Japonský inženýr Wataru Chino ze společnosti Honda EV vyvinul navigační systém v botách, označovaný jako Ashirase. Umožňuje slabozrakým a nevidomým lidem používat k navigaci nohy namísto mobilních telefonů nebo jiných vizuálních pomůcek.

Japonský inženýr Wataru Chino ze společnosti Honda EV vyvinul navigační systém v botách, označovaný jako Ashirase. Umožňuje slabozrakým a nevidomým lidem používat k navigaci nohy namísto mobilních telefonů nebo jiných vizuálních pomůcek.

Celý systém se skládá ze speciální navigační aplikace Ashirase, která běží na chytrém telefonu uživatele, a silikonových vložek do bot, připojených ke krabičce plné senzorů. Jakmile uživatel zadá v aplikaci cíl své chůze, vložky do bot začnou vibrovat v různých vzorcích a tempech.

Celý systém se skládá ze speciální navigační aplikace Ashirase, která běží na chytrém telefonu uživatele, a silikonových vložek do bot, připojených ke krabičce plné senzorů. Jakmile uživatel zadá v aplikaci cíl své chůze, vložky do bot začnou vibrovat v různých vzorcích a tempech.

K určování směru slouží různé typy vibrací. Například pro chůzi vpřed jsou to vibrace pod ploskami nohou, pro odbočení vložky vibrují na příslušné straně obou chodidel. Roli hraje také rychlost, jakou vložky vibrují – ta indikuje blízkost zatáčky nebo překážky.

K určování směru slouží různé typy vibrací. Například pro chůzi vpřed jsou to vibrace pod ploskami nohou, pro odbočení vložky vibrují na příslušné straně obou chodidel. Roli hraje také rychlost, jakou vložky vibrují – ta indikuje blízkost zatáčky nebo překážky.

Součástí je také bílá krabička, která se dá odepnout. Obsahuje gyroskop, elektronický kompas, senzory, a především baterii nutnou k pohonu zařízení. Ta by měla dle slov autora při používání po dobu tří hodin denně vydržet na jedno nabití až celý jeden týden.

Součástí je také bílá krabička, která se dá odepnout. Obsahuje gyroskop, elektronický kompas, senzory, a především baterii nutnou k pohonu zařízení. Ta by měla dle slov autora při používání po dobu tří hodin denně vydržet na jedno nabití až celý jeden týden.

Samotný navigační systém je v současné době poněkud omezený. Ke svému fungování využívá aplikační rozhraní Map Google a funguje jen tam, kde je k dispozici signál pozičních satelitních systémů. V současnosti tedy není možné využívat tento produkt k navigaci v uzavřených prostorách.

Samotný navigační systém je v současné době poněkud omezený. Ke svému fungování využívá aplikační rozhraní Map Google a funguje jen tam, kde je k dispozici signál pozičních satelitních systémů. V současnosti tedy není možné využívat tento produkt k navigaci v uzavřených prostorách.

Chino a jeho tým údajně uvažují o tom, že později začlení buď systém PDR (Personal Dead-reckoning), polohování založené na Wi-Fi nebo IoT navigaci, která by uživatelům pomohla orientovat se ve vnitřních veřejných prostorách. V plánech do budoucnosti je také přidání podpory veřejné dopravy.

Chino a jeho tým údajně uvažují o tom, že později začlení buď systém PDR (Personal Dead-reckoning), polohování založené na Wi-Fi nebo IoT navigaci, která by uživatelům pomohla orientovat se ve vnitřních veřejných prostorách. V plánech do budoucnosti je také přidání podpory veřejné dopravy.

Celý systém se skládá ze speciální navigační aplikace Ashirase, která běží na chytrém telefonu uživatele, a silikonových vložek do bot, připojených ke krabičce plné senzorů. Jakmile uživatel zadá v aplikaci cíl své chůze, vložky do bot začnou vibrovat v různých vzorcích a tempech.
K určování směru slouží různé typy vibrací. Například pro chůzi vpřed jsou to vibrace pod ploskami nohou, pro odbočení vložky vibrují na příslušné straně obou chodidel. Roli hraje také rychlost, jakou vložky vibrují – ta indikuje blízkost zatáčky nebo překážky.
Součástí je také bílá krabička, která se dá odepnout. Obsahuje gyroskop, elektronický kompas, senzory, a především baterii nutnou k pohonu zařízení. Ta by měla dle slov autora při používání po dobu tří hodin denně vydržet na jedno nabití až celý jeden týden.
Samotný navigační systém je v současné době poněkud omezený. Ke svému fungování využívá aplikační rozhraní Map Google a funguje jen tam, kde je k dispozici signál pozičních satelitních systémů. V současnosti tedy není možné využívat tento produkt k navigaci v uzavřených prostorách.
6
Fotogalerie

Navigace v botách: vibrující vložka a chytrá krabička napoví nevidomým, kudy se vydat

Japonský inženýr Wataru Chino ze společnosti Honda EV vyvinul navigační systém v botách, označovaný jako Ashirase. Umožňuje slabozrakým a nevidomým lidem používat k navigaci nohy namísto mobilních telefonů nebo jiných vizuálních pomůcek.

Celý systém se skládá ze speciální navigační aplikace Ashirase, která běží na chytrém telefonu uživatele, a silikonových vložek do bot připojených ke krabičce plné senzorů. Jakmile uživatel zadá v aplikaci cíl své chůze, vložky do bot začnou vibrovat v různých vzorcích a tempech.

Navigace Ashirase

K určování směru slouží různé typy vibrací. Například pro chůzi vpřed jsou to vibrace pod ploskami nohou, pro odbočení vložky vibrují na příslušné straně obou chodidel. Roli hraje také rychlost, jakou vložky vibrují – ta indikuje blízkost zatáčky nebo překážky.

Zásadní myšlenkou celého systému je umožnit uživatelům, aby si při chůzi lépe uvědomovali své okolí a používali k navigaci nohy. Nemusejí se tak opakovaně zastavovat a hledat cestu v chytrých telefonech nebo žádat o pomoc kolemjdoucí.

Aktuální prototypy vložek lze použít pouze v nízkých teniskách a společenské obuvi, nicméně výrobce již plánuje rozšíření nabídky. Jedním z cílů budoucího vývoje je, aby se tvar vložky dal přizpůsobit různým typům obuvi.

Součástí je také bílá krabička, která se dá odepnout. Obsahuje gyroskop, elektronický kompas, senzory, a především baterii nutnou k pohonu zařízení. Ta by měla dle slov autora při používání po dobu tří hodin denně vydržet na jedno nabití až celý jeden týden.

Zatím má řadu omezení

Samotný navigační systém je v současné době poněkud omezený. Ke svému fungování využívá aplikační rozhraní Map Google a funguje jen tam, kde je k dispozici signál pozičních satelitních systémů. V současnosti tedy není možné využívat tento produkt k navigaci v uzavřených prostorách.

Chino a jeho tým údajně uvažují o tom, že později začlení buď systém PDR (Personal Dead-reckoning), polohování založené na Wi-Fi nebo IoT navigaci, která by uživatelům pomohla orientovat se ve vnitřních veřejných prostorách. V plánech do budoucnosti je také přidání podpory veřejné dopravy.

Firma plánuje, že v říjnu nebo listopadu tohoto roku vydá první beta verzi. Uživatelé budou moci vložku a aplikaci používat zdarma po dobu jednoho týdne a poté budou požádáni o zpětnou vazbu. Finální produkt bude připraven do října 2022 a očekává se, že bude nabízen za měsíční předplatné ve výši 2 000 až 3 000 jenů (asi 390 až 590 Kč).

Určitě si přečtěte

Články odjinud