NASA pracuje na odklonu asteroidů kolem Země

I malé asteroidy mohou být nebezpečné. NASA už pracuje na sledování blízkých asteroidů, jejich možného zachycení, zkoumání a odklonu z dráhy.
NASA pracuje na odklonu asteroidů kolem Země

Naštěstí je pryč doba, kdy jsme jako primitivní organismus pouze koukali do noční oblohy a z viditelných dějů vytvářeli nesmyslné mýty o Bozích, kteří se na nás zlobí a proto došlo k zatmění Slunce a k dalším úkazům.

Díky pokroku jsme se už vyvinuli do fáze, kdy zkoumáme nejen naší domovskou planetu - Zemi, ale také cestujeme a zkoumáme planety v naší sluneční soustavě.

Jako druh musíme postupovat co nejrychleji, ještě stále totiž nejsme stoprocentně schopni odvrátit nebezpečí, které by mohlo náš druh vyhladit – dopad asteroidu letícího na naši planetu. NASA už ale v tomto směru dělá malé krůčky.

ARM : mise na odklonění asteroidu

Minulý rok se nám externí nebezpečí z vesmíru připomnělo, dopad meteoritu v ruském Čeljabinsku, který měl před vstupem do naší atmosféry sice velikost pouze 17 metrů, ale jeho hmotnost byla až deset tisíc tun. Atmosféra ale dokázala takto malý objekt „zpracovat“ a došlo k explozi s ekvivalentem 500 kilotun TNT dostatečně vysoko. Na zemský povrch tak dopadly už pouze malé zbytky.

TIP: Dopad ruského meteoritu není selháním astronomie

I když má NASA i další skupiny s různými projekty na sledování nebezpečných objektů kolem Země. Počet známých asteroidů, které jsou kolem Země, je dle posledních měření 10 713. Ve spolupráci s iniciativou Asteroid Grand Challenge chce NASA urychlit vývoj v oblasti obrany naší planety s misí ARM (Asteroid Redirect Mission), což zahrnuje několik částí.

Mise ARM byla spuštěná v březnu roku 2013 a soustředí se nejen na zaměření a identifikaci objektů, ale také na jejich robotické zachycení a případně i odklonění mimo jejich současnou a potenciálně nebezpečnou dráhu. Zatím je mise zaměřená na menší objekty, které by bylo možné odklonit například na oběžnou dráhu Měsíce.

Důležitou částí je totiž zkoumání těchto objektů. Čím více se totiž dozvíme o složení a chování těchto asteroidů, tím lepší data budeme mít pro analýzu způsobu odvrácení větších nebezpečí, která se budou blížit k naší planetě.

Ztvárnění zachycení malého asteroidu, který se dá do "vesmírné tašky" (Zdroj: NASA)

Výzkum ale nebude důležitý pouze pro obranu naší planety, ale také pro budoucí misi člověka na Mars. Cestování vesmírem je nebezpečné v mnoha ohledech a rychle se pohybující objekty se tak přirozeně mohou objevit při cestě i na krátké vzdálenosti nebo v orbitu dané planety.

Nejlepší kandidáti na těžbu a výzkum

Vědci už mají vybrané asteroidy, které mají kolem Země poměrně stabilní dráhu, nejsou příliš velké a je tak možné naplánovat jejich zachycení a těžbu vzorku, který je možné dostat do plánované víceúčelové kosmické lodi Orion, která by měla být vypuštěna v září tohoto roku a umožní na palubě dva až osm astronautů s potřebným laboratorním vybavením. Vzorek bude ale možné dostat i na Zem pro ještě detailnější zkoumání.

Víceúčelová kosmická loď Orion, která je určená pro LEO a pojme až osm astrounautů. Bude vypuštěná v září (Zdroj: Wikipedia)

Menší asteroidy kolem velikosti 12 metrů jsou sice snazší pro zachycení, ale je těžší je objevit pomocí současných optických teleskopů. Menších objektů jsou sice miliony, ale nelze je sledovat a astronomům zbývá čekat na různé odrazy Slunce od jejich povrchu.

Vybrané týmy sledující tyto objekty posílají data o objektech do Mirror Planet Center v Cambridge, kde vyhodnotí, zda se jedná o už známý asteroid nebo o novinku. Nasbírané údaje poté putují do NASA, kde v rámci programu NEO (Near-Earth Object) dojde k upřesnění informací a aktualizaci databáze objektů kolem Země.

Pokud daný asteroid splňuje nastavené vlastnosti, je automaticky přiřazen jako ideální kandidát pro misi ARM, která by mohla v budoucnu provést jeho zachycení, těžbu a výzkum vzorku. Jakmile je k dispozici nový kandidát, práce tím nekončí.

Observatoř Arecibo a její 305metrový radioteleskop se používá k upřesnění vlastností asteroidu

Poté dojde k ještě detailnějšímu prozkoumání objektu. Tým ARMu zažádá stanici NASA Deep Space Network s obřími 70metrovými radarovými teleskopy spolu s hlavním 305metrovým Arecibo. Pomocí mikrovln jsou schopné zjistit přesnou velikost objektu, jeho rychlost i rotaci a samozřejmě i snímky povrchu.

Zatím omezený rozpočet

ARM měl jako samostatná mise k dispozici rozpočet 20 milionů dolarů ročně, ale v tomto roce se rozpočet zvýší na 125 milionů dolarů na rok. I tak se ale jedná o malou částku, se kterou nelze postupovat příliš rychle. ARM se tak snaží spolupracovat i s dalšími týmy i komerčními společnostmi, aby výzkum probíhal v rychlejším tempu.

TIP: DE-STAR: supersilný laser proti asteroidům využívá Slunce

V době desítek miliard dolarů, které jsou v komerční oblasti vynaložené na chatovací aplikaci, je 125 milionů dolarů na výzkum ovlivňující schopnost odvrátit potenciální nebezpečí schopné vyhubit třeba všechny organismy skutečně směšná částka.

Takže nezbývá než doufat, že se rozpočty na tyto oblasti do budoucna zvětší a my tak ochráníme extrémně dlouhou evoluci, která nás dostala až do této chvíle.

Témata článku: Technologie, NASA, Země, Zatmění Slunce, Asteroidy, Kosmická obrana, Meteorit, Ideální dráha, Oběžná dráha, Komerční společnost, Potenciální nebezpečí, Malý objekt, Planeta, Malý tým, Dopad asteroidu, Omezený rozpočet, Malý asteroid, Astronom, Planet, Arecibo, TNT, Deep Space Network, Ideální laser, Astronaut, Asteroid