Největší evropský provider končí s Internetem zdarma

Přestává rovnice Internet = zadarmo platit? V situaci, kdy každý prodělává, zřejmě nebude jiná cesta možná.
Obrovský boom Internetu byl také mimo jiné zapříčiněn tím, že se v tomto elektronickém světě „odnepaměti“ všechno dávalo zadarmo – včetně věcí, za které se v normálním světě platí, jako jsou noviny a časopisy, poradenství, finanční a jiné služby, a samozřejmě i připojení k Internetu. V poslední době ale roste počet úvah o zpoplatňování Internetu (například známý Bob Metcalfe): byť i haléřové zpoplatňování, ale masivně zavedené, zákazníky nezruinuje a pomůže Internetu ke zkvalitňování, od připojení až po služby. Názor je dost kontroverzní a nyní jej nekomentujme: faktem ale je, že současná situace je začarovaný kruh, kdy ISP dává připojení zdarma, a tudíž ji dává nekvalitní, zákazníci ji využívají a přitom na ni nadávají, a totéž platí o desítkách dalších služeb, od freemailu, freewebhostingu až po internetové časopisy: sice zadarmo, ale nekvalita.

K dost přelomovému kroku se odhodlal T-Online, největší německý internetový provider a dcera Deutsche Telecomu: od prvního března končí s poskytováním Internetu zdarma a nahradí jej sedmi novými tarify, všemi placenými. T-Online loni ztratil cca 117 mil. dolarů a tvrdí, že tato ztráta byla právě způsobena neúnosným poskytováním internetového připojení zadarmo. Připojení zdarma v podobě T-Online samozřejmě nebylo zcela zdarma (jsme v Evropě, nikoli v USA), ale šlo o tzv. flat-rate, měsíční připojení za 79 marek bez omezení času a přenesených dat (tj. neplatí se za minuty ani za nic jiného). Nové sazby už neobsahují flat-rate, ale podobají se spíše tarifům mobilních telefonů: skládají se z paušálu a hodinovky, přičemž čím vyšší paušál, tím větší počet hodin k prosurfování zdarma.

Internet zdarma (resp. za paušál) poskytuje T-Online zhruba rok; zajímavé ale je, že si jej pořídila jenom menšina jeho zákazníků. Firma měla celkem 7,94 mil. uživatelů (zákazníků připojených k Internetu) na konci roku 2000, na konci roku 1999 to bylo 4,66 milionu, takže pěkný skok – jenomže uživatelů na paušálu bylo pouze 512 tisíc. Neznáme důvod - je možné, že tak jako všude jinde na světě je Internet poskytovaný zadarmo horší kvality, jako je kolísavá kapacita, problémy s připojováním ve špičce atd., protože Němci jinak rádi šetří každou marku.

Hrozí konec internetového paušálu i u nás? Raději nemalujme čerta na zeď.

Diskuze (23) Další článek: ASK M3: malý, lehký, výkonný LCD projektor

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,