je to dedikované DLL jen pro video, nebo mnohem schopnější DLL umějící video, ActionScript, atd. (tedy Flash či Silverlight). Jde jen o pohodlí uživatele. Když Google dodává bundle Chrome + Flash, pohodlí je maximální, většina lidí ani netuší, že s Chrome instaluje Flash.

DLL výrobce pro video nebude v ničem lepší než DLL Flashe. Představa, že implementace přehrávání videa výrobcem prohlížeče, pro který je to jen jedna z mnoha věcí, bude rychlejší než (pomocí GPU) akcelerovaný Flash, je zcela mylná. Zatím je dle všech testů Flash rychlejší, navíc je to průmyslový standard, jsou jasné kodeky, zabezpečení.

HTLM5 video tag je znovuobjevování kola, které dávno funguje perfektně... S instalací 5 prohlížečů bude mít člověk v PC celkem 5 šišatých kol a jedno či dvě kulaté (Flash a Silverlight). To je pokrok :)

PS: osobně se těším na možnost použít CSS3, ale to nesouvisí s HTML5.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 16:12

Že prehrávanie videa zabezpečuje DLL, neznamená, že tá DLLka je plugin. Netreba to inštalovať osobitne (Chrome je výnimka, nie celý trhový podiel) a updatuje sa spolu s prehliadačom. Flash player má dlhodobo bezpečnostné problémy a ako-tak spoľahlivo funguje len na 32bitových prehliadačoch pod Windows. Myslieť si, že flash player sa bude vždy držať na 98% počítačov, je naivné.

Akcelerácia flashu pomocou GPU je málo v porovnaní s HW akceleráciou napríklad Chrome 7 či IE 9.

> "HTLM5 video tag je znovuobjevování kola"

Áno, s týmto súhlasím. Tým najspoľahlivejším riešením je element embed. Ten však vyžaduje doinštalovať "niečo" priamo v operačnom systéme.

Myslím, že je správne ponúknuť čo najväčšiemu počtu návštevníkov stránky obsah, ktorý by radi videli. A ak vidím, že veľa návštevníkov používa prehliadač schopný prehrať video natívne (podľa návrhu HTML5), prečo to nevyužiť a neponúknuť im video aj takto (samozrejme plus fallback v podobe embed/flash). Ja na svojich stránkach video nepublikujem, takže som neoveroval, či dnes používané prehliadače vyťažujú procesor do takej miery, že sa oplatí využiť radšej flash. Ale do budúcnosti je určite HTML5 video dobré riešenie, lebo, zopakujem znova, prehliadače pridávajú akceleráciu cez GPU, pracujú na zlepšení aj v oblasti prehrávania videa, používanosť flashu bude klesať.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
08. 09. 2010 15:08

Ježiš, takový nesmysl, tohle se už ani nedá poslouchat - "netřeba to instalovat". Co to je za mantru, kterou furt někdo omílá? Přitom eventuální kvalita kódu jde mimo? Samotný prohlížeš se kromě exe skládá z tuny dynamických knihoven. Je úplně jedno, jestli je něco součástí prohlížeče, nebo plugin. No co jsou to za kecy? To jako budeme popírat API pro extensions/pluginy? Já se totiž vsadím, že i kdyby výrobci prohlížečů už přímo do svého distra přibundlovali Flash, tak s tím někteří týpci budou mít pořád problém, protože co? Protože Flash Děsná idiocie.

Já jsem spíše hrozně zvědavý, v jakém formátu nakonec to video bude, jestli tedy h.264, nebo webM, či jak se to jmenuje, protože zatím, pokud vím, to slavné HTML5 a celý ten cirkus kolem něj, nenašli shodu ani na tomto.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 16:50

Jenže ta akcelerace Flashe funguje u PC pouze přes DXVA2. To znamená, že jenom na Vistách a sedmičkách. Navíc musí mít člověk podporovanou kartu a příslušný ovladače. Většinou se to tedy nakonec týká strojů, který by neměly problém ani se SW dekódováním.

Výhoda tagu video je podle mě v tom, že pokud chci jenom přehrávat video, stačí mi slabší CPU. Už je jedno, jestli neúměrná zátěž CPU Flashem při přehrávání videa je daná neschopností jejich programátorů nebo (jak tvrdí Adobe) širokými možnostmi Flashe a jeho fungováním principiálně. Prostě Flash je při SW dekódování náročnější, tečka.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 16:56

"Prostě Flash je při SW dekódování náročnější, tečka."

V porovnani s cim? Pri prehravani videa? Asi jo. V porovnani s obdobnymi aplikacemi napsanymi v HTML/JS? To ani omylem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 19:52

Samozřejmě, psal jsem o přehrávání videa.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 22:04

oka

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
07. 09. 2010 21:46

vzhledem k tomu jaký zaostalý prohlížeč používáte budete čekat dlouho a dlouho, my ostatní máme podporu css3 +/- podle verze prohlížeče (chrome -> firefox -> safari -> opera --> pak dlouho nic a pak JESPR)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 11:24

Na Mac OS X akcelerace přes GPU v Safari jede

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
07. 09. 2010 13:41

Kočky mají taky jedno přísloví: "Pokud chceš blábolit, počítej s bolestí!"

1. Zkus Chrome trdlo.

2. Nevím o tom, že bych na video potřeboval QuickTime, jsou i jiné možnosti.

3. Pokud má takto zakrnělí názor někdo, tvrdící o sobě, že je IT Manager. Tak nebe budiž milostivo těm, které managuje (pastička, Muff?)!

4. HTML 5 nejsou jen tagy . Je to značný krok kupředu například v ukládání dat na klientské stanici a mnoho dalšího. Dostuduj si, načti si. Zkus nějakou přednášku (Google developers day 2010) ať v tom máš víc jasno, takhle seš (podle očekávání) za blázna.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
07. 09. 2010 09:57

Ehm, HTML5 neni rozhodne pouze tag video, ze? Co takhle si o HTML5 neco precist nez tady takhle placat?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
07. 09. 2010 10:28

Promiňte, až budete mít nějaké zkušenosti, tak tu piště...

Největší slabinou a nevýhodou jak vy říkáte "HTML5" je nýnější prasácký pseudo-objektový javascript.

Proto také nemůže dosahovat lepších výsledků než Flash + AS3...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 11:05

Já nepsal, že HTML5 je pouze tag video. Ale o ničem jiném (možná ještě občas o canvasu) se v souvislosti s ním nemluví. Všichni pořád blekotají nesmysly o tom, jak je HTML5 zabijákem Flashe. Mají totiž jednoduchou logiku: HTML5 = video = YouTube = Flash.

Navíc se míchá dohromady HTML5 s CSS3 a JavaScript.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 12:09

S tim michanim mate pravdu.

Mne osobne mnohem vice zajimaji nove input typy, podpora local storage, web workers, offline web apps, microdata... zajimave jsou i geolokace a rozsireni moznosti formularu.

Nedelam rozdil mezi nevhodne/spatne pouzitym flashem a nevhodne/spatne pouzitym html (5 + css3 + js). Obe technologie jsou prinosne a vhodnejsi na neco jineho. Programatori a prodejci melou klasicke reci, ale media a hloupi uzivatele siri hysterii.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 08:15

clovek by cakal ze na IT webe nebude platit rovnica flash = video .. zial

HTML5 je buductnost ..ale nie prioritna ..bude to len doplnok k uz exzistujucim technologiam a nemyslim ze niekedy nikdy vyltaci flash/silverlight/javaee(fx).

Naozaj si neviem predstavit ako niekto kodi RIA aplikaciu cisto v html5 , pripadne robi 3dni nejaku animaciu cez canvas ked vo flashi mu to zabere 2 hodiny

Kazdopadne definitvna specifikacia html5 je ohlasena na rok 2020 nie ? pri dnesnom vyvoji uz bude flash player verzie 54.01 a bude sa dat prehrat aj na gume od trenirok

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 11:01

Já si to představit dovedu, ale teprve až budou pořádné nástroje. Např. až Flash IDE bude exportovat do canvas/js alternativně k exportu do swf. :) Což se už chystá.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 15:38

vzhledem k tomu že flash není ani pro 64bit bych byl s tou gumou u trenek opatrnější

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 15:54

Co myslis tim javaee(fx)? Java EE je standard pro aplikacni server. Da se sice pouzit i pro vyvoj tlustych klientu, ale vetsinou mas na strane uzivatele klasickou kombinaci HTML/JS. Java FX je neco uplne jineho.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 01:26

Stále se točíme v kole: video jsem mohl na počítači přehrávat už před 20 lety, dnes si ho můžu přehrát dokonce v prohlížeči, ale vypadá to stejně jako tenkrát. Dnešní video přehrávače již dekódují za pomocí video karty, ty v prohlížeči s tím začínají a fullscreen zatim taky nic moc.

Dělat "ptákovinky" typu malování pomocí myši, jednoduché hry typu pacman jsem mohl na počítači již před 100 lety, před 50 lety jsem to mohl dělat v prohlížeči za pomocí Javy, před 25 lety pomocí flashe a dnes čistě v prohlížeči v canavasu a javascriptu.

(Ty letopočty neberte vážně, ju?)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 01:29

Používáme stále více vrstev abstrakce, dnes si někteří lidé nedovedou představit počítač bez internetu. Zítra už nebudeme instalovat operační systém, ale jenom prohlížeč, páč všechno poběží online a v prohlížeči, tak na co OS? Už dneska čtu emaily, rss, poslouchám muziku a spoustu dalšího ve webovém prohlížeči.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 02:09

Nie zajtra. Ono je to tu už dnes.

Dnešný bežný užívateľ už ani nevie čo je OS. To vedia len tzv. geekovia a tí poznajú 3 operačné systémy: Win7, Vista, XP a niektorý tušia, že aj v Mac-och je asi nejaký operačný systém.

Huby, switche, routre sa volajú jednotným názvom krabička s internetom a počítač = PC a može byť prenosný a neprenosný.

Video = youtube, email = Gmail, priatelia = Facebůk......

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
07. 09. 2010 02:15

Oprava panko v CR email´= seznam(seznam internetu)..jinak se vsim naprosto souhlasim...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
07. 09. 2010 19:18

Lepsie ked sa skutocny BFU sprava ako skutocny BFU - pretoze je predvidatelny. Horsi su taki BFU, ktori si myslia, ze nie su BFU, a hraju sa na geekov.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 02:18

Když na přehrávání videa stačí prohlížeč, tak je to s klasickými desktopy vážné :D

Možná ten tach google OS není tak marný, zvláště díky špatné instalaci a správě softwaru ve windows a nedostatku ne jen komerčního softwaru pro BFU pro linux.

Všechno se přesouvá na ten web a cloudy a z PC se stávají terminály velkých bratrů :)

Svobodný sofware bude mít v nástupce ve tvorbě vlastních cloudů propojených s ostatními pomocí P2P a budou asi opět minoita proti velkým cloudům nadnárodních firem.

(tedy taková trošku chmurná představa o budoucnosti, ale asi to vidí všichni že líných uživatelů PC přibývá rychleji než programátorů a IT nadšenců a že obchodní model který v IT dnes nejvíce vydělává je reklama a prodej přidaných služeb "prostor na serveru" či provize z prodeje "zas ta reklama").

Obávám se také o svobodu infrastruktury..

Chce to prostě začít budovat cloudy a propojovat je pomocí P2P a připojovat k czfree sítím co nejdřív, jinak nebudou mít google, facebook a další velcí hráči kteří si trh rozdělí nebo se spojí konkurenci, natož "svobodnou".

jsem zvědav jak dopadne Diaspora, držte palce :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
07. 09. 2010 07:29

No nevím, jestli má šance na prosazení něco, co se jmenuje jako nějaká pohlavní nemoc.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 08:09

neboj neboj chlapce to si nebudes muset koupit v krame.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
07. 09. 2010 08:10

myslíš že se silverlightem Ballmer nakazil od té hééérečky Carmelly Bing?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 11:22

Připadá mi to jako fňukání, že už nemáme šanci stavět s kámoši vlastní železniční síť. Co takhle spíš budovat vesnice, obchody a služby podél trati?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 00:12

HTML5 mánie se rozjela po tom, co o tom začal mluvit Steve Jobs a Google. Původně označení značkovacího jazyka přerostlo v největší tzv. buzzword (všichni o tom mluví, ale málokdo ví, co si pod tím představit) dneška a vystřídal dříve tak omílaný WEB 2.0...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 00:59

Je logické, že se ta mánie rozjela, zbývají již "jen" dva roky do vydání specifikace HTML 5 jako doporučení a výrobci prohlížečů se na něj tedy již připravují (poslední dobou ve velkém). Rozdíl mezi HTML5 a Web 2.0 je jasný, HTML5 lze definovat, Web 2.0 ne - někdo říká, že je to AJAX, jiný že sociální sítě a další, že kulaté rožky a průhlednost. Já říkám, že Web 2.0 je výborný marketingový tah, kdy jste starého Favorita prodali za cenu nové Octávky...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 10:19

Smutné je také to, jak všichni tleskají Jobsovi, že podporou HTML5 pomáhá standardizovanému, sémantickému webu, atd. Ovšem už nevidí, že řada firem nyní místo firemního webu vytváří "firemní iPhone aplikaci". Týká se to hlavně designových prezentací (móda, filmy, ...), které na webu používají flash, ale na iPhonu nemají jinou možnost než nativní aplikaci. V naprosto uzavřené technologii a dostupné přes app store, kde pochopitelně není žádné indexování obsahu, atd.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 18:32

Co to meleš? Co mají fyzické aplikace společného s webem, potažmo HTML5, to jsou úplně jiné věci - pro iphone na webu lze udělat vlastní zobrazení s HTML5 a vším všudy a indexace samozřejmě je. A mohl by si mi napsat který mobil zvládne kompletní flash stránku? U těch i netbooky se začnou zahřívat...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 09. 2010 20:07

Já jen konstatuju stav, kdy u spousty aplikací z app storu vyvalím oči a řeknu si - vždyť tohle patří na web, ne do sféry aplikací. Jsou to obyčejné prezentace nebo jednoduché aplikace.

Flash v nejnovější verzi 10.1 zvládá Android 2.2, doufám, že se brzy přidá WinPhone 7 a další.

Existuje jedna oblast, ve které je dnes HTML5 výkonnější než Flash - renderování rozsáhlých bloků textu. Ve všem ostatním (grafika, animace) si vede lépe Flash. Smůla je, že pověst Flashi často kazí vývojáři. Když ale vezmeš jednoho vývojáře a dáš mu stejné zadání zpracovat v JavaScriptu a v ActionScriptu a pak změříš výsledek, bude to jasné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
07. 09. 2010 20:32

přesně tak...

uvidíme, budou velké novinky ve Flash Playeru.. Takže třeba i ten text se bude vykreslovat rychleji

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
09. 09. 2010 10:08

Povest Flashe kazi vyvojari proto, protoze si to Flash zaslouzi.

Flash jako technlogie ma spousty chyb. Debugger, ktery se neda nazvat debuggerem a API taky usnula na vavrinech minuleho tisicileti. Chudak ten clovek, ktery pro Flash musi neco delat. Proste se spatnou technologii udelaji spatni programatori spatne veci a spatna povest je na svete hned.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
09. 09. 2010 10:15

Cože? Mluvíme o tomtéž Flashi? :) O debuggeru ve Flex Builderu a o API ActionScriptu 3, který je několik let starý? (http://help.adobe.com/en_US/FlashPlatform/refer... ...

Osobně se trochu děsím, že bych měl někdy přecházet na JavaScript (tzn. zpět k ActionScriptu 1) a webová API.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
10. 09. 2010 14:35

Nechápu, jak někdo může pomlouvat AS3 před prasárnou jako je javascript...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor