Neplaťte víc, než sami chcete

Jeden z amerických serverů nabízí možnost, jak rychle a jednoduše ušetřit stovky dolarů při nákupech. Tedy pokud na to máte žaludek. Nejen Češi jsou totiž vynalézaví...
Vlnu pobouření v obchodních kruzích vyvolala (a jistě ještě vyvolá) aktivita internetového serveru Re-Code.com. Služba kopíruje a parodizuje známou Priceline.com a její heslo "Nabídni vlastní cenu". Oproti Priceline však nesmlouváte o ceny zájezdů, ale ceny produktů dostupných v amerických supermarketech si jednoduše "vyrobíte" sami. Jak?

Re-Code.com je on-line generátorem čárových kódů, které v sobě nesou záznam jedinečného čísla výrobku. Služba operuje s jednoduchým faktem, že čárový kód je často jediným vodítkem obchodníka k ceně, jíž vám při placení naúčtuje. Ve velkých amerických supermarketech typu WalMart, Target nebo KMart, projíždějí pokladní denně tisíce krabic na které se často ani nepodívají. Re-code tak vybízí nakupující k záměně čárových kódů.

Stačí k tomu málo. Porovnat dva produkty, zjistit číslo čárového kódu té levnější varianty, na Re-code si jej vyrobit a poté u dražšího modelu překrýt. Místo stovek dolarů tak můžete zaplatit pouhých pár desítek. Kromě varianty, kdy musíte znát číslo kódu, nabízí server i jinou - pro ty lenivější. Na stránkách funguje databáze výrobků (v době psaní článku se 418 záznamy), odkud lze nejen vybírat, ale i vkládat.

Pro to, čemu tvůrci Re-code říkají satira a recese, mají právní oddělení velkých obchodních řetězců pojmenování jiná - podnět ke krádežím a podvodům. Konkrétně dosud podnikl právní kroky WalMart, největší síť supermarketů v USA. 2. dubna zaslala jeho právní zástupkyně žádost společnosti Domains by Proxy (DbP), přes kterou je doména kvůli "zanonymizována". WalMart požadoval její zablokování do 48 hodin. Důvodem je "povzbuzování a usnadňování krádeží a podvodů proti WalMart Stores Inc.".

DbP žádost WalMartu nebrala příliš vážně a odpověděla až 10. dubna tím, že záznamy o vlastníkovy domény odtajnila. Jelikož však neprovozuje ani hosting a ani doménu Re-code, nemůže stránky odpojit. Určité kroky poté podnikla i druhá strana a na úvodní stránku umístila oznámení "Pokud rozumíte tomu, že Re-Code.com je místem satiry, smíte vstoupit. Nejsme zodpovědní za případné zneužití obsahu tohoto serveru".

Oba protivníci nyní argumentují - WalMart říká, že Re-code navádí k trestným činům, Re-code zase tvrdí, že nikoho k ničemu nenavádí a pokud si to WalMart myslí, nechť žaluje vynálezce čárových kódů. Zatím také neexistuje důkaz, že by někdo tímto způsobem manipuloval cenami zboží v některém z amerických obchodů. Podle zájmu o stránky Re-code a počtu přidaných záznamů do databáze, se však lze domnívat, že "pár slev už rozdáno bylo". Právní bitvu jistě rozdmýchá i nynější zájem médií a s tím spojená vysoká návštěvnost serveru. Otázkou je, nakolik si zástupci Re-code svou “satiru” cení a zda jsou ochotni o své pravdě přesvědčovat i členy soudní poroty.

Diskuze (49) | IPEX nabízí řešení pro nefunkční FTP na ADSL

Témata článku: Americký řetězec, Americký supermarket, Walmart, Supermarket, Vysoká návštěvnost, Právní bitva, Jednoduchý fakt, Určitý důkaz

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší