Jak bude vypadat škola budoucnosti? To možná do jisté míry naznačuje čínská studie, v jejímž rámci byly na deseti tisících dětí ve věku od 10 do 17 let testovány čelenky FocusEdu, monitorující jejich mozkové vlny. Cílem bylo sledovat, zda a jak intenzivně se žáci soustředí na výuku.
Za čelenkami FocusEdu stojí startup BrainCo z amerického státu Massachusetts. Jejich hlavní funkcí je sledovat úroveň soustředění žáků na výuku, což by samozřejmě mělo být v jejich nejlepším zájmu.
EEG ve třídách
FocusEdu používá integrovaný elektroencefalografický snímač (EEG), který měří změny v mozkových vlnách. Na základě výkyvů vysokofrekvenčních beta vln a nízkofrekvenčních vln alfa a théta dokáže přístroj s pomocí algoritmů detekovat, zda se student soustředí na nějaký úkol.
Vyučující má okamžitý přehled o tom, jak který student dává pozor, díky světlům, která mění barvu s ohledem na zjištěné hodnoty. Kromě toho má k dispozici informace v podobě grafů a dalších výstupů v aplikaci. Může tak průběžně sledovat, zda je výklad dostatečně zajímavý, případně změnit způsob, tempo nebo udělat přestávku.
Vyučující má okamžitý přehled o tom, jak který student dává pozor
„Přístroje Focus poskytují špičkovou, kontextuálně relevantní a průběžnou zpětnou vazbu, která umožňuje učitelům trvale zlepšovat jejich pedagogické dovednosti,“ uvádějí oficiální stránky produktu. „Učitelé mohou identifikovat ty nejzajímavější aktivity a metody, které dokážou studenty zaujmout.“
Zlepšení prospěchu i zpětná vazba učiteli
Výsledky čínské studie rozhodně nevypadají špatně – studentům s čelenkami se zlepšil prospěch o deset procent. Zároveň se zkrátil čas, který žáci potřebovali ke splnění zadaných domácích úkolů. Studenti s vyšší úrovní pozornosti dosahovali lepších výsledků při zkoušení i písemných testech.
Autoři čelenky provádějí také další studie ve spolupráci s americkou laboratoří MIT Media Lab. Ve Spojených státech rozjeli už několik pilotních programů, které mají ukázat praktické schopnosti a dopady této technologie. Další zájemci o testování se už ozvali ze Španělska a Latinské Ameriky.
Podíváme-li se na celý projekt z nadhledu, pak si musíme položit otázku: jde o produkt, který nás posune o další krůček k orwellovské budoucnosti, nebo užitečnou technologii, která pomůže kantorům za katedrou a studentům v lavicích podávat lepší výkony?