Návrat k legendám: software a programování na Apple IIc

Apple II se stal kvůli ceně strojem pro náročnější uživatele. Na hry či zábavu si tento počítač pořídil jen málokdo. Poměr počtu dostupných her a užitečných programů je proto neobvyklý.

První software i první hry, které pro tuto platformy vznikaly, byl psán v Applesoftu, tedy v Basicu. Licenci na něj koupil Apple od Microsoftu a následně jej upravil zabudováním příkazů pro ovládání grafiky, které microsoftí základ neobsahoval. Před Applesoftem na této platformě existoval Integer Basic, vytvořený Stevem Wozniakem.

Tento interpreter, který uměl pracovat pouze s celočíselnou aritmetikou, byl velmi oblíbený pro svou jednoduchost a rychlost, nicméně náročnější aplikace v něm vzniknout nemohly, jakkoliv o něj uživatelé stáli, a proto z důvodu kompatibility podporoval Apple tento jazyk i v půli osmdesátých let. I na Apple IIc jste jej mohli používat.

Vzhledem k použitému jazyku byl ten první software velmi skoupý na nějaké jednoduché uživatelské ovládání. V prvních letech se tedy programy ovládaly příkazy napsanými do příkazové řádky. Současně se rozvíjelo použití nějakého číselného menu, kde jste si vybrali příslušnou funkci a program nějak zareagoval. Pokud však někteří skeptici tvrdí, že se zmiňováním Basicu jakožto vývojářského nástroje přeháním, nemají pravdu.

Klepněte pro větší obrázek
Ukázka softwaru psaného v Basicu - na první pohled to není poznat

Mám k dispozici sadu disket nějakého účetního či finančního poradce z Holandska, který v létech 1979-85 Apple II používal k vedení účetnictví, personalistiky, mezd atd. u několika firem (například jeho zákazníkem byla jakási pobočka supermarketu SPAR). Celý software je nejen v holandštině, ale psán je v Basicu. Ostatně, v tomto jazyce vznikla i první demonstrační verze později proslulého prvního tabulkového procesoru VisiCalc. V Basicu byly psány i první verze slavné série Ultima a Wizardry a i některé další dobové hry. Ostatně – když pro Apple II naprogramoval Ken Williams první grafickou adventuru Mystery House, tak fakt, že jde o program ve strojovém kódu, tehdy dost šokoval. Díky tomu měla Sierra On-line zajištěný úspěšný start.

 Klepněte pro větší obrázek
Deset malých černoušků dle Roberty Williams - Mystery house (zdroj:http://www.mobygames.com)

Úplně první textové editory byly na hony vzdálené tomu, co si pod tímto pojmem představujeme dnes. Stejně jako v Basicu se v nich číslovaly řádky a editace textu byla velice primitivní, museli jste přečíslovávat řádky a celoobrazovková editace neexistovala. To se postupně změnilo, až spatřil světlo světa Apple Writer, který se v roce 1979 stal nejpopulárnějším programem tohoto druhu pro Apple II.

Klepněte pro větší obrázek
Ukázka textu v Apple Writer - pro demonstraci snad nevadí, že text je v holandštině...

Ten již celoobrazovkovou editaci nabízel a kromě toho si velmi vtipně poradil se vkládáním testu psaného jak malými, tak velkými písmeny. Tehdejší Apple II totiž standardně nepodporoval malá písmena, proto Apple Writer použil skvělý trik – normálně psaný text na obrazovce (pochopitelně velkými písmeny) se při tisku zobrazil jako malý, no a při stisku klávesy ESC jste se dostali do módu psaní velkých písmen, která se na obrazovce zobrazovala inverzně.

Témata článku: Historie, Počítače, Návrat k legendám, Legenda, Apple IIc, Textový procesor, Moderní způsoby, Atari, Kompletní vývoj, Basic, Sinclair QL, Psaný text, ZX Spectrum, První snímek, Mystery, Apple II, Geos, Spectrum, Sinclair, Diskové úložiště, Jediná nevýhoda, Apple, Joystick, Operační systém, Boulder Dash


Určitě si přečtěte

Loopwheels znovu vymyslelo kolo. Místo drátů má v ráfcích kompozitové pružiny, které vylepší komfort jízdy

Loopwheels znovu vymyslelo kolo. Místo drátů má v ráfcích kompozitové pružiny, které vylepší komfort jízdy

** Proč vymýšlet kolo? Protože ho lze vymyslet lépe! ** Kola Loopwheels nabízejí integrované odpružení ** Cílem je poskytnout pohodlnější a klidnější jízdu

Karel Kilián | 14

Podívejte se, co se stane, když dron DJI Phantom narazí do křídla letadla

Podívejte se, co se stane, když dron DJI Phantom narazí do křídla letadla

** Co se může stát, když relativně maličký dron narazí do křídla letadla? ** Tuto otázku zodpověděli odborníci laboratorním pokusem ** Kvadrokoptéra způsobila významné poškození křídla

Karel Kilián | 18


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak vytvořit a spravovat vlastní web

Velký test herních klávesnic a DVB-T2 tunerů

Vše o formátu RAW

Vybíráme nejlepší základní desku