Letošní uzavírky donutily nakupovat přes internet i ty, kteří se tomu doposud bránili. Potvrzují to jak data ČSÚ, který se nedávno pochlubil novou publikací o využívání internetu v Česku, tak další průzkumy – třeba ten od Esetu a Seznamu.
Podle online šetření, kterého se na konci listopadu zúčastnilo 916 respondentů, letos na webu alespoň jednou nakoupilo 99 % české internetové společnosti a roste i popularita nákupů ze zahraničí.
Zde podle dotazníkového průzkumu poslední roky kraluje Čína a její AliExpress. Zatímco dříve jsme v zahraničí nakupovali na Amazonu či eBay, dnes vše válcují drobné žluté obálky z Asie s lacinými cetkami (40 %).

Nákupy na asijském tržišti
Nejčastěji nakupujeme z mobilního telefonu a laptopu. Není divu, prakticky všechny velké e-shopy a tržiště dnes totiž disponují vlastní mobilní aplikací. Se zabezpečením telefonů je to už ale podle expertů z Esetu horší.
Podle dotazníkového šetření se pochopitelně setkáváme při nákupech i s podvodníky. Vlastní zkušenost má 5 % nakupujících, v drtivé většině případů se ale jednalo spíše o levnější nákupy.
Velmi typické je to například právě pro již zmíněný AliExpress a nákup dolarových cetek, které mnohdy dorazí s velkým zpožděním, v obálce najdete něco jiného, anebo obchodník objednávku vůbec nezrealizuje.
V takovém případě jsme si už ale zvykli používat institut reklamací, byť máme při nákupech ze zemí mimo EU jen velmi malou garanci.
Češi a e-shopy: V Číně nakupuje polovina z nás, stále častěji chytrým telefonem