Navoněná zdechlina v síti - malý úvod do reklamy na internetu

Vyhledávač Google od svého vstupu na americkou burzu dělá svým akcionářům jenom radost, rovněž zaměstnanci některého z nejsilnější české portálové trojky nemusí mít strach, že by neměli z čeho splácet hypotéku. Ptáte se, co stojí za úspěchem českých i světových portálů a vyhledávačů? Odpověď je jednoduchá – reklama.

Pro nadpis článku jsme si vypůjčili příměr, kterým reklamu označil bývalý fotograf Benettonu Oliviero Toscani. Jistě, sledujeme-li například televizi nebo trpíme-li u hlučných stupidních šotů před začátkem filmu v kině, příkrým a oprávněným odsudkům reklamy se neubráníme. Jisté však je, že reklama funguje. A internet je pro ni ideální médium.

Na počátku byl banner

Banner. Tohle nehezké slovo asi každého při zmínce o internetové reklamě napadne jako první. Ano, jsou to ty otravné obrázky různých velikostí, které se v tu menším, tu větším počtu objevují například na zpravodajských serverech, a kvůli nimž si uživatelé často do prohlížečů instalují zásuvný modul adBlock.

Bannery spolu s pop-up okny byly prvním viditelným projevem infiltrace reklamy na web. Ostatně v dřevních a nadšeneckých dobách uživatelé nadšeně klikali na všechno, co se na obsahově chudičkých stránkách hýbalo, a otevření vyskakovacího okna bylo vnímáno jako milá výzva k dalšímu dobrodružství.

Postupem času se však pochopitelně situace změnila. Internet se stal médiem pro širší vrstvy obyvatel a ne pouze studenty a technické nadšence. Tzv. click-rate (poměr počtu klepnutí na banner k počtu jeho zobrazení – takto se měří účinnost internetové reklamy) se snížil z desítek procent na pouhá promile. Odborníci na internetovou reklamu a marketing dokonce hovoří o bannerové slepotě (banner blindness).

Zaplať za klik

Bannery a pop-up okna již ponechme na smetišti dějin, kam částečně (bannery) a úplně (pop-up okna) patří, a zaměřme se na současný internetově reklamní hit, který má název kontextová reklama a Pay Per Click (PPC) systémy.

Tyto dva termíny spolu úzce souvisí, avšak občas se zaměňují. Jak už plyne z názvu, kontextová reklama je systém vkládání reklamních sdělení do textu stránek v závislosti na jejich obsahu. Přiřazování reklamy k textu probíhá na základě klíčových slov.

Naproti tomu PPC je spíš označení systému plateb zadavatele reklamy. Ten totiž neplatí za její zveřejnění, ale jednotlivě za každé návštěvníkovo klepnutí. Pravda, tento systém se může leckomu zdát přitažený za vlasy, má ovšem svoji logiku. Díky tomu, že jde o kontextovou reklamu (zobrazí se tedy lidem, kteří se o daný problém zajímají) totiž na inzerát klepnou lidé, kteří opravdu tuto nabídku hledají a tedy i nejpravděpodobnější zákazníci.

S trochou nadsázky je tak kontextová reklama a PPC systémy zlatým dolem pro portály, zpravodajské i odborné servery a také vyhledávače a v konečném důsledku rovněž pro její zadavatele. Vzhledem k principu a cenám je také mimořádně vhodná pro specializované firmy a obchody. Uživatel internetu prostě do vyhledávače moc často nepíše „textil Brno“, ale mnohem častěji třeba „rybářské potřeby Pardubice“.

Má smysl se jí bránit?

V zásadě platí, že reklamě, ať už jakékoliv, neutečete. Pokud vás obtěžují vlezlé animované bannery, vyzkoušejte zmíněný zásuvný modul adBlock. O blokování otravných vyskakovacích oken asi není potřeba příliš mluvit. Trochu jiná situace panuje u kontextové reklamy. Ta totiž nijak výrazně neobtěžuje a mnohdy může i pomoci. Placené odkazy by však měly být na stránce s výsledky vyhledávání zřetelně odděleny, což se ne vždycky děje.

Pokud patříte mezi drobné podnikatele nebo provozujete specializovaný komerční web, je pro vás kontextová reklama jako stvořená. Umožňuje totiž začít inzerovat prakticky hned od psacího stolu s minimálními dalšími náklady.

Kontextová reklama má však i některé z principu plynoucí nevýhody. Sestavit dobrý inzerát, který by uživatele zaujal, je totiž mnohdy stejně těžké jako napsat japonskou báseň haiku. Prostě musíte lidem sdělit, co nabízíte a jak jste dobří, velmi krátkým textem. Básník haiku má na sdělení svých vnitřních pocitů sedmnáct slabik, v systému adFox máte pro svůj inzerát určen rozsah sto znaků. Pečlivě promyslet musíte také vhodný výběr klíčových slov, která nejlépe popisují vaši nabídku.

A ještě věc je velmi důležitá: kvalitní a dobře napsaný web, který vaše budoucí zákazníky zaujme. Ale o tom někdy příště.

Článek vznikl
ve spolupráci
s časopisem
Computer
a čerpá
z čísla 2/06.

Témata článku: Google, Reklama, Drobná zmínka, Psací potřeby, Reklamní systém, Haiku, Banner, Specializovaný web, Pay per Click, Click, Up, Zlatý důl, Vhodná reklama

Určitě si přečtěte

Dnes je Black Friday: Přehled slev na elektroniku a počítače

Dnes je Black Friday: Přehled slev na elektroniku a počítače

** Začala slevová mánie zvaná Black Friday ** Pozor, ne všechny slevy jsou opravdu výhodné ** Průběžně sledujeme slevové akce v počítačových e-shopech

22.  11.  2017 | David Polesný | 37

Google Mapy mají nový design. Líbí se vám víc než předchozí? Tady je srovnání

Google Mapy mají nový design. Líbí se vám víc než předchozí? Tady je srovnání

** Nový design Google Map přijde na počítače i mobilní telefony. ** Zaměřuje se na zvýraznění konkrétních míst, mapové podklady jsou mnohdy upozaděné. ** Lépe pracuje s chráněnými oblastmi a parky.

20.  11.  2017 | Vladislav Kluska | 30

Microsoftu se invaze na Android daří, jeho launcher aktivně používá přes milion lidí

Microsoftu se invaze na Android daří, jeho launcher aktivně používá přes milion lidí

** Microsoft se zabydluje na platformě Android ** Nedávno představený launcher už používá milion uživatelů ** Je to stále jen zanedbatelný zlomek uživatelů Androidu, ale slibný růst

22.  11.  2017 | Vladislav Kluska | 35


Aktuální číslo časopisu Computer

Otestovali jsme 5 HDR 4K televizorů

Jak natáčet video zrcadlovkou

Vytvořte si chytrou domácnost

Radíme s koupí počítačového zdroje