Nejdelší autobus na elektrický pohon uveze až 250 cestujících

Čínský výrobce elektrických vozidel BYD Company představil v pondělí nejdelší autobus na čistě elektrický pohon s označením K12A. Na pohled vypadá jako obrovská červená housenka – je dlouhý 27 metrů, má dva klouby a uveze najednou až 250 cestujících.

Papírové technické parametry nevypadají vůbec špatně – autobus může jet rychlostí 70 kilometrů za hodinu a na jedno nabití zvládne ujet vzdálenost až 300 kilometrů. První vyrobené kusy zamíří do Kolumbie, kde budou zařazeny do rychlého tranzitního systému (BRT) TransMilenio v Bogotě.

Nejdelší elektrobus

Výrobce deklaruje BYD K12A jako „nejdelší autobus na elektrický pohon na světě“ a tímto modelem navazuje na v lednu představený největší dvoupatrový elektrobus. Firma sídlí v čínském Shenzenu, kde také proběhlo premiérové představení této novinky.

Jednou ze zajímavostí tohoto vozidla je možnost přepínat mezi pohonem dvou a čtyř kol. Autobus je tak schopen plynule reagovat na aktuální terénní podmínky a optimalizovat tímto způsobem spotřebu elektrické energie.

Firma nezveřejnila kapacitu baterií, nicméně můžeme předpokládat, že jde o několik set kilowatthodin, minimálně 500 kWh. Výrobce se mimo jiné pochlubil, jak je hrdý na to, že překonal všechny technické problémy, kterými obvykle trpí takto dlouhá vozidla se dvěma klouby.

Elektrické autobusy jedou

BYD K12A je zajímavý především z hlediska své délky. Elektrické autobusy samy o sobě však nejsou novinkou a prosazují se postupně po celém světě. Například v roce 2017 se dvanáct amerických měst zavázalo k tomu, že do roku 2025 budou pro účely hromadné přepravy osob nakupovat výhradně vozidla s elektrickým pohonem. Los Angeles objednalo 60 elektrobusů právě od BYD Company.

Z hlediska praktického využívání elektrických autobusů je však jednoznačným králem Čína. Odhaduje se, že až 99 % všech autobusů s tímto pohonem jezdí právě na území nejlidnatější země světa. Jen v Shenzenu brázdí ulice šestnáct tisíc autobusů městského dopravního systému, poháněných bateriemi.

Viceprezidentka BYD Company Stella Li uvedla: „K12A přinese do systémů rychlé městské autobusové dopravy nulové emise, což umožní cestujícím vychutnat si tiché cestování bez znečištění a zároveň provozovateli šetří značné náklady na údržbu.“

Diskuze (16) Další článek: E-mailový klient Spark konečně přichází na Android. Chce nalákat uživatele končícího Inboxu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,