Neplýtvejte příležitostmi které nabízí Internet

Není na podnikání na Internetu brzy? Dá se na českém Internetu vydělat?
Není na podnikání na Internetu brzy?
Nikola Rafaj: O přínosu Internetu pro jakoukoli firmu již nejsou pochybnosti. Stále však manažeři spekulují, zda není ještě příliš brzy. V září se snažil v Praze a Varšavě na své misionářské cestě tyto pochybnosti zlomit Paul Otellini, viceprezident společnosti Intel: „Neplýtvejte příležitostmi, které nabízí Internet.“

Sérii seminářů, kterých by se mělo postupně zúčastnit 55 000 manažerů v 18 zemích, pojal Intel pod jednoznačným názvem Cíl: internetová ekonomika. Sám se totiž na vlastní kůži přesvědčil, co dokáže elektronický obchod: když spouštěl na Internetu objednávkový systém pro své obchodní partnery, předpokládal, že dosáhne touto cestou obratu 1 miliardy dolarů nejdříve za tři měsíce. Po odstartování však měl plno práce s tím, aby svůj server vůbec udržel při životě: uvedeného obratu dosáhl za pouhých 15 dní.

Zatímco hlavní postava největšího světového výrobce procesorů a jeho zakladatel Andy Grove se pokoušel zaujmout pro příležitosti Internetu manažery v Mnichově a Paříži, předvedl Paul Otellini na svém pražském semináři v několika konkrétních případech – samozřejmě včetně vlastního – jakou mají nyní firmy příležitost transformovat svůj majetek prostřednictvím elektronického obchodu. „Elektronické obchodování již existuje a největším přínosem pro společnosti právě v této době je zavést infrastrukturu na jeho podporu a pochopit, jak přizpůsobit obchodní procesy tak, aby se subjekt stal významným hráčem v rozvoji internetové ekonomiky.“ Šancí je především zcela změnit zaběhané obchodní postupy a dostat se blíž zákazníkům. Při přeměně by neměli manažeři společností zapomenout na tři základní fáze elektronického obchodování: budování infrastruktury, modifikování obchodních postupů, využití dat a zpětnou vazbu. „Technologie dnes již existuje – výzvou je promýšlení vašich obchodních modelů s Internetem jako zcela novým médiem, které překračuje tradiční hranice států.“

Společně s významnými podnikateli a zástupci státu se snažil také hledat odpověď na otázku, jak můžeme co nejdříve vytvořit přínosný regulační režim a rozvinout kulturu internetového podnikání, přestože je ve střední Evropě zatím velmi malé, nejen díky nákladnému přístupu. „Polsko a Česká republika však mají příležitost minimalizovat omezení, představovaná vysokými náklady na přístup k Internetu a špatnou dostupností služeb v nejširším pásmu, které se budou vyvíjet s rozvojem internetové ekonomiky,“ povzbudil Otellini.

Dá se na českém Internetu vydělat?
Když si položíte tuto palčivou otázku, na kterou se neustále ptají lidé, kteří se rozhodují, zda (už) investovat/neinvestovat do Internetu, dokážete na ni spolehlivě odpovědět? Všichni zastánci kometového rozvoje se vždy začnou ohánět Amazon.com, eBay a dalšími velikány (převážně americkými) – kteří jsou mimochodem všichni ve ztrátách – pokud ale otázka směřuje na domácí úspěchy, příklady chybějí. Podívejme se proto na několik čísel, která – jak tušíte negativně – odpoví, zda lze na českém Internetu vydělat.

Suchá statistika roku 1999: výdaje na veškerou mediální reklamu – 13 miliard korun (IP Praha), počet obyvatel ČR – 10, 3 milionu (březen, Český statistický úřad), výdaje na internetovou reklamu – 50 až 60 milionů korun (IP Praha), počet uživatelů Internetu – 290 tisíc (červenec, IDC) až více než 500 tisíc (duben, Median), obrat internetových obchodů (prodej přímo spotřebitelům, business-to-consumer) – 40 milionů korun (IDC).

Z představených suchých čísel na první pohled vyplývá, že Internet je ve zcela jiné pozici než „velký byznys“. Již jen z mírně zjednodušeného srovnání počtu obyvatel České republiky/uživatelů a reklamy vkládané do Internetu si všimněte současného podhodnocení tohoto média. Přestože desítky výzkumů (bohužel převážně jen zahraničních) ukazují na mnohem vyšší účinnost on-line reklamy, jen nemnohé firmy ji pravidelně a v dostatečném množství využívají – při nedokonalém srovnání počtu uživatelů a výdajů na reklamu by při zachování stejného poměru mohl Internet získat tento rok 360-650 milionů korun, stav je přibližně desetinový. Při existenci několika desítek velkých českých projektů, které se chtějí uživit převážně z vytváření obsahu (zpravodajství, vyhledávače, zábava ap.), nemá proto mnoho nápadů šanci přežít – navíc když jen Seznam spolkne z 50 milionové reklamy 30 % a dalších několik velkých projektů se podělí o většinu zbývající. Jedinou možností je proto zkusit zahraničí, kde výborné myšlenky mohou uspět mnohem lépe, nikdo se tam zatím příliš netlačí.

Stejná situace je v internetových obchodech prodávajících přímo spotřebitelům. Při existenci několika stovek prodejen (jen vyhledávač Shopfinder jich registruje téměř tisíc) je zcela nemožné očekávat letos i příští roky zisk. Při nákupech za 40 milionů korun připadá průměrně na jeden obchod roční obrat kolem 100 tisíc korun, což „otočí“ zelinář během jediného týdne. I zde však platí pravidlo o rozdělení trhu mezi několik (maximálně 10) velkých.

Má za tohoto stavu smysl na Internetu něco začínat? Přestože si odpovědět musíte sami (v textu nejsou zmíněny výdělečné aktivity typu tvorby webových stránek, poskytování připojení či zajišťování obchodování mezi firmami – business-to-business), jedna věc je jistá: hlavně dlouho neotálejte. Z mnoha „zákonů“ Internetu platí především ten o rychlosti: kdo dříve začal, utekl ostatním. A zatím nikdo jeho náskok nedohonil…

Zdroj: Connect! 12/99

Diskuze (5) Další článek: Novell má to zlé za sebou, to těžké ale před sebou

Témata článku: Internet, Median, Český obchod, Velký byznys, Tradiční hra, Jednoznačná odpověď, Dostatečný náskok, Velký počet, Příležitost, Zjednodušený příklad, Stejný stav, Největší smysl, Tisíc korun, Hlavní postava, NAB



Musk v e-mailu varuje před bankrotem SpaceX. Ohroženy mohou být starty raket i Starlink

Musk v e-mailu varuje před bankrotem SpaceX. Ohroženy mohou být starty raket i Starlink

** Elon Musk popsal v e-mailu kritickou situaci kolem motorů Raptor ** Pokud se potíže nevyřeší, může firmě hrozit bankrot ** Sám Musk zrušil dovolenou a šel pracovat na výrobní linku

Karel Kilián
StarshipSpaceXElon Musk
Lék proti depresi za stokorunu snižuje riziko těžkého průběhu i úmrtí na onemocnění covid-19

Lék proti depresi za stokorunu snižuje riziko těžkého průběhu i úmrtí na onemocnění covid-19

** Klinická studie zkoumala vliv antidepresiva fluvoxamin na covid-19 ** Počet úmrtí souvisejících s covidem-19 klesl zhruba o 90 % ** Potřeba intenzivní lékařské péče se snížila zhruba o 65 %

Karel Kilián
COVID-19LékyDepreseMedicína
Pro práci i pro zábavu, pod stromeček. Vybrali jsme 15 tabletů, které se dnes vyplatí koupit

Pro práci i pro zábavu, pod stromeček. Vybrali jsme 15 tabletů, které se dnes vyplatí koupit

** Jak se zorientovat v široké nabídce tabletů a proč tablet vůbec chtít? ** Vybíráme 13 nejlepších modelů ze všech cenových kategorií ** Cena použitelných tabletů začíná na dvou tisících korunách

Martin Miksa
Tablety
Nejvíc sexy holky ve filmech: 60 nejslavnějších erotických symbolů

Nejvíc sexy holky ve filmech: 60 nejslavnějších erotických symbolů

Krásné ženy jsou pro mnohé erotické a sex symboly. Vybrali jsme ty nejslavnější z několika desetiletí filmové a seriálové tvorby. Najdete zde nejen fotografie, ale také název díla, které herečku proslavilo.

Marek Čech
Filmy a seriály
Jak rozmazat dům, aby vás sousedi nemohli šmírovat. Jde to v Mapách Google i na Mapy.cz

Jak rozmazat dům, aby vás sousedi nemohli šmírovat. Jde to v Mapách Google i na Mapy.cz

** Nelibí se vám, když cizí lidé okukují váš dům? ** Všechny mapové aplikace nabízejí možnost rozmazání snímku ** Máme návod pro Apple Maps, Bing Maps, Mapy Google a Mapy.cz

Karel Kilián
SoukromíNávodyMapy