Návrat k legendám: Osm bitů v rytmu Atari

Firma Atari sice nepatřila k těm, jejichž mikropočítače stály u zrodu zcela nového oboru, nicméně i když se na scéně objevila později, patřily její výtvory k naprosté špičce.
Návrat k legendám: Osm bitů v rytmu Atari

V Atari se o zobrazování staraly celkem 2 procesory, a to čipy ANTIC a GTIA. ANTIC sestavoval vlastní vzhled obrazovky dle “programu” nazývaného display list, který přesně popisoval, jak má obrazovka vypadat, jaké grafické módy na ní mají být použity, jaké přerušení či scrollovaní se má na té které řádce provádět a kde je umístěna obrazová paměť. ANTIC tedy měl schopnosti (například zobrazení několika různých grafických režimů na obrazovce zároveň), které nezvládají ani dnešní výkonné grafické karty.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
 Klasická "atarácká duha", efekt, který počátkem osmdesátých let žádný jiný počítač nezvládl

Tím samozřejmě není řečeno, že je ANTIC nějaký lepší, to ani omylem – dnes by nám totiž taková funkcionalita byla celkem k ničemu, proto není implementována. Nicméně snad už jen fakt, že tento přes třicet let starý čip uměl něco, co dnes není běžné, by měl všechny posměváčky přimět k poněkud uctivějšímu přístupu k těmto dávným legendám. Určitě si to zaslouží.

Klepněte pro větší obrázek
Úvodní obrazovka hry Archon - je zde krásně patrné použití několika různých grafických i textových módů na jedné obrazovce

GTIA, druhý z čipů Atari, měl na starost správu barevných informací (tedy barvových registrů) a především o player-missile graphics, což byly sprity. I ty představovaly na počítačích naprostou novinku a mladší programátoři naprosto netuší, co se pod tímto pojmenováním skrývá. Tato technologie se dnes už nevyužívá, nicméně v sedmdesátých a osmdesátých letech představovala základní kámen grafických schopností tehdejších počítačů, který i těmto velmi slabým strojům umožnil zobrazování mnoha pohybujících se objektů. Jedná se o grafické objekty, které jsou vykreslované nezávislé na pozadí, a při jejich pohybu se programátor nemusí starat o jeho obnovování.

Klepněte pro větší obrázek
Bruce Lee - pohybující se objekty jsou vykresleny pomocí spritů a CPU se nemusí starat o překreslování pozadí

Na Atari bylo vykreslování spritů řízeno i jiným grafickým čipem – zatímco vlastní pozadí vykresluje ANTIC, sprity dodatečně umístí na obrazovku GTIA. Obrazová data spritů jsou uložena zcela mimo grafickou paměť počítače a tím pádem není nutné nic obnovovat a překreslovat. Zatímco dnešní počítače problém pohybujících se objektů řeší tím, že mnohokrát za sekundu celou scénu propočítají a zobrazí, osmibitové mikropočítače měly jinou, jednodušší a mnohem úspornější filozofii. Sprity umožňovaly výrazně snížit zátěž mikroprocesoru, který se díky tomu mohl věnovat třeba herní logice a dalším užitečným činnostem. Na druhé straně je ovšem třeba říci, že takové ZX Spectrum sprity nemělo a nedá se říci, že by bez nich nedokázalo „žít“.

Klepněte pro větší obrázek
Montezuma's Revenge - pohybující se objekty opět vytvořeny s pomocí spritů

Jak jsme si nyní řekli, počítač, který se celý rok 1978 rodil a to dokonce bez nějakých zásadních porodních bolestí, měl mít zcela přelomovou koncepci. Zatímco doposud se všechny produkty mikropočítačové revoluce řídily heslem „co nejrychlejší procesor a ten to všechno zvládne“, u Atari toto neplatilo. I díky tomu dokázalo předběhnout svou dobu o hezkých pár let. Fakt, že to byla právě firma Atari, která u tohoto převratu stála, nás nemusí příliš překvapovat. Na rozdíl od konkurence měla totiž velké zkušenosti s herními automaty i s úspěšnou herní konzolí, tudíž její inženýři moc dobře věděli, že sám mozek na všechno nestačí.

Témata článku: Historie, Počítače, Návrat k legendám, Bruce Lee, Mayer, Colleen, Bit, Změna klávesnice, Herní automat, Atari, Cartridge, Herní grafika, Starý čip, Textový mód, Dave, Herní konzole, Funkční exemplář, Revenge, Archon, Turba, Herní počítač, Základní kámen, Nejrychlejší procesor, Zajímavý kousek, Přibalená klávesnice, Nejdoporučovanější počítače na Mall.cz


Určitě si přečtěte

Pokud Google a Huawei ukončí spolupráci, bude to prý hrozba pro celý svět

Pokud Google a Huawei ukončí spolupráci, bude to prý hrozba pro celý svět

** Huawei chce vlastní OS pro mobily i PC. Mohl by ale uspět na Západě? ** Proti firmě se mezitím postavil i Facebook ** Google ale zároveň varuje před totální blokádou

Jakub Čížek | 65

Windows 10 budou mít kompletní linuxové jádro. Zatím jen pro vývojáře

Windows 10 budou mít kompletní linuxové jádro. Zatím jen pro vývojáře

** Desítky si budou ještě více rozumět s Linuxem ** V létě získají jeho jádro pro vývojáře ** Microsoft představí také Windows Terminal

Jakub Čížek | 86



Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test Wi-Fi mesh

Nejlepší hodinky pro všechny aktivity

Důležité aplikace na cesty

Jak streamovat video na Twitch