Neplaťte víc, než sami chcete

Jeden z amerických serverů nabízí možnost, jak rychle a jednoduše ušetřit stovky dolarů při nákupech. Tedy pokud na to máte žaludek. Nejen Češi jsou totiž vynalézaví...
Vlnu pobouření v obchodních kruzích vyvolala (a jistě ještě vyvolá) aktivita internetového serveru Re-Code.com. Služba kopíruje a parodizuje známou Priceline.com a její heslo "Nabídni vlastní cenu". Oproti Priceline však nesmlouváte o ceny zájezdů, ale ceny produktů dostupných v amerických supermarketech si jednoduše "vyrobíte" sami. Jak?

Re-Code.com je on-line generátorem čárových kódů, které v sobě nesou záznam jedinečného čísla výrobku. Služba operuje s jednoduchým faktem, že čárový kód je často jediným vodítkem obchodníka k ceně, jíž vám při placení naúčtuje. Ve velkých amerických supermarketech typu WalMart, Target nebo KMart, projíždějí pokladní denně tisíce krabic na které se často ani nepodívají. Re-code tak vybízí nakupující k záměně čárových kódů.

Stačí k tomu málo. Porovnat dva produkty, zjistit číslo čárového kódu té levnější varianty, na Re-code si jej vyrobit a poté u dražšího modelu překrýt. Místo stovek dolarů tak můžete zaplatit pouhých pár desítek. Kromě varianty, kdy musíte znát číslo kódu, nabízí server i jinou - pro ty lenivější. Na stránkách funguje databáze výrobků (v době psaní článku se 418 záznamy), odkud lze nejen vybírat, ale i vkládat.

Pro to, čemu tvůrci Re-code říkají satira a recese, mají právní oddělení velkých obchodních řetězců pojmenování jiná - podnět ke krádežím a podvodům. Konkrétně dosud podnikl právní kroky WalMart, největší síť supermarketů v USA. 2. dubna zaslala jeho právní zástupkyně žádost společnosti Domains by Proxy (DbP), přes kterou je doména kvůli "zanonymizována". WalMart požadoval její zablokování do 48 hodin. Důvodem je "povzbuzování a usnadňování krádeží a podvodů proti WalMart Stores Inc.".

DbP žádost WalMartu nebrala příliš vážně a odpověděla až 10. dubna tím, že záznamy o vlastníkovy domény odtajnila. Jelikož však neprovozuje ani hosting a ani doménu Re-code, nemůže stránky odpojit. Určité kroky poté podnikla i druhá strana a na úvodní stránku umístila oznámení "Pokud rozumíte tomu, že Re-Code.com je místem satiry, smíte vstoupit. Nejsme zodpovědní za případné zneužití obsahu tohoto serveru".

Oba protivníci nyní argumentují - WalMart říká, že Re-code navádí k trestným činům, Re-code zase tvrdí, že nikoho k ničemu nenavádí a pokud si to WalMart myslí, nechť žaluje vynálezce čárových kódů. Zatím také neexistuje důkaz, že by někdo tímto způsobem manipuloval cenami zboží v některém z amerických obchodů. Podle zájmu o stránky Re-code a počtu přidaných záznamů do databáze, se však lze domnívat, že "pár slev už rozdáno bylo". Právní bitvu jistě rozdmýchá i nynější zájem médií a s tím spojená vysoká návštěvnost serveru. Otázkou je, nakolik si zástupci Re-code svou “satiru” cení a zda jsou ochotni o své pravdě přesvědčovat i členy soudní poroty.

Diskuze (49) Další článek: IPEX nabízí řešení pro nefunkční FTP na ADSL

Témata článku: Právní bitva, Americký řetězec, Walmart, Jednoduchý fakt, Určitý důkaz, Supermarket, Americký supermarket, Vysoká návštěvnost

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak rychlé je nabíjení bez drátů?

Test 11 sluchátek pro hráče

Aplikace, které vám zachrání dovolenou

Kompletní přehled datových tarifů