Ne všichni na Internetu potřebují audit

Zajímavá polemika Jiřího Navrátila z Jobs.cz.
Také jste si všimli různých článků o návštěvnosti jednotlivých serverů na Internetu, různě kritických článků této problematiky a odvozování trendů kolik, kdo, kdy?

Mám pocit, že v poslední době jsou tyto články jedním ze základních hitů českého Internetu. Musím konstatovat, že ačkoliv jsem členem internetové komunity (společnost, kde pracuji, provozuje www.jobs.cz), některé články této oblasti mě připadají dosti zavádějící. Proto bych se v tomto článku rád zabýval fakty, které jsou málo zdůrazňovány, přitom zásadním způsobem ovlivňují dění na Internetu.

Co je to AUDIT?

Audit ve své podstatě znamená ověření pravdivosti publikovaných údajů. Audit má svůj původ ve finančním sektoru a dnes existuje mnoho firem, které se profesionálně zabývají "ověřováním". Přeskočíme-li na trh Internetu, audit plní navíc roli "sledovanosti" média. Na jeho české části dnes neleznete tři různě kvalitní i financované organizace, které se zabývají ověřováním údajů návštěvnosti z provozu českých serverů. Jsou to známé stránky DCCI, Toplistu a Navrcholu.

Jak je internetový audit důležitý?

Audit je klíčovým obchodním nástrojem pro ty servery, jejichž obchodní model zpočívá v prodeji bannerové reklamy a jejimiž zákazníky jsou především marketingová oddělení společností a reklamní agentury - kde je důležité videť "sledovanost" média.

Existují ovšem oblasti internet trhu, které primárně nesledují maximalizaci návštěvnosti. Jestliže vám někdo bude tvrdit, že jsou to jenom malé servříky, tak vědomě lže, nebo nerozumí Internetu. Audit ke své obživě prostě potřebuje jenom část serverů na internetovém trhu ...

Jaké oblasti trhu na Internetu nepotřebují audit?

Tyto servery dělají jiný marketing s jinou cílovou skupinou. Jsou to ovšem mnohdy nezanedbatelné servery profilující se například v oblasti internetového bankovnictví, obchodu, personální inzerce, inzerce realit, ale určitě si sami najdete i jiné oblasti. Obchodním cílem těchto serverů není maximalizovat návštěvnost, ale něco jiného:

  • on-line bankovnictví - obrat operace na jedno přihlášení uživatele

  • obchod po internetu - obrat koupeného zboží

  • služby firem - poskytovat konkurenčně nadstandardní služby (např. www/sms gateway operátorů mobilních telefonů, telefoní seznam, ...)

  • služby státních organizací - poskytovat podle zákona veřejně dostupné informace (např. www.justice.cz)

  • servery poskytovatelů

  • personální inzerce - úspěšnost nalezení optimálního zaměstnance atd.
Proto například my na jobs.cz uvažujeme, zda investovat peníze a čas do auditu, nebo do jiných projektů mimo Internet, které lépe zhodnotí náš cíl. Tím není 100000 IP adres/den, ale zaměstnat každého zájemce o práci a zároveň uspokojit poptávku zaměstnavatelů po nejkvalitnějších zaměstnancích..

Jsou čísla auditů zavádějící?

Ano i ne! Záleží na tom, co chcete vědět. Chcete-li zjistit, kde je na Internetu nejúčinější bannerová reklamní kampaň, pak vřele doporučuji prostudovat čísla auditů a zamyslet se nad skutečností, kterou cílovou skupinu Vašich zákazníků chcete oslovit. Je-li ovšem vašim cílem zjištění celkového objemu uživatelů trhu Internetu, čísla prezentovaná na jakémkoliv auditu nelze k tomuto účelu použít. Stejně tak na základě auditů v současnosti nemůžete sestavit žebříček nejnavštěvovanějších nebo nejúspěšnějších serverů ČR (např. obdobu TOP 100). Je otázkou, zda toto bude možné v budoucnu!

Závěr?

1. Na internetu existují služby, které audit návštěvnosti vpodstatě nepotřebují k primárnímu plnění svého cíle.

2. Audit dává velmi přesnou představu o trhu s bannerovou reklamou, ovšem seznamy, které prezentuje DCCI, Toplist nebo Navrcholu neznamenají žádné "oficiální" pořadí návštěvnosti či oblíbenosti serverů na českém Internetu.

3. Internetová komunita si vytvořila specifický slovník (impression, visits, IP..), kterému mnoho lidí (a to i marketingový manažeři nakupující reklamu) nerozumí a mnohdy ani nechtějí rozumět.

4. K hodnocení úspěšnosti serverů (auditu) by možná bylo rozumější použít všeobecně (i mimo Internet) platná čísla /např. počet platících zákazníků, obrat služby ...

Budu rád, když se k mému názoru vyjádříte zde ...

Jiří Navrátil / LMC Jobs

Diskuze (1) Další článek: Provozuji více tiskáren na jednom serveru a potřebuji změnit umístění tiskových souborů pouze pro jednu z nich

Témata článku: Internet, Audi, Audit, Pot, Publikovaný údaj, Kritická část, Důležitý údaj, Toplist, Důležitá oblast

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Test 6 odolných telefonů a 22 powerbank

Srovnání technologií QLED a OLED

Měřte své sportovní výkony

Sady pro chytrou domácnost