ant
26. 7. 2004 • 20:36

Nevíte jesli by se nedala někde na internetu zdarma stáhnout mapa ČR do GPS.

pampuch
11. 11. 2002 • 15:52

nezavrhoval bych

mnozstvo a propracovani funkci je otazka software, staci malo, zverejnit potrebnou dokumentaci, doplnit moznost zavadeni aplikace z pam. karty, kterou to ma a brzo na to nekdo komu to bude chybet dopise i MP3 player :o))

cena je otazkou obratu, prvni gps take umeli houby a stali 2x vic...

Honza
9. 11. 2002 • 23:04

Pokud jsem pochopil spravne hlavni uzitecnost naviiONu, tak je to hlavne interaktivni pruvodce s uzitecnymi informacemi (a taky cyklocomputer se zaznamem dat a hlasu, coz ale neni predmetem diskuze). Navigace neni vubec cil, ale prostredek jak nekomu ukazat neco zajimaveho. Me osobne je suma fuk, jestli jsem na 15 stupni  severni sirky, ja si chci svoji jizdu uzit, at mi nekdo rekne na ktere krizovatce mam kam zahnout - me to uplne staci. Pokud nekdo naviiON porovnava s GPS, tak je to jako by chtel rict, ze si v aute s naftovym motorem uzije vic srandy nez v benzinovem. Ja ho pri tom klidne necham. Mozna mu nekdy dojde, ze GPSka mu asi nikdy nerekne kde maji na trase jake pivo, ale kvalitne napsana trasa pro naviiON jo. A vzhledem k tomu ze autorem muzou byt i pivari, nevidim to vubec jako nerealne... Hosi - tleskam a tesim se na jaro.

Petr
9. 11. 2002 • 23:29

Honzo (a ostatní), je zřejmé, že jsi se ještě nepotkal s dobře udělanou mapou pro GPS (pro Garminy už existuje free soft na tvorbu vlastních map) a tam nejenom, že můžeš vidět, že někde na mapě je hospoda, ale pokud si autor dá tu práci, tak tam může zapsat i třeba otvíračku, telefon a jaké mají pivo (je na to asi 250 znaků).

Já osobně užívám Garmin eMap a mapu ČR od eNavu/Picodasu a nejezdím sice na kole ale s teréňákem, před tím jsem měl buzolu s pamětí na trasy (azimut a doba - něco trochu podobného NaviiONu), pak nemapovou (jen souřadnicovou) GPS a mohu prohlásit, že když se neoorientuješ v krajině a mapě je ti jakékoliv navigační zařízení na ..., ale mapovou GPS s DOBŘE udělanou mapou žádné jednodušší pomůcky nemohou nahradit, zvlášť v situaci již popsané v jednom příspěvku, když musíš nebo chceš odbočit z přednastavené trasy. A k tomu srovnání to není o benzínovém a naftovém autě, ale jízdě ve vlastním dopravním prostředku (mapová GPS s DOBROU mapou) a v hromadné dopravě, bez možnosti jet jinudy než po pravidelné trase (NaviiON a paměťové buzoly).

A kdyby jsi si "trochu" připlatil, tak existuje dokonce mapová GPS s věstavěným výškoměrem a kompasem (ona totiž GPS ukazuje směr jen za pohybu).

Celkově je můj názor na NaviiON, hezká hračka, ale v poměru k užitečnosti drahá - ojetá mapová GPS např. mnou zmíněný Garmin eMap se prodává zhruba za dvojnásobek zaváděcí ceny Naviionu, nová za dvojnásobek pozdější ceny, komunikační protokol je všeobecně známý (Linux není problém), jedině, že nemluví nahlas (ale aspoň mne neotravuje - jen občas pípne).

Petr

Honza
10. 11. 2002 • 0:47

Jasne, tomu rozumim, ale dvojnasobek ceny GPS pristroje omezuje zdroj tras na par movitych nadsencu. Navic soucasne GPS pristroje jsou na kolo zbytecne velke takze spatne vozitelne. Trvam na tom, ze mi je fuk jak to funguje - chci doporucit a projet si optimalni trasu pro mne a mou rodinu, kdyz uz se na to kolo dostanu. NEchci si pripravovat itinerar sam - rad si ho poridim od nekoho kdo se vyzna. To je mozna nas rozdil  - ja jsem konzument dobrych tras (casu mam malo) - ty si klidne uzivej volnosti hledani novych zajimavosti - nemam s tim problem. Otazka pro vyrobce je kolik bude a v jak rychle dobrych tras a jaky je pomer konzumentu a improvizatoru.

Takze kolik tras s podrobnym popisem pro GPS a kde mi muzes doporucit? (Preferuji Sumavu, Jizerky, Cesky raj, Jeseniky). Jak podrobne jsou trasy zpracovane? Zajima mne taky kolik procent z trasy je skutecna priroda nebo asfalt a jestli to moje deti zvladnou. RAd bych videl predem foto z trasy, abych vedel na co se mam tesit. Nechci bloudit krajinou, chci vest po zajimave trase s predem definovanym programem (me ta MHD docela vyhovuje, navic muzu jet uplne sam a kdykoliv zastavit nebo se vratit, takze s MHD to ma spolecneho pouze vyznacenou trasu).

Petr
10. 11. 2002 • 2:27

Ano v mnohém máš pravdu, ale obávám se, že v některých ohledech jsi trochu ovlivněn tou cenou, já tě nechci příliš zrazovat, jen tě chci upozornit na možné zádrhele, a tak si dovolím si jen drobně okomentovat jednotlivé odstavce.

- Ohledně ceny, tady jde (dle mého názoru) spíše o problém psychologický, zda 5 nebo 10tis.(12), ale je asi záležitostí ekonomické situace každého individuální. (Ovšem já jsem uváděl oficiální cenu v inetových bazarech, už jsem viděl prodávat (s krabicí, tedy nekradené) použité eMapy za 7-8tis., což už není takový rozdíl).

- Velikost - nesouhlas - existují i mapové GPS s velikostí relativně srovnatelnou s NaviiON -já znám např. od Garminů řadu eTrex). I když tady je klasický problém s poměrem velikosti displaye a vzdáleností z níž je čitelný a kolik informací se na display vejde.

- Funkčnost - musíme rozdělit na dvě části -
- samotný smysl navigace - nesouhlas - pokud jedu po zadané trase, která je pevně dána je vše v pohodě, dokud je trasa bez problému, jakmile musím tuto trasu opustit, nastává to na co upozorňuji (důvod opuštění trasy může být jak subjektivní, vidím mimo trasu něco co mne zajímá, nebo je jednoduše neobjetelná překážka na trase, kterou někdo vytvořil už před časem (třeba je kus silnice rozkopán tak že se po něm opravdu nedá jet) u systému s mapou (ale i bez ní, jen s trasovými body) není problém se přesunout náhradní trasou k zlomovému bodu a GPS mi neustále ukazuje směr k tomuto bodu, jakmile ho dosáhnu, mohu pokračovat (popř. pokud se trochu namáhám, posunu si navigaci o jednu "nohu" trasy ručně). U systému, který polohu odvozuje z doby a výšky nemám šanci jak ověřit, že jsem, ve správném zlomovém bodě (tedy bez papírového itineráře a mapy).
- existence předdefinovaných cyklistických tras, bohužel v tomto bodě nejsem schopen se vyjádřit, neb cykloturistou nejsem. Ale pokud jsem si všiml tak na inetu už si lidé vyměňují hotové (projeté) trasy ve formě ať už tras vytvořených z mapy v PC (což s rozumným softem není velký problém), nebo vlastních projetých tras (prakticky všechny GPS ukládají projetou trasu a je možné si ji doma uložit do PC, a zpátky nahrát do GPS(třeba po předání někomu jinému)). Jestli existují profesionálně připravené trasy opravdu nevím. Mapy do GPS (alespoň zn. Garmin) zatím existují pouze ve formě mapy ČR 1:150 000 (Odpovídá papírové mapě od Geodézie, ale větší polní cesty tam jsou i když né s plnou přesností - prostě odpovídá měřítku) - cena je 3500,-Kč, Turistické mapy (1:50 000) zatím nevím o tom, že by je někdo profesionálně připravoval.
- U NaviiONu je existence dostatečného množství předdefinovaných tras pro ČR otázkou budoucnosti a zájmu o toto zařízení, nevšiml jsem si, že by někde už existovaly (rozhodně na webu výrobce nejsou). Záruka, že je seženeš je objektivně stejná jako u GPS (prakticky - vzhledem k tomu, že GPS jsou na trhu již dost dlouho, je u nového zařízení, alespoň podle mne daleko menší).
Z mého hlediska hovoří pro GPS i fakt, že formáty tras i bodů jsou dnes již standardizované a jsou podporované v mnoha různých  programech (nejen jednom speciálním) .
Pokud se chceš podívat na program se stejnými schopnostmi jako naviSOFT ale pro GPS, pak si otevři www.gpstm.com (ten soft je zdarma).
- Pro NaviiON je pokud jsem pochopil nutné použít pro nahrávání tras speciální program, což (opět z mého pohledu) omezuje jeho použitelnost.
Zde se opět připomíná ona otázka ceny, a já za sebe považuji zařízení, které má přesně definovanou (a omezenou) funkčnost drahé v porovnání se zařízením u nějž nejsem limitován ve způsobu použití. Samozřejmě je to , jak jsem již napsal, otázka tvých požadavků a "bodu individuálního ekonomického rozhodnutí".

- Srovnání s MHD
Viz komentář - v případě problému. Jsi v cizím městě kde to neznáš a víš, že máš jet tramvají č.X z konečné na konečnou, jenže najednou tramvaj zastaví a musíš si vystoupit, protože někde je havárie 3 aut. Jak pojedeš dál na tu druhou konečnou? Zase potřebuješ jízdní řády a mapy aby jsi mohl pokračovat. A o tom jsem se snažil psát.

Já na základě těchto faktů si dovolím uzavřít:
Toužíš-li po specializovaném cyklocomputeru kombinovaném s výškoměrem, který je schopný ti na display vypisovat předpřipravený itinerář, je pro tebe NaviiON to pravé.
Pokud chceš zařízení schopné ti ukazovat reálný směr ke zvoleným bodům na trase, stačí ti libovolná (tedy samozřejmě trochu novější, ale nemapová) GPS (ta se dá sehnat starší do cca ceny NaviiONu).
Pokud chceš zařízení schopné ti nahradit i zhruba mapu aby jsi jí nemusel neustále vytahovat (přeci jen na poměrně malý display se vejde jen výřez, a dáš li větší měřítko ztratíš detaily) (tedy existuje GPS s 11" obrazovkou, ale ta stojí 120 000,- a je spíše pro lodě, a navíc to by nebylo na kolo to pravé) , pak obětuj dvojnásobek ceny NaviiONu, a kup mapovou GPS (tedy pardon pro volné ježdění po ČR alespoň se základně přesnou orientací (ta 1:150 000 mapa) + 3500,-).
Existují ještě jiné možnosti (Compaq iPAQ s GPS modulem, ale to už je cenově ještě výš).
Ohledně tras:
V ČR to zatím vyjde skoro na stejno, zatím jsi odkázán na ostatní uživatele.

Ježiš to jsem se rozkecal

Ahoj
Petr

Zdeněk Bartoš
10. 11. 2002 • 18:27

Vazeni diskuteri,
dovolim si pripojit k problemu par nazoru cloveka, ktery se cca 25 let bavi m.j. tim, ze vymysli trasy pro turisiku a pozdeji pro MTB a 12 let dela turistickeho a MTB pruvodce. Zakladem je samozrejme AKTUALNI mapa 1:50000 (ci lepe 1:25000 - viz htttp://www.armyshop.cz ), v mlze ci v terenu neznacenem na kazdem metru znackami KCT i busola. Point-to-point system jsem take parkrat pouzil, ale zdroj informaci byl jen z mapy a bez informaci o nadmorske vysce a to neni ono. Naviion bude skvely, kdyz budete mit dobre urcen obvod kola a pojedete presne po dane trase. Vse mimo urcenou trasu musite jet bez snimani ujete vzdalenosti, jinak se samozrejme s existujicim popisem rozejdete. Dela se to tak, ze se computer sunda z drzaku.... Predpokladam navic, ze Naviion umi zacit popis trasy na libovolnem bode, takze po objeti vyse uvadene prekopane cesty jinudy, nez predpokladal puvodni itinerar, nastavite svoji polohu na dalsi znamy bod (treba krizovatka u Jelena)  az na ni prijedete a dale uz zase bude vse sedet (samozrejme pokud si na kazdem vyskove znamem bodu vasi mapy nastavite spravnou vysku) !!!!
A ted to GPS. Letos jsem byl se skupinou bikeru v relativne opustenych horach Apenin http://zbartos.tripod.com/akce702.htm . Znamy mi pujcil GPSku pracujici na 6 tuzkovych baterii (vydrz pri stalem zapnuti cca 6 hodin), dalsi znamy mi predal par waypointu z cilove oblasti. Souradnicove mapy teto oblasti jsou obtizne dostupne, jsou asi jen v meritku 1:25000 a stoji cca 600,- Kc/ks. Clovek by tak na tydenni pobyt spojeny s bikovanim potreboval radove desitky techto map..... Zdejsi hory byly pomerne malo lesnate a pohybovali jsme se prevazne na hrebenech, takze jsem necekal problemy s prijmem signalu z druzic (mel jsem predtim jen zkusenosti z pouziti GPS prevazne v lesich CR, kde byl prijem druzic velmi spatny). Bohuzel doba potrebna o zapnuti pristroje k prijeti signalu alespon od 3 druzic (pozadovane minimum pro urceni polohy) pravidelne presahovala i v techto idelanich podminkach 5-10 minut, takze mi i nejslabsi clenove skupiny na mistech, kde jsem "pracoval s GPS" vzdy ujeli. Vyska se takto "rychle" nedala zjistit vubec, nehlede na to, ze ani prijem vice druzic nezajistuje bez dalsiho "prepocitavani" u GPS vyskovou presnost srovnatelnou s barometrickym vyskomerem. Tvrdim to proto, ze urcuji obcas polohu a vysku profesionalnim GPS pristrojem Geoexplorer 3c v praci, pri Inventarizaci lesu - http://www.uhul.cz/il/default.htm , a navod k zajisteni relativni presnosti mereni mluvi o minimalne 40-ti merenich na jednom miste. Abychom tohoto cisla v lesich CR dosahli, pouzivame cca 6 m vysoko nad zemi umistenou antenu pro GPS a doba snimani se bezne pohybuje v desitkach minut !!!!!! Obcasne pouzivani GPS pro ulozeni waypointu nebo pro zjisteni smeru a vzdalenosti k nekteremu ze znamych waypointu je tedy pro mne kvuli nutnemu dlouhemu cekani na signaly dostatecneho mnozstvi druzic NAPROSTO neprijatelna.  Pokud budu mit GPS zapnutou stale a GPS bude mit STALE signal (toto neni pravidlem, zkuste napr. GPS signal chytit v  uzkem a hlubokem udoli podel reky Svitavy - konkretne z Blanska do Brna) pak asi doba urceni polohy bude prijatelna, ale zase za par hodin nebudu mit baterky. A vozit s sebou na celodenni vyjizdku radove 1-2 kg baterii mne nelaka, nehlede k jejich cene a mnozstvi pri tydennim pobytu (ale i denim).......
Problematiku nadmorke vysky urcene z GPS jsem jiz nakousl. Je proste v cca 80% pripadu nepouzitelna k presne orientaci podle zname vysky !!!
Zminovane mapove podklady pro "mapove" GPS jsou pro pesi turistiku i MTB naprosto nepouzitelne. Podle 1:150000 se na orientacne slozitem rozcesti trefi jen Fantomas a Vinetou dohromady, protoze na takove mape toto rozcesti vubec zobrazene nebude !!!! Navic jak vyse uvedeny zastance GPS priznal, ani mapy tak nevhodneho meritka jeste nejsou pro vsechna zajmova uzemi k dispozici a az snad budou, tak budou stat pekny balik penez !!!
Pokladove udaje pro oba pristroje maji stejny problem. Musi je nekdo vyrobit. A to nejlepe velmi precizne, aby nevznikaly u kazde druhe, do pristoje nezaznamenane krizovatky uzssich cest, dohady o tom, zda je to jiz ta prava krizovatka ci ne. Podle mne ma vetsi nadeji na slusny seznam tras ten pristroj, ktery bude vlasnit vetsi pocet lidi ochotnych poctive trasu komentovat BEZ vetsiho zdrzeni pri vlastni jizde.
Pristupna cena, presne mereni vysky i minimalni casove ztraty vznikle pri komentovani tras mluvi jasne pro NAviion ! 
Budoucnost i pro MTB asi patri GPS, ale az v nem budou levne mapy libovolne oblasti v odpovidajicim meritku, bude mit malou spotrebu, bude mit 100% garantovany prijem pozadovaneho poctu druzic do cca 2 minut od zapnuti a bude obsahovat barometricky vyskomer. A to cele v dnesni cene kolem 10000,- .....
Uz aby to bylo. Zdravi Zdenek - http://zbartos.tripod.com   

 

 

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují.
Petr
10. 11. 2002 • 21:06

Vážený pane,

ne vždy s Vámi mohu souhlasit, a vezmu to trochu napřeskáčku,

jak jsem psal nemám zkušenosti s cykloturistikou, ale s terénními vozidly (což není to samé, ale při pohybu v térénu je si to příbuzné).

v zalesněném terénu je a vždy bude problém s přijmem signálu ze satelitů, logicky musí být už z principu. (stejný problém nastává i při méně hustém zalesnění a nevhodné konstelaci družic v místě s viditelností na oblohu. Čili tento problém nemá řešení. Na druhou stranu, právě zaměřování pohybujícího se objektu dopadá lépe, než u stojící GPS (opět viz princip výpočtu pozice) (prakticky ověřeno na lesních cestách ať už na Šumave, nebo v Rumunských horách).

Podobné je to s měřením výšky pouze pomocí GPS, výška se vypočítáva triginometricky ze vzdálenosti družic (stejně jako u pozice je přesnost závislá na počtu a poloze viditelných družic), bohužel přesnost je v nejlepším případě +/-15m, obykle značně horší. Toto měření je pouze informativní, pokud chci přesnost je barometrický výškoměr nutností (ať už jako součást navigačního zařízení, nebo samostatný přístroj).

Uvedená cena za GPS s kompasem a barometrem je též mým přáním.

Mapy - jediná země pro níž existují dostupné (jak fyzicky, tak i cenově) mapy 1:50 000 pro GPS fy Garmin je USA.

Baterie - nesouhlas. I moje dnes již poněkud starší Garmin eMap vydrží při nepoužívání podsvitu displaye 10-14 hod provozu na DVĚ tužkové baterie. To snad tak špatné není. Ale přiznávám, že v autě je zdroj proudu, takže tenhle problém možná podceňuji.

Trasy a používání GPS - tady budu tvrdě nesouhlasit, užívat GPS se musí umět, stejně jako jakékoliv jiné zařízení, To není nic ve zlém, já se to učím už asi 4 roky. Problém tras s nezaznamenanými malými křižovatkami a malým úhlem odbočení je vždy u navigace point to point, ať už je prováděn pomocí GPS nebo jen psaného itineráře a počítače kilometrů (stačí špatně zkalibrovaný tachometr a je hotovo, odbočíte o křižovatku dřív). Mapová GPS mi může (i s větším měřítkem) pomoci, neboť přeci jen významnější terénní body v ní jsou a mohu se podle nich a aktuální pozice, v otevřenější krajině alespoň trochu zorientovat. Uprostřed temného lesa se spadlými stromy mi nepomůže ani itinerář, ani GPS, jen štěstí nebo mít s sebou někoho, kdo tu trasu velmi dobře zná.
Dovolím si vyvrátit jeden Váš omyl, ani pokud budou k dispozici přesné mapy v dostatečném měřítku (1:50 000) pro mapové GPS přístroje, papírové mapy nemohou nahradit. Přenosná GPS prostě nemůže mít tak velký display, abych se na něm jednoduše zorientoval na velké ploše s velkým množstvím detailů, ale může mi pomoci sledovat jak moji relativní pozici vůči cílovému bodu (to i nemapová), tak moji pozici oproti význačným terénním bodům, s tím, že se nemusím (jako u papírové mapy) zaobírat vlastní lokalizací, což mi právě dovoluje použití za jízdy bez cizí pomoci (v případě auta spolujezdce, na kole pro jednoho nerealizovatelné).

Ohledně množství tras - s malou výhradou SOUHLAS, dovolím si Vás citovat:
Pokladove udaje pro oba pristroje maji stejny problem. Musi je nekdo vyrobit. A to nejlepe velmi precizne, aby nevznikaly u kazde druhe, do pristoje nezaznamenane krizovatky uzssich cest, dohady o tom, zda je to jiz ta prava krizovatka ci ne. Podle mne ma vetsi nadeji na slusny seznam tras ten pristroj, ktery bude vlasnit vetsi pocet lidi ochotnych poctive trasu komentovat BEZ vetsiho zdrzeni pri vlastni jizde.
Ano, u NaviiONu je výhodou možnost záznamu hlasu, u GPS se obvykle jen vyznačí bod a maximálně udělá poznámka do papírového zápisníčku, která se dopíše do názvu nebo komentu bodu při přípravě trasy (ale zpracovat do trasy např. fotografie musím doma i u NaviiONu). Ale jinak 100% souhlas, že počet tras závisí na počtu uživatelů OCHOTNÝCH DĚLAT NĚCO I PRO JINÉ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! a zase je jedno jestli GPS nebo NaviiON, nebo papírový itinerář.

Závěrem si uvědomuji, že jsem se asi v mých předchozích příspěvcích neúplně přesně vyjádřil a zkusím to shrnout:
NaviiON je cyklocomputer s možností zobrazení nadm. výšky a zobrazení předepsaného itineráře, GPS je navigační přístroj dovolující určit relativní pozici (v ploše) vůdči cílovému bodu, v případě přístroje s zobrazením mapy doplněný o možnost porovnání vlastní pozice s reálným stavem terénu a při dostatečné přesnosti vestavěné mapy i předvídat následující změnu terénu.
Navigace vždy probíhá systémem point to point, u NaviiONu je možnost využít zvukové poznámky, u GPS je pro změnu indikován reálný směr ke koncovému bodu.
Principielně je zde značný rozdíl, u NaviiONu jde o systém "doporučující" další směr cesty a indikující pomocné (nejednoznačné) údaje (ujetá vzdálenost a nadm. výška (jsem na tomhle nebo vedlejším stejně vysokém kopečku?)), u GPS je toto doporučení na základě aktuální pozice ( a indikuje nejednoznačné nadm. výšky).
V otázce využitelnosti: jak sám uznáte je NaviiON omezen jen na použití v cykloturistice (bohužel pro pěší turistiku asi nebude příliš užitečný - odpadá i možnost měření ujeté vzdálenosti), GPS je možno využít při všech druzích pohybu (byť s omezením na viditelnost oblohy), Zpracování dat je v případě NaviiONu opět omezeno na jeden specializovaný program, u GPS existují desítky různých programů.

A to vše směřuje k nevyřčenému základnímu sporu této diskuse, a to zda je NaviiON obecně lacinější plnohodnotnou náhradou satelitních navigačních přístrojů GPS (se zahrnutím modelů doplněných o barometrický výškoměr a kompas) , já osobně se domnívám že nikoliv.
A nadále se stavím i k otázce poměru funkčnost a cena na stranu GPS. I když taková GPSMAP 76S za 10 000,- by se mi také líbila.

Zdraví Petr

P.S: neuvedl jste typ Vámi testované GPS, ale podle doby výdrže a 6ti baterií bych odhadoval, že se jednalo o typ Garmin StreetPilot, který je primárně určen pro automobilovou navigaci (jak rozměry, tak spotřebou, tak i způsobem ovládání - pro typického amerického řidiče), a pro turistické použití je NAPROSTO NEVHODNÝ. Jeho náhrada GPSMAP 176 už je jednak menší (placatější - tloušťka 5cm), jen 4tužky a výdrž asi 14h. Jak jsem uvedl nejsem cyklistou, ale přirovnal bych to k ježdění na tvrdých hladkých velmi úzkých gumách v hlubokém bahně, sice to jde, ale s velkými problémy. Já osobně bych pro cykloturistiku doporučil (jak už jsem psal) něco z řady eTrex. (11x5x3cm, 2 tužky, výdrž až 22h (bez podsvěcování)) (Základní model, bez mapy a barometru je nový (s ván. slevou) za 7700,- Model s výškoměrem eTrex Summit za 11000,- Model s možností map eTrex Legend za 12000,- a s možností map a výškoměrem eTrex Vista za 18000,-). To jen tak na okraj.

michal gerbel
10. 11. 2002 • 23:01

Vážený pane,

s velkým zájmem jsem si přečetl vaše názory na tomto fóru. Jsem jedním z týmu, který uvedl naviion na svět, takze jsem samozrejme zaujatý komentátor. Je mi jasné,že nemůžete z jednoho článku poznat všechny vlastnosti naviionu, zvláště když do reálného prodeje se uvádí až tento týden. Nicméně nedá mi nekomentovat jednu vaši větu -

A to vše směřuje k nevyřčenému základnímu sporu této diskuse, a to zda je NaviiON obecně lacinější plnohodnotnou náhradou satelitních navigačních přístrojů GPS (se zahrnutím modelů doplněných o barometrický výškoměr a kompas) , já osobně se domnívám že nikoliv.

Tady se totiž jedná o ne zcela přesné pochopení účelu, ke kterému byl naviion vytvořen. Konkurentem ( dá-li se to vůbec tak nazvat ), nejsou zařízení typu GPS, ale papírové popisy tras, resp. cykloturistické průvodce tras. A logicky tedy - informační obsah takového průvodce, tzn. nejen popis trasy, ale též popis jednotlivých míst na trase. Naviion používá výměnná paměťová media typu CompactFlash, kde nyní jsou k dispozici kapacity až 1GB (!) .Dovedete si tedy představit,kolik textu a informací vám může naviion automaticky ( dle vaší polohy ) během jízdy nabídnout ? ( akorát to tam musí někdo nabušit nebo zkopírovat doma na PC, samozřejmě ) A přitom ještě můžete vidět graficky zobrazený výškový profil trasy a vaši aktuální pozici, takže velmi přesně víte co vás ještě čeká.
Co se týká tvorby tras (a tady už to může trochu být GPS x naviion)- když budete používat vestavěný diktafon, tak vám garantuji, že nemusíte ani jednou kvůli naviionu během jízdy zastavit. Takže jinými slovy - standardně absolvujete vyjíždku na kole, ta se automaticky zaznamená na vloženou paměťovou kartu a je pouze na vás, jestli z toho chcete vytvořit trasu pro ostatní nebo ne. A lze na tom i reálně vydělávat - ale to bych předbíhal tiskovou zprávu, která velmi brzy vyjde.

A co se týče použití naviionu pouze pro cyklistiku, částečně máte pravdu, částečně ne. Nic vám totiž nebrání používat naviion při turistice. Výsledkem je potom graf závislosti výšky+teploty na čase ( vzdálenost neznáte kvůli rychlosti, samozřejmě ) , v kterém vidíte zvukové poznámky (mimochodem ve formátu WAV ) zobrazené přesně na místě kde jste je nahrál.Tenhle graf je viditelný ve zjednodušené podobě už průběhu akce, přesně samozřejmě později na PC.

Některé argumenty o naviionu  v diskuzi  jsou nepřesné ( což je logické, když jsme to "veřejnosti"  půjčíme až nyní ), tzn. neznamená to že ostatní popisy chování naviionu jsou přesné ( věřte mi, že vás vůbec nezajímá otázka na kterém kopečku se nacházíte ,jelikož údaje JSOU přesné - naviion má např. logiku eliminující i naprosto chybně zadaný průměr kola, kontroluje správnost odbočení z bodu atd...).

A na závěr - existuje miniaturní technologie, jak s přesností do 3% změřit ujetou vzdálenost bez GPSky a bez nějakého pomocného kola. Samozřejmě , že se o ni velmi zajímáme. A pak už si dovedu představit že to může být  pro jisté činnosti tak trochu GPS x naviion, zvláště když budete moci používat všechny trasy,které již byly vytvořeny jízdou kole.

Petr
10. 11. 2002 • 23:53

Vážený pane,

děkuji za upřesnění a nezbývá mi než s Vaším příspěvkem plně souhlasit, a to především v tom, že toto zařízení je specializovaný systém pro cykloturisty, nahrazující papírový itinerář, v této kategorii asi nemá konkurenci.
Bohužel zdrojem k tomuto nedorozumnění, které vyvolalo mé reakce, byl můj dojem z původního článku a některé reakce, které tento Váš systém stavěly právě proti GPS.
Jediné co bych snad trochu zpochybnil, je jeho užitná hodnota pro "navigaci" při pěší turistice při absenci informace o "ujeté" vzdálenosti. Opět ale nemohu srovnávat s GPS, v tuto chvíli není na trhu jiný přístroj spojující logující výškoměr, hlasový záznamník a možnost zobrazení itineráře. A zvláště za tuto cenu.

Z tohoto pohledu bych Vám za sebe doporučil se v marketingové oblasti od srovnávání s GPS důrazně distancovat, aby nevznikaly podobné dohady jako zde, neboť jak ukázala i tato diskuse je určen pro jiné účely a trochu jinou cílovou skupinu uživatelů (bez ohledu na cenu), ale i Vaše reakce nakonec ukázala, že si tohoto jste vědomi.
(Bohužel totiž existuje jedna oblast v níž je výsledek srovnání užitnosti minimálně sporný (pokud se mýlým, prosím opravte mne) a to příprava tras "doma v suchu": pro GPS si dokáži připravit předem novou trasu sám, jen s pomocí papírové mapy např. KČT (vojenská 1:50 000), rychleji a pohodlněji s pomocí podobné mapy naskenované či jinak připravené v PC, pro NaviiON musím buď musím mít trasu projetou někým jiným, nebo musím mít k dispozici digitální model  terénu s rozlišením alespoň 3x3m, abych dosáhl podobného výsledku).

Ještě jednou za Váš příspěvek a pozdravujte Radka (autora původního stroje)

Váš Petr OK1MAB

 

michal gerbel
11. 11. 2002 • 0:32

Ještě jednou dobry den,

už bych asi nereagoval, ale sám jste mě vyzval abych se ozval, jestliže způsob přípravy podkladů vidím odlišně.

Velmi přesně jste se totiž trefil do zajímavého bodu, který vidím skutečně odlišně, ale uvědomuji si že až čas ukáže zdali je náš přístup správný.
Co totiž OPRAVDU nedoporučujeme, je jízda podle dat vytvořených jak píšete "doma v suchu". Když nejste autor a používáte něčí data ( a k tomu naviion především slouží ), nemůžete tušit, jak stará podkladová data autor pro domácí tvorbu používal ( zeptejte se někoho v okolí, jestli ví, v kterém roce byly tištěny mapy které používá, nehledě na problém aktualizace mapových podkladů samotnými vydavateli - a např. u nás je ta situace bohužel dost 'zajímavá' ). Druhý důvod, kvůli kterému jsme proti tomuto způsobu pořízení dat, je neexistence přímého prožitku autora ( můžete pouze doufat, že umí číst v mapě a nevyšle vás např. do bažin nebo přes řeku v místě kde není most atd...).
Naviion kromě již dříve zmíněných informací o trase totiž umožňuje zadání a zobrazení 3 dodatečných parametrů o úseku - typu povrchu (5 typů), stupně fyzické náročnosti úseku (4 stupně+extrém) a stupně technické náročnosti ( dtto ). A tyto jednotlivé údaje o úsecích samozřejmě vidíte během jízdy na displeji dostatečně předem ( a samozřejmě i na PC doma ), takže jestliže autor trasy neoznačí nebezpečné místo, tak už musí jít snad pouze o záměr.
Takže závěrem - ačkoliv chápeme argumenty proti jediné možnosti tvorby tras což je přímé projetí, věříme že to je ta nejsprávnější cesta, protože při ní autor předkládá svůj osobní reálný prožitek.
Diskuzi s vámi považuji za velmi užitečnou a děkuji za vám ni.

Michal

Zdenek
30. 11. 2002 • 23:08

Pokud se nepletu polovinu problémů by vyřešil integrovaný kompas a příslušná trigonometrie, což by pro tak výkonný procesor mělo být hračkou.
Možná to však výroce ví, a nechává si to pro model DeLux.

...ach jo, ty "markeťáci"; jak by se bez nich žilo...

Troll
13. 11. 2002 • 10:51

Za prve mi docela chybel popis JAK NaviiON vlastne funguje... POkud je to tak, ze zna smer pohybu a ulozi si vzdalenost, tak si nemuzu pomoc, ale pokud sjedu z trasy, jsem v haji. Je to tak? Bezne se mi stane, ze mam chut se jet podivat tam a tam a nebo si to kousek zkratit/natahnout - proste proto, ze se mi tu ci tam libi...

A ted ke GPS - dost bych nesouhlasil! Samozrejme, ZAKLADEM je VZDY dobra mapa. To je bez diskuze... Mam-li mapu (v mem pripade na PC), mam navigacni body a mohu si pridat jakekoliv rozcesti, vesnici, cokoliv. Z oblasti, kde se pohybuji (Krkonose, Podkrkonosi, Cesky Raj) mam kolem 400 bodu. Cili, za predpoklady, ze mam dobrou mapu a cas na pripravu doma u pocitace, nemam problem.

Pokud jde o techniku, chybi mi informace o pouzivane GPSce. Sam mam etrex Summit (bez mapy, ale s vyskomerem a kompasem). Bezna vydrz je kolem 10 hod (zaznam polohy co 5 sec, kompas zapnuty). Bez kompasu kolem 2 dnu (cca 15-20 hod?). Inicializace polohy (teply start) tak do 30 sec? Studeny start muze trvat i par minut, ale to plati, pokud nekolik mesicu GPSku nepouziji a nebo odjedu o radove tisice km jinam.

 

Pokud jde o presnost, je sice signal v lese horsi, ale v podstate vzdy se lze postavit tak, abych alespon 3 satelity videl a nebo zastavit o par set m dale. Nepotrebuji svoji polohu znat na 5 m...

Cili podle me GPS je to prave! I kdyz, jako kazda technologie ma jiste i sva omezeni (ale to i papirova mapa Muj nazor je, ze jste proste mel pujceny kousek z muzea. Uz jen tech 6 baterii - eTrex mi beha tech 10 hod na 2 clanky 1600 mAh.

Zdeněk Bartoš
13. 11. 2002 • 12:28

Jako navigacni pomucka Naviion http://www.naviion.cz funguje na sledovani jiz nekdy drive nekym ujete trasy, ktera do nej byla ulozena a prip. dale na PC zpracovana/doplnena a nahrazuje tak vice nez dokonale popisy tras dostupne v papirovych ci webovych pruvodcich (vcetne informaci o zajimavych mistech v okoli trasy a pri prohlizeni v PC i fotek a map - pokud je tam neko vlozi !).  Naviion pak pri jizde sleduje vzdalenost (nikoliv smer !) od presne daneho bodu a tento udaj navic kontoluje se zaznamem vysky, jaka ma v kazdem konkretnim bode byt. Pri orienataci mohou pomahat (pokud je autor trasy ci nejaky jeho nasledovnik  vytvori)  v Naviionu ulozene schemata krizovatek a zvukove komentare orientacne obtiznych, ci necim zajimavych mist.
Jak jsem jiz napsal drive, pokud se chcete odchylit od predem vytvorene trasy, nic vam nebrani v Naviionu vypnout funkci sledovani existujici trasy a jet nekam jinam (prip. si pri teto odboce vytvorit v Naviionu zaznam teto vasi vlastni trasy). Pro dalsi pouziti Naviionu jako navigacniho pristroje je pak ale nutne, abyste se, az se dostatecne vyradite na trase lezici mimo trasu zaznamenanou v Naviionu, zase na puvodni trasu vratil a na nejakem v Naviionu zaznamenanem bode, abyste presunul manualne pocatek sledovani zname trasy na tento bod.

Co se tyka GPSky, kterou jsem mel pujcenou v lete v Italii, máte pravdu, mel jsem nejaky starsi kousek, ktery ma vetsi spotrebu energie nez nove modely, mozna ma i pomalejsi prijem potrebnych druzic po studenem startu (tisicikilometrovy presun z CR do Apenin jsem samozrejme vyresil predem ulozenim souradnic vetsiho mesta L'Aquila, ktere se nachazi pobliz projizdene oblasti, do GPS ).

Ale to nic nemeni na tom HLAVNÍM FAKTU, ze soucasny maximalni pocet viditelnych druzic a jejich stale se menici poloha mi nezarucuje ani pri pouziti nejlepsich GPS pristroju 100% urceni polohy (s odchylkou max. 10-20 m) kdykoliv (pri studenem startu min. do 1 minuty) a kdekoliv na projizdene trase, a ze nejsou k dispozici vhodne mapy do GPS a casto nejsou k dispozici ani papirove mapy se souradnicemi, ktere by se teoreticky, pri urcitem usili a znalostech uzivatele, daly po oscanovani do nekterych kvalitnich/drazsich GPS vlozit.

Navic Vami uvadene reseni "nebo zastavit o par set m dale" (coz je ta bezna realna situace, jak ji praktikujeme pri Inventarizaci lesa) neni mozne protoze i odchylka  kolem 50 m hraje v hustě stezkami a pesinami protkane krajine stredni Evropy HODNE podstatnou roli a ne, ze ne. Navic je tu porad hledisko casu. Pohledem na mapu na riditkach  nebo na displej Naviionu ztratim radove sekundy , popojizdenim po lese a hledanim mista, kde se GPS pripoji, ztratim minuty az desitky minut.......

P.S. Pridam jeste jeden argument pro Naviion (na nadchazejicim veletrhu Sport Life v Brne se bude Naviion se zakladnim vybavenim prodavat za zavadeci cenu 5000,- Kc !):
Ma kvalitni vyskomer s manualne volitelnym intervalem ukladani vysky  po 5", 15" nebo 60" , s obrovskou pameti a s moznosti ulozeni dat do PC. I bez navigace point-to point a funkce "prirucniho elektronickeho pruvodce" je tedy jeho pomer cena/vykon lepsi, nez napr. u vyskomeru Ciclosport CM 414 M http://www.ciclosport.de za cca 5000,- Kc (interval ukladani je 20", pamet ma na 64 hodin zaznamu). 

Zapomnel jsem jeste na predpokladanou moznost navigace pomoci Naviionu pri pesi turistice, kde se vsak misto vzdalenosti a vysky, sleduje cas a vyska. Vzhledem k predpokladane rozdilne fyzicke kondici autora ulozene trasy a konkretniho uzivatele zaznamu trasy a kvuli promenlivemu pocasi, se bude ale aktualni casovy udaj asi dost lisit od casu v zaznamu trasy, takze nezbude, nez se prevazne spolehat jen na vysku a popis krizovatek.

Zdravi Zdeněk - http://zbartos.tripod.com

brano
9. 11. 2002 • 16:25

To je ale blbost, GPS je GPS

René
9. 11. 2002 • 16:13

Chtěl jsem si pořídit cyklopočítač se zápisem jízdy. Má vnitřní paměť a ta se pomocí kablíku přepíše do počítače a poté se zpracuje. ALE ta cena! (také okolo 5000,-Kč). Chtělo by to nějak sloučit a asi nejlépe i s GPS - jinak je to opravdu jednoúčelové a při změně trasy k ničemu!

klak
9. 11. 2002 • 16:04

da se to pouzit jedine k mereni skutecne prekonaneho prevyseni (a samozrejme taky jako kazdy lepsi cyklopocitac). predem pripravena trasa je pekna vec, ale jakmile uhnu je po vsem.

nechapu proc to neobsahuje kompas a zaznam smeru.

myrgo
9. 11. 2002 • 12:59

Zaujimave, ALE: naplanujem si cestu, ulozim do pristroja. Lenze potom pocas jazdy si zaumienim odbocit z naprogramovanej trasy lebo ma zaujme nieco, co som vopred neplanoval...a navigacia NaviiON-mu mi bude na nic. Ked navyse pri tom zabludim, tak mi pomoze jedine stara dobra papierova mapa a ludia, ktorych sa popytam na cestu tak, ako doteraz. Takze navigaciu by som bral s rezervou. Jednoznacne zaujimavejsia sa mi javi moznost ulozit si do pristroja vlastnu trasu aj s vyskovym profilom atd. Nenasiel som, vsak kolko bodov moze trasa obsahovat. Pri funkcii "cyclopocitac" je ale skoda, ze pri zazname z jednotlivej jazdy si mozno ulozit iba 8 medzicasov. Pri kopcovitom profile uz aj na beznom 50-100km useku bude viac "zlomovych" bodov, ktore by stali za zaznamenanie. Este ze je tam pamat na 100 jazd, tak si mozem svoju jazdu rozdelit na viac casti.

Kazdopadne velmi zaujimave!

Václav Dvorský
10. 11. 2002 • 12:51

Na webu výrobce se píše:
JAK MÁM POSTUPOVAT, KDYŽ ZJISTÍM, ŽE JSEM SJEL Z TRASY?
Vrátíte se na poslední správnou křižovatku a spustíte navigaci znovu od tohoto bodu.
Chtělo by to vidět doopravdy, řešení to určitě je, ale aby se člověk nemusel vracet třeba i hodně. Jinak je to myslím fajn věcička, možná by tomu neuškodil kompas a zobrazení mapky (třeba v dalších verzích?). Ještě mě napadlo, že šlo použít nějaký lepší display třeba stejný jako u nových mobilních telefonů (pro snížení ceny). Ale i tak se mi to už teď zamlouvá.

Lukas
9. 11. 2002 • 11:10

Musim uznat, ze je to vyborny napad. Hlavni vyuziti teto vecicky, bych ale videl opravdu spise v cyklopujcovnach, tim nemyslim jenom, ze si ji pujcite s kolem, ale treba kdyz razim na svem biku nekam do neznama, tak se zastavim v tamni cyklopujcovne a computer si pujcim, budou tam nahrane tamni trasy a ja uz jenom sviham. Poznamka autora, ze svoje trasy znam je trefna, protoze opravdu hlavne (90%) jezdim tam kde to znam, tj. okoli meho bydliste. Cena je opravdu pomerne vysoka na to, abych si tento pristroj porizoval. I kdyz musim rict, ze vsechno co se tyka cyklistiky je drahe.
A jeste bych reagoval na predchozi prispevek o GPS, jeho hlavni a podstatna nevyhoda je v tom, ze ma vysokou spotrebu. A ty GPS hodinky od Casia, no muj znami mi rekl, ze baterie vydrzi cca 3hodiny provozu!!! To je opravdu malo.
Ale ten cyklopocitac je opravdu bezvadnej napad a libi se mi to reseni, bod po bodu....super. Zdravim Lukas.

J.
9. 11. 2002 • 9:53

Ja nevim, ale takova tecka na mape, kde vidim svoji polohu, podle musi byt lepsi nez pipatko "... ted doleva, za tri kilometry doprava, ..."

Radek Sykora
9. 11. 2002 • 20:09

Ja bych rekl, ze to je omezeni teto verze vyrobku. Doufam ze se nepletu a je to pouze prezentace jisteho jiz dobre zpracovaneho napadu. Na drouhou stranu neni duvod, aby se dovnitr nedala mapka!!!


Radek Sykora

Honza
9. 11. 2002 • 23:09

ja si myslim ze je to zamer - proc prodrazovat a kazit dobrou myslenku nejakym GPS chipem, ktery akorat stoji penize, zere baterky a nefunguje v lese.

Tom
9. 11. 2002 • 1:46

Musim rict, ze nabizene zarizeni zni zajimave.Podle me, je ale priliz vysoka cena. Mam takovy poctit, ze nejlevnejsi GPS se da poridit asi za 7 tis. Doufam, ze se nepletu.
Hodinky s GPS od Casia snad za 15 tis.

Zajimalo by me osobne, jestli bude software pro praci s timto zarizenim i pod Linux ?

Určitě si přečtěte

Články odjinud