Deset let nenaplněný sen, touha po interaktivní televizi se má konečně začít rychle stávat skutečností
Několikrát se snažila vydrápat na světlo a několikrát byla sražena zpět, že trh ještě není zralý: interaktivní televize, video-on-demand či jakkoli jinak tuto technologii nazveme, má podle analýzy konečně „vzlétnout“ a pohonem jí má být zájem společností provozující kabelové televize.
Studie, vypracovaná firmou Yankee Group, si všímá ponejvíce amerického trhu. Ten je sice v používání kabelové televize světově zřejmě nejvyspělejší, ale není potřeba se bát, že by méně vyspělé trhy, jakým je například náš, přišly s velkým opožděním. Jak v oblasti kabelové televize, tak v oblasti obsahu, neboť jedno nejde bez druhého, operují dnes především nadnárodní společnosti (kupř. UPC, Time Warner atd.), které, pokud půjdou do tržního segmentu naplno, budou ihned usilovat o celý svět a nejen o svou mateřskou zemi, už kvůli lepší návratnosti prvotních investic.
Interaktivní televize je zatím nasazena v několika málo místech v pilotním provozu a proto roční příjmy celého segmentu mají letos činit celkem zanedbatelných 65 mil. dolarů; za čtyři roky to ale má stoupnout na 1.98 miliardy a to už je číslo, pro které jsou kabelovky schopné udělat leccos. Navíc jim, pokud chtějí růst a zvyšovat své zisky, nic jiného nezbývá – současné trhy jsou obsazené a ceny nelze zvyšovat bez zlepšování nabídky.
Jak má podle analýzy tato nová vlna Internetu vypadat? Především, mají ji vést kabelové televize, nikoli internetoví provideři, telekomy nebo mediální firmy. Důvody: a) je to nejsnazší technicky, protože už mají konektivitu včetně oné pověstné „poslední míle“, na které telekomy a ISP ztroskotávají, b) jsou docela ziskové, mají na to peníze, telekomy a ISP ne, c) je to pro ně dnes jediná zajímavá podnikatelská možnost k růstu, zatímco ostatní jich mají více.
Kabelovky mají poslední míli, ale nedisponují páteřní konektivitou; studie proto uvádí, že aspoň ze začátku bude tato služba občas selhávat právě na nedostatku páteřní konektivity, která nenasytí statisíce „tlustých linek“ v domácnostech žhavých na přehrávání nejnovějších videotitulů. Na začátku také nebude dostatek obsahu – ten drží v rukou mediální magnáti a chvilku jim potrvá, než jej pro tento způsob distribuce uvolní (např. i z obav z pirátství). Ze začátku budou tyto „televize“ promítat téměř výlučně celé filmy, tak jak leží a běží; postupem času a dalším vývojem technologií se bude skladba obohacovat právě o ony interaktivní prvky. Dá se například předpokládat, že časem na to budou myslet i filmoví tvůrci a budou natáčet své filmy tak, aby umožnily interakci diváka.
Mimochodem, právě toto už zde jednou bylo – a byl to český vynález, jenomže z dnešní „internetové generace“ to ví už málokdo...