Vážený pane Hlavenka,
pročítal jsem diskusi k Vašemu článku a také jsem o tom trochu přemýšlel a rád bych Vám sdělil můj názor na celý ten humbuk kolem muzikantů, nahrávacích společností a autorských práv. Myslím, že celý autorský zákon je z principu špatný. Je určitě obtížné stanovit cenu něčeho, co nelze zvážit, ani změřit, ani spočítat na kusy. Mluvím o takzvaném duševním vlastnictví, v našem případě výtvor hudebníka. Tam nejspíš správnou cenu stanoví trh. Přesto mám pocit, že hudebník prodává vícekrát věc, kterou stvořil pouze jednou a to se mi nezdá být v pořádku.
To co lze přesně zvážit a změřit, je procukce hudebních vydyvatelství. Oni přece neprodávají duševní vlastnictví, ale hudební nosiče.
Myslím, že celá věc by měla fungovat takto: hudebník nahraje skladbu a prodá ji za dohodnutou cenu hudebnímu vydavatelství. Tím jsou jeho veškeré nároky vyrovnány. Nezáleží na tom, kolikrát se bude v budoucnosti hrát z hudebních nosičů. Každá další reprodukce z těchto nosičů nevažaduje od hudebníka žádnou práci, ani námahu a tudíž nevzniká nárok na odměnu. Autorovi románu také nenáleží odměna za to, kolikrát si kdo jeho knihu přečetl, nebo doma opsal. Hudební vydavatelství vydá určitý náklad této nahrávky a spotřebiteli ji prodá za cenu skutečných nákladů a přiměřeného zisku. Tím všechno končí. Pokud si kdokoliv chce udělat x kopií, má na to právo. Rovněž má právo si tyto nahrávky vyměňovat, nebo je dále prodat. Jestliže ale bude někdo chtít využít hudební dílo k výdělečné činnosti, je povinen zaplatit poplatek jednak autorovi, jednak vydavatelství, protože má z jejich práce zisk.
Když si uvědomíme, že kusová výroba 1CD dnes představuje asi 100Kč, budou náklady na výrobu ve velkých sériích podstatně nižší. Myslím, že zákazník by byl ochoten zaplatit za 1CD ve vysoké kvalitě s obalem a průvodním textem i 200Kč a odpadl by i problém s nelegálním prodejem kopií. Ale chtít za 1 CD 600Kč - to je nemravnost. Opravte mne, jestli se mýlím.
Kto vie o co ide, vie ze hudba sa da produkovat aj bez velkych spolocnosti za podstatne nizsiu cenu. Kupim si original za 100 Sk a nemam dovod si to kopirovat. Skoda ze sa jedna vacsinou len o hc\punk subkulturu ... neviem si predstavit D.I.Y. umelo zlatane skupiny
( D.I.Y. - do it yourself )
Hey people and what about www.edonkey2000.com . Need dvd/rip 1.5 hours and movie is home.
Oh I forgot Czech rep. country of slow connections.
:cool: :confused: :P
ad XY - to ze tim autor myslel Morfeus nebo WinMX pochybuju. (Ostatne pochybuju i o tom, ze tim autor myslel... neco konkretniho ). Morfeus je na nic a WinMX je sice skvelej, ale ne na software - najdete tam nepreberny mnozstvi hudby a videi, ale software tam neni zadnej.
Mimochodem moc by me zajimalo, jestli panu Hlavenkovi za ty clanky nekdo plati.
Myslím, že smysl článku spočíval v něčem jiném než v tom aby veřejnost informoval o softwaru, který se dá místo Napsteru používat. Tak nevím jestli je to těžké pochopit. A taky mi připadá, že lidi nenapadají článek, ale spíše autora.
S autorem souhlasím, ale mám dojem, že už je to ohraná písnička i když je jí třeba vtloukat lidem do hlavy, aby si uvědomily co se děje kolem nich.
Problém je v tom, že většina lidi v zábavním průmyslu je vysazena na prachy. A chtějí jich víc a víc. To, že jim poklesl prodej CD je zcela jasný argument, že na vině je Napster (určitě nešlo např. o bežný sezonní pokles).
Já osobně bych si originálku nekoupil, za ty šílené peníze. A argument, že okrádám autory u mně neobstojí.
Jo jo peníze.
Tak Zdar Kulich
P.S. Jen si poslušte a napište mi tu nějaký vtipný komentář.
Závidím vám vaše starosti Doufám aspoň, že kvůli tomu celé noci nespíte.
Celkom ma zaujala ta myslienka nakupu priamo u vyrobcu alebo platby priamo interpretovy. Pracujem pre vyrobcu SW a zaoberam sa navrhom distribucie SW smerom do zahranicia, vidim presne kde sa kolko penazi strati. Ak by zakaznici platili priamo vyrobcovi, ako vyrobca by sme to uvitali. Zjednodusi sa spusta administrativy, poklesnu bocne naklady.... Neviem vsak, ako by sa o nas zakaznik dozvedel.
Vyroba SW je nesmierne narocna zalezitost. Najdrahsie su mzdy a suvisiace mzdove naklady. Je to asi najvacsia polozka, a to aj v pripade, ze hruby plat programatora sa pohybuje pod 30.000 Kc mesacne. Na vyrobu jednoducheho SW sa spotrebuju jednotky clovekorokov prace, zlozitejsi SW trva desiatky. Moj odhad na Windows 98 by bol v stovkach clovekorokov. Naklady na HW, energiu, miestnosti su relativne nizke. A potom pride na rad distribucia. Pokial sa SW predava v CR, je to dost drahe, pokial sa ma predavat v zahranici, naklady rastu exponencialne. A to este stale predava vyrobca zakaznikovi, este v tom nie je distribucny retazec. Uvital, aby nam zakaznici platili priamo.
Osobne som si par drobnych programov kupil, aj ked ich bolo mozne pouzivat bezplatne ako ad-ware alebo freeware, jednoducho ma ten program natolko zaujal, ze som pocitil potrebu podporit vyrobcu. Ak bol prilis drahy (alebo pre mna nemal taku cenu) ponukol som vyrobcovi inu cenu - fungovalo to. Vela vyrobcov to akceptuje. Staci to vyzkusat.
U hudby mi to pride tazsie. Distribucny system je prilis skostnately a nepruzny. Pocuvam hudbu autorov, ktorych CD si v CR a mozno ani v Europe nikdy nekupim. Proste to sem nikto nedovaza. Aj ked by som mozno prehryzol tych 400-600 Kc. Na Internete som tiez nenasiel moznost kupit si za rozumnych podmienok originalnu nahravku. Bud ishop ani neviedol pozadovany titul, alebo boli naklady na platbu, dopravu astronomicke a dodacie terminy skor v mesiacoch. A s kym si ma clovek dohodnut cenu? Kto je vlastne vyrobca? Ako sa spojit s prislusnym interpretom?
Platba primo interpretovi je hezka vec, ale: kdo to bude tem interpretum distribuovat? Nebo si kazdej postavi sklad, najme lidi co ho budou provozovat, najme ucetni co se budou starat o finacni stranku veci, samozrejme nekdo se musi starat o propagaci (bez ni by sice mohl neco prodat, ale s ni toho proda podstatne vic, treba dostat pisnicky do radia, hrat na akcich - to vsechno je propagace a nekdo to musi domlouvat), nekdo musi ty cdcka vyrabet (anebo aspon udrzovat sajt, coz by znamenalo nekde sehnat hosting a nekoho kdo to bude obstaravat, nepredpokladam ze muzikanti sou dobry webmasteri), nekdo bude muset delat customer support (i kdyby jen odpovidat na e-maily), vsichni tihle budou chtit urcite veci jako treba pojisteni, budu je muset platit (tj. nekdo bude muset obstaravat papirovani se statem). Urcite se to vyplati :)) A pokud nekdo dela hudbu pro zabavu a ne pro penize tak mu cela tahle diskuze muze bejt ukradena protoze mu stejne o prodej/distribuci hudby nejde ... Kdo chce ten si to sezene ...
s clankem v celku souhlasim. kseft je kseft, nese prachy a tech se nikdo dobrovolne nevzda. ani me se nechce platit za cd 600 a tak se tech penez vydat.ale ja si vystacim, delam si muziku vlastni v souvislosti s muzikou a firmou Steinberg, ktera byla v clanku zminena, me napadla jeste jedna vec. zminena firma sla na "zlodeje" celkem rozumnou fintou - vyhlasenim "amnestie". nazvala tak akci, pri ktere si nelegalni uzivatele mohou svoji kopii zlegalizovat za polovicni cenu. k tomu dostanou originalni kopii a samozrejme support.ono totiz kdyz nejaky program pouzivate, tak prijdete na to, jestli je dobry nebo ne. na to vam obvykle nestaci verze omezena 30 dny ci verze, ve ktere nejde rozdelanou praci ulozit.takhle si clovek program vyzkousel a potom legalizoval - a za tu polovicni cenu to ma opravdu vyhody !
Tak tuhle fintu provedl uz AutoDesk u AutoCADu verze 10. Vsichni si svou cernou verzi zaregistrovali za maly poplatek a pak se divili, ze je za par let nekdo kontroluje, zda-li pozivaji porad tu starou registovanou verzi.Jsem student informatiky a asi patrim do te skupiny, co to vsechno zatahne, protoze neni spravne krast software. Vyvinul jsem docela slusne usili na to, abych se vyhnul kradeni a myslim, ze se mi to podarilo. Uzivam Linux a jsem spokojeny. Spolecnost, ve ktere se zrovna nachazim pouziva sice licencni Unix, ale sekretarka svete div se, ma na stroji RedHat Linux a pise ve StarOffice 5.2 a nema zadne problemy. Takze abych tuto myslenku shrnul, slova o "uriznuti hlavy pro reseni chronickych migren" mi prijdou az moc silna. Skutecnost je takova, ze nikdo nemusi autorska prava porusovat a muze si najit alternativu, pripadne si sveho oblibeneho autora "dokonce" kupovat. Bohuzel ta alternativa jeste stale vyzaduje trochu usili od uzivatele, takze nez se s ni namahat, tak je lepsi krast a jeste se tomu smat a hloupe to branit. Ono je to kradez jako jina a i kdyz ji provozuje vetsina sveta beztrestne, kradezi zustane.
ano mate pravdu, vzdycky se najde alternativa...
jdu si nainstalovat linux, misto Baldur's Gate2 si zahraju textovej Adom, je celkem dobrej...
a misto Iron Maiden budu ode dneska poslouchat jenom Jardu Novaka, protoze on nabizi svoje MP3 oficialne zadarmo
a budu mit vsechno legalne !!! a budu strasne stastnej !!!
Jo, presne tak. A jsem strasne stastnej. Hry jsem pomalu prestal hrat a CD-cka si kupuji. Jinak Te Michale plne chapu... Problem vetsiny pocitacove zavislych jsou hry.
Sucasna ochrana sw/mp3/videa mi stale pripomina situaciu, ked idete po ulici, na ktorej sa pohybuje zopar zvlastnych ludi:
Prvy lepi na steny plagatiky s najnovsimi spravami. Kazdy plagatik sa zacina: "Za precitanie musite zaplatit 1$ firme XYZ".
Druhy ma vo voziku osviezujuce napoje. V pravidelnych vzdialenostiach ich vybera z vozika a kladie na zem. Kazdy, kto pride k napoju si na obale moze precitat: "Za tento napoj musite zaplatit 10$ firme XYZ".
Treti predava stieratelne zreby po 5$, na ktorych mozete vyhrat 10$ alebo nic.
"Vyvinul jsem docela slusne usili na to, abych se vyhnul kradeni"
Nezdá se vám společnost, kde lidé musí vyvíjet značné úsilí, aby nekradli, jako zvrácená?
Od mojho kamarata:Nehovorim ze si mam vyberat podla troho, ci je nieco tazke; mam to urobit, z principu - treba si postavit princip, a potom reci, ci je nieco tazke budu celkom nepodstatne. Teda, ak uznavame princip nekradnut, ptom tato veta je len BLA BLA
Od mojho kamarata:
Nehovorim
Zaznělo tu něco o vyčištění toku mezi hudbníky a zákazníky. Opravdu si myslíte, že jsou v tom kapely tak moc nevinně? Nebavím se teď o kapelách, co to dělají pro radost, ale o těch, které to živí. Nevím jak u nás, ale podívejte se do zahraničí. Kdyby taková Britney Spears chtěla, tak si dneska založí svoji vydavatelskou firmu a hrne CD přes ni svoje CD za pár doláčů. Tak proč to neudělá? Peněz na zrušení smlouvy má dost, tak proč? Je jí to pohodlné a je pro ni hrozně pohodlné se schovávat za tyhle řeči o velkých korporacích a jak málo ona může cenu CD ovlivnit. Podívejte se třeba na Eminema. Ten zpívá, jak strašně podporuje MP3, hrozně nenávidí velký vydavatelský firmy a vydává desky prakticky u kámoše (Dr. Dre). Ale že by ty jeho desky byly nějak levnější, jsem si teda nevšimnul.... Takže jak to je? Opravdu jsou ti chudáčci umělci tak moc odíráni? Někteří určitě ano, ale ti, co si tím vydělávají (hlavně myslím ty ze Států), tak jsou rádi, že jsou ceny kde jsou.
Je to jako s poslancema, co v médiích vykřikují, že budou snižovat náklady na administrativu, ale když mají dát za oběd v jídelně 80,- místo 50,-, tak je to pro ně moc. Nic pro to nedělají konkrétně. Kapel, který se slušně prodávají a který na svý stránky daly nějaký písničky zdarma je hodně málo.
proc nenapisete jmena tech programu. to uz se take bojite? udelam to tedy za vas. ten program YX je dconnect http://www.neo-modus.com, co je to ten XY bohuzel nevim. ze by morpheus? nebo winmx? no to je jedno...
kazdopadne tlak na zmenu a co zmenu, zakladni redefinici autorskeho prava nikdy nebyl vetsi. nahravaci spolecnosti a softwarovky vedou marny boj a myslim, ze to vi a tak se snazi jeste urvat, co se da...
nicmene je treba cele odvetvi nejakym zpusobem znovu vybalancovat a nezapominat pri tom na zajmy autoru, protoze kdyz ti nedostanou zaplaceno, nebudou nic tvorit, anebo aspon nebudou tvorit v takove mire. ze zkrachuje nejaky EMI to nikoho moc stvat nemusi, jde jen o to, aby se vycistily finacni toky mezi autorem a koncovym uzivatelem.
Tak podme na to - posielajme peniaze priamo autorom. Cenu si zvolme sami, podla toho, aku hodnotu to ma pre nas.
To je tak výborný nápad... že na něj dosud nikdo nepřišel?
Co tak se třeba zeptat těch autorů, jak by se jim to líbilo... asi by vás hnali metlou.
Cert vem autora, ale ulehci to svedomi toho co si sezene MP3 nebo warez.
Mně nejdte stahnout ten jejich klient. V konecnym odkazu na stahnuti to chodi chybu že stránku nelze najít ...
Ahojte, stiahut sa to da napriklad odtialto .....
http://download.cnet.com/downloads/0-3291790-100-5773515.html
"vyčištění finančních toků mezi autorem a koncovým uživatelem"... no, to je asi nějaký nový termín, vyčištění finančních toků. Má v sobě ale i kouzlo nechtěného: ony by se totiž ty toky mohly vyčistit taky tak, že by už potom vůbec žádné nebyly. Souhlasím s tím, že si hudební průmysl uzurpuje příliš velké peníze, ale DISTRIBUČNÍ průmysl existuje v každém odvětví, je v principu jedno, zda jsou to rohlíky nebo písničky, a to odvětví se bez něj neobejde: jinak se na jedné straně pouze hromadí nabídka a na druhé poptávka.
Proč jsem názvy neuváděl, jsem v článku napsal. Nevkládejte mě do úst či do hlavy to, co jsem nenapsal a ani si nemyslím.
Ja len na okraj, ze nasinec sa snazi usetrit aj tu korunu, nie to este stovku. Osobne som si zatial kupil iba 4 audio cdcka od najlepsej interpretky, ktoru chcem podporit uz len preto, ze hadam nikto iny ju (u nas na internate) ani nepocuva. A ked budem bohaty (to akoze uz som), tak aj tak budem podporovat len spicku mojho vkusu. A mozno sa rozhodnem podporovat priamo - nie kupovanim cd, ale kopirovanim mp3 a poslanim penazi priamo na adresu. Je to jeden zo sposobov, ako obist podporu patentu cd, producentov, reklamnych agentov, predavacov a inych prizivnikov, ktori nepracuju vo "vyrobnej sfere" (t.j. nevyprodukuju nic hmatatelne v pote svojich ruk). Nech zije vyrobna sfera a ostatni nech sa idu past. (Aby bolo uplne jasne, aj tieto prispevky a clanok patria do vyrobnej sfery.)
Já vám nechci brát ani názory ani iluze, ale musím nesouhlasit. "Koruny" se už totiž opravdu v realitě nešetří, to je jenom dojem člověka, že šetří i koruny, a vnucují mu ho samozřejmě i výrobci s těmi svými cenami typu 29,90 a podobně. Pokud by člověk opravdu chtěl šetřit, tak šetří stokoruny a tisícikoruny. Malý příklad: jdete do supermarketu si koupit chleba. Vyberete ten nejlacinější a nejhnusnější, který stojí 13.80, místo abyste koupil ten podstatně lepší a kvalitnější a zdravější, který stojí 15.30. Ale když už se tak potulujete mezi těma regálama, tak si koupíte skvělý balík se čtyřma jogurtama, na který pořád jede reklama v televizi (JENOM 34.20), čokoládu, při které se sbíhají sliny (25), chrumkavé brambůrky (28,-), žvýkačku, po které se nekazí zuby (15 Kč) a tužkové baterie do zásoby, protože je na nich sleva (nejsou potřeba, ale co kdyby). Takže sice nezaplatíte 15.30 a ušetříte skvělou korunu padesát na chlebu, ale u pokladny zacálujete 180 Kč a připadá vám to úplně normální.
No a z podobného mýtu je to "podporuj svého interpreta tím, že si koupíš jeho cédéčko". Podporování umělců má kořeny ve středověku, kdy mecenáš umělce živil, šatil, kupoval mu nástroje a noty. To je opravdové podporování; ne žebračenka, kterou máte na mysli.
Ja som to samozrejme myslel tak, ze nebudem sam a namiesto 10 ludi, ktori si kupia cd za 500 zaplati 100 ludi po 50. Zisk pre autora je potom zrejme ovela vacsi, lebo podstatne je odburanie medziclankov obchodu.
Ale ne, to je taky demagogie. Skvělý balík se čtyřma jogurtama za 34.20 nekoupím, protože si dovedu spočítat, že je to drahé - takový balík koupím tak za 10Kč a od oné firmy z reklam bych ho nevzal ani zadarmo. A taky je mi jasné, že je výhodnější koupit rovnou půlkilovku jogurtu, než několik subminiaturních kelímků. Ale na druhé straně si uvědomím, že suchý chleba není moc dobrý a pokud vím, že v lednici toho mec není, tak klidně koupím "výhodné" balení třaba sýru (výhodná cena by neměla být vyšší než cena jiného obdobného výrobku), protože bych to musel stejně koupit když ne dnes tak zítra.
Je půl kila jogurtu výhodná koupě? Ano, pokud jíte jogurt po půl kilech. Ne, pokud vám (tak jako drtivé většině lidí na této planetě) stačí ke štěstí stogramový kelímek. Půlkilovka je zdánlivě strašně výhodná, akorát po otevření zjistíte, že ji musíte stejně zkonzumovat okamžitě (je to tam ostatně taky napsáno), takže hrdinně stláskáte půl kila jogurtu, případně jej půlku vyhodíte. To jsou ty výhodné nákupy "ve velkém balení".
Má bezprostřední reakce na Vaši argumentaci, že normální člověk nesní na posezení půl litr jogurtu:Vůbec si nemyslím, že bych byl jedlík (většinou mám hlad-tzv. studentský ). Pokud ale mám chuť na svačinu, padne mi za oběť zmiňovaný půl litr jogurtu (nejlépe bílého) s grankem a balením piškotů. Ty piďi kelímky s množstvím na dvě polévkové lžíce jsou mi k smíchu. Ty bych koupil asi jedině na jaře na klíčení rostlinek. Tomu, že to někdo kupuje, se upřímně divím.
Abych však přihodil i něco k tématu: autorská práva byla poprvé deklarována po vynálezu knihtisku na ochranu zisku tiskáren (a ne AUTORŮ ! ). Od těch dob se mnohé změnilo a pořídit kopii mnoha věcí je proti minulosti velmi jednoduché. Podle mě je základ v rozlišení hmotného a virtuálního zboží. Ukradené hmotné zboží prostě někde (ve skladě) chybí, ukradené virtuální zboží nikde hmotně nechybí. To co je virtuální se dá velmi rychle, snadno a ve velkých množstvích naráz kopírovat i likvidovat. To se u hmotných věcí vůbec provozovat nedá. Virtuální znamená v dneštním duchu věc, která nemá žádnou hodnotu (myslím fyzickou) a proto se lidé k tomu takto stavějí. Např: "Je to 'nic', proto to zkopíruju (F5 ), nikomu to nebude chybět.". To že i za tím "nic" je práce mnoha lidí a velké výdaje je prakticky neviditelné a nevnímatelné. Sotvakdo si to vůbec uvědomuje. Já jen doufám, že se najde princip, který zohlední veškeré požadavky zúžastněných (autorů, koncového zákazníka, nákladů, ...) a bude všemi akceptován. Nynější autorský zákon je dle mého laického pohledu zcestný a obecně plošně nepoužitelný.
Tak hele, važ slova.
Já klidně sním naposezení 2 půlkilový joghurty a ani nemrknu. Nejrači mam měruňkový!!!
A tragikomickým následkem této snahy je, že firmy stejně nesníží cenu svého software (platí to i například o hrách), protože vědí, že existuje malé procento lidí a firem, kteří a které nekradou proto, že se to nemá a produkty si koupí – tato nepatrná a nejslušnější minorita v důsledku zatáhne celý účet.
Je blbost tvrdit že cena hudebních CD nebo her je závislá na počtu prodaných nosičů, hry i hudba stojí stejně bez ohledu jestli se jich prodá 10 nebo milion.Kolik se třeba prodá Windowsů a že by to něco dělalo s jejich cenou? Každá firma se snaží maximalizovat svůj zisk, takže každé zvýšení prodeje znamená jen více divident pro akcionáře. Proti tomu nelze nic namítat, pokud ovšem na trhu existují rovné podmínky a konkurence, což je u některého softwaru nebo hudebních CD věc diskutabilní.
Myslim si, ze problem bude aj v kvalite. Na beznom CD su dve - tri dobre skladby, zvysok je len preto, aby sa CD zaplnilo, ale cena tomu nezodpoveda. Vybery tvoria tiez len ludia, teda co sa im paci alebo je komercne uspesne, ani o to nemam zaujem, kazdy ma iny vkus. Mohla by byt legalna moznost si zostavit vlastne CD od roznych interpretov (klasicke alebo MP3), mnoho ludi by to vyuzilo, potom by mozno aj ceny mohli byt vyssie.
Slavek
V zásadě s Vaším článkem souhlasím. Ano není to úplně legální stahovat si "na černo" věci přes i-net, ale pokud bych to přestal dělat, tak sám sebe připravím o spoustu věcí a současně to globálně nic nezmění. Je to začarovaný kruh, o čem píšete, ale myslím, že řešení není ani tak na "konzumentech" jako spíš na "producentech". Pokud "malé kapely" začnou po i-netu distribuovat svá CD (už se tak děje) za 50 - 100 Kč, originálka + booklet, jsem ochoten to obětovat.
Malé kapely to vyzkoušely a výsledek byl bohužel tristní - výnosy tak na slanou vodu. V tom je hlavní problém toho začarovného kruhu - je začarovaný až moc
To mě tedy vysvětlete, v čem je "práce hudebníků" "náročnější" než práce 50% obyčejných lidí, kteří dřou v práci od rána do večera a na tu slanou vodu si taky vydělají - s tím rozdílem, že o jejich práci resp. jejich výdělcích (o zisku se mluvit nedá) se už nikde nediskutuje. A tito lidé pak musí platit obrovské sumy (dle mého soudu naprosto nepříměřené) za CD proto, aby umělec měl výše zmíněné jachty!? A kdyby šlo jen o umělce, to bychom ještě utáhli, ale co ty spousty jiných, kteří na tom profitují naprosto bez námahy?
To je docela zábavné. Už tím, že to dáváte do uvozovek, jakoby naznačujete, že práce hudebníků není "práce". Asi je to zábava . A odkdy se práce odměňuje podle náročnosti? To neříkali ani komunisté, a měli k tomu blízko.
Když je to tak snadné (milionáři, jachty, profit bez námahy), tak proč nejsou všichni lidé na světě hudebníky?
Myslíte si, že lidé v hudebních vydavatelstvích "profitují bez námahy?". To jste tedy hodně mimo realitu.
Ano, toto je velice častý argument (který snad argumentem ani není). ... Protože taky někdo musí upéct Vaše oblíbené rohlíky! ... (Stejně tak blbý argument jako ten Váš) I já se samozřejmě mohu stát hudebníkem, ale protože bych si nevydělal ani na slanou vodu, tak půjdu dělát něco jiného. Stejně tak podnikatelé, kteří v jednom nevydělávají, musí dělat druhé! Tak proč hudebníci musí mít obrovské zisky i za to, že tu muziku téměř nikdo nekupuje!? Dovede te si představit, že např. pekaři by cenu za svoje výrobky stanovovali způsobem jako je tomu u hudebních CD? Jo a kdyba se takto drahé rohlíky nekupovaly, tak ba se našla organizace, která by zabránila pojídání rohlíků v jiných regionech, než pro které byly určeny, nebo vybírala "daň z narození", protože jíst se musí! A to vše "v zájmu" pekařů. A kdyby někdo rohlíky rozvážel laciněji, sehnal by se na to "nějaký" zákon. - Já vím, že srovnávám nesrovnatelné, a dovededu si živě představit vaše reakce, ale byl bych rád, aby si toto uvědomili i Ti, kteří pracují v zábavném průmyslu. (No to asi těžko - už zase stojím na zemi)
A odkdy se práce odměňuje podle náročnosti?
Podle mého soudu by se mělo odměňovat především podle zodpovědnosti a vzdělání (lékaři, piloti, archtekti ...) vytvořených hodnot a poptávky. Řekl bych, že vyjma zábavního průmyslu to 100% platí!
Nechci se dále zaplétat do diskuze na téma, které se ani jednoho z nás přímo netýká a to již proto, že s Vaším článkem souhlasím. Ale s obhajobou hudebního průmyslu by se to nemělo přehánět. Já osobně mám situaci vyřešenou - poslouchám rádio - zatím. Když bude mít hudební průmysl málo, tak "zakáže" i toto, nebo to více zpoplatní.
Všiměte si, že uvozovky jsou moje "oblíbené písmeno".
Tak se tady navzájem častujeme blbostí našich argumentů, ale k vyřešení sporu to nijak nepomáhá. Nebudu tedy psát, že vaše argumenty jsou blbé, ale rovnou je vyvrátím.
Ad rohlíky. Nikdo nic nedělá, protože musí. Pouze za komunismu byla práce nejen "základním právem člověka", ale též jeho povinností, kdo nic nedělal, byl označen za tzv. příživníka a šel do vězení. Ač se vám to nemusí líbit, vše je otázka poptávky: je poptávka po rohlících i po muzice, lidé jsou ochotni platit, tedy najdou se jiní lidé, kteří jsou ochotni jedno či druhé pro ně vytvářet.
Proč je ale muzika dražší než rohlík? Opět je to jednoduché: protože rohlíky se po nepatrném zacvičení naučí péct každý, schopnost dělat špičkovou hudbu - stejně jako každé jiné umění na vynikající úrovni - je dána jenom několika málo vyvoleným z nás. A za to se odjakživa platilo a platit bude i nadále.
Vyvracet nesmyslnost věty "proč mají hudebníci obrovské zisky, když jejich hudbu nikdo nekupuje", nemusím, protože je to úplně zřejmé. Ti nevydělávají; naopak ti, jejichž hubu kupují desítky miliónů lidí, vydělávají, logicky, desítky miliónů dolarů.
Jak hudba, tak rohlíky, existují ve zcela volném, liberalizovaném trhu. Pro jeho "monopolizaci" neexistují žádné jiné nástroje než schopnosti podnikatelů, žádné "zákony", jak píšete dále. Klidně by mohla vzniknout firma, která skoupí pekárny všude okolo a začne prodávat rohlíky za 20 Kč kus. Za měsíc by vznikly nové soukromé pekárny a za dva měsíce by rohlík zase všude stál korunu padesát (či kolik stojí). V hudebním trhu také existuje několik gigantů a vedle nich mnoho desítek malých vydavatelství - a cena cédéček od jedněch i od druhých je taková, jaká je. A proč je taková? Protože při výrazně nižší ceně by tato hudební nakladatelství neprofitovala. Představy, že z hudby se šíleně bohatne, je úplně zcestná - nikdo není obecně chudší než muzikant. Bohatne 0,001% všech muzikantů, a 90% to dělá pro zábavu a za vlastní peníze, které si vydělal jinde. Na rozdíl od pekaře - neznám pekaře, který by dělal práci jako koníčka a vyděval si u pece v ocelárně.
Jinak si nemyslím, že odměňovat by se mělo podle "zodpovědnosti" a "vzdělání". Ono totiž "se" neodměňuje, platí vždy podnikatel (soukromník) svého zaměstnance a dává mu tolik, kolik mu tento člověk vydělá. Stát pak tuto tvorbu mezd u svých zaměstnanců pouze kopíruje, protože mu nic jiného nezbývá. Kdyby stát začal dirigovat mzdy i v soukromé sféře, tak už máme čistou totalitu, protože současně už bude muset nařizovat podnikům, co mají vyrábět, za co to mají prodávat, a musel by je také sponzorovat, když nevydělávají a naopak těm, co něco vydělají ihned veškerý zisk odebrat, aby měl z čeho sponzorovat. Tak by se vám to líbilo?
Ak je to pravda, nech autor uvedie linky na uvedene programy "XY"
"XY" vypadá na Morpheus, www.Musiccity.com, funguje , super
Zajímá mne ale program "YZ" s českým kanálem?!!!! Máte někdo tušení o co jde?
Díky
Ten program s ceskym kanalem je nejspis Direct Connect.
Diky za tip, kde se dá najít?
http://direct.mp3.cz/default.html
V článku jsem jasně uvedl, proč tyto odkazy uvádět nebudu; asi jste jej nečetl pořádně. Pokud si je nedovedete najít sám (stačí vám pět minut práce), je pak jenom dobře, že se nepřiřadíte k dalším z těch, kteří pirátují autorská díla přes Internet o sto šest.
A kdo to chce po vás pane Hlavenka? Tak ty články nepište, když máte strach z možných dopadů ... Ale díky za tu příležitost.
Jestli jste si všiml, tak to po mě čte jakýsi čtenář. Nemám "strach" z žádných "dopadů". Ale nemyslím, že je rozumné zveřejňovat ilustrovaný návod, jak porušovat autorský zákon. Nemyslíte?
V pohodě, máme to a jsme spokojený. Hezký víkend pane.
Pane Hrabánek,
muzete mne prosim poradit jak ja invalida majitel prukazu ZTP/P s mesicnim duchodem 5600 Kč vzit penize na legalini SW od Microsoftu? Kdyz jsem jsem rad ze za dlouhe mesice setreni jsem usetril na pocitac! To jako mam na ten pocitac doma koukat a zase dlouhe mesice setrit nejaky 20-30 tisic korun na operacni system Windows (kterej je neustale padovej kde i automaticke spusteni setrice muze zapricinit pad systemu) a par programu u kterych muzu zjistit ze mi nevyhovuji. jiste nekteri mi reknou LINUX jenze daji se sehnat pod linuxem ovladace k tiskarnam od HP? Asi je to problem, navic kdyz se mi poserou Widle neni problem zavolt kamaradovi ktery je ma take a on mi poradi ale nikdo z mych kamaradu nema Linux. Takze nakoinec skoncim u Windows.
Pokud jde o programy DC Kaza jsou moc prima bez nich bych pomalu nemel prehled ono kupovat CD za 600 Kč je celkem hodne penez. Dneska je clovek rad ze zaplati slozenky natoz aby si kupoval originalni SW kolik by mi MS na nej pridal jako invalidovi? (myslim napr nejaka sleva)
Jiste ted se ozvou hlasy jak jsem nemoralni a ze na to na co nemam tak si to nekupuju jenze ja chci PC uzivat hned jak si ho koupim a ne cekat dalsich X nez nasetrim na SW. Nehlede muze se muj zdravotni stav zhorsit a pak uz treba ten pocitac nebudu moci ovladat.
Myslim si totiz vyuzivany vyp. techniky a poslech hudby ktera se mi libi patri k pravum cloveka ze by to melo byt vseobecne dostupne. Myslim ze je jeste pochopitelne kdyz jsi mezi sebou lide kopiruji programy nez kdyby je kradli z prodejen.
Ja proste na originalni SW nemam,operacni system od MS by mne stal cely muj mesicni duchod, proto si drahej legalni SW kupovat nebudu maxialne SMS Dreamcom kde ta cena je jeste pro mne unosna.
Budu rad az bude ¨te psat zas nejaky clanek na tema "Obcanske vychovy" tak si take vzpomente na mne na invalidu.
S pozdravem Martin D.
PS Necekam ze se muj prispevek setka s pochopenim
Prispevek byl urcen panu Hlavenkovi tak se omlouvam
Ja články dua "Hlavička & Holčička" nečtu vůbec . Je to ztráta času. Zajímavé jsou jen reakce na ně.
Když už se, milý anonymní nečtenáři, nedokážeš vyjádřit žádným konkrétním argumentem, aspoň se nás snažíš pobavit, takže to není tak zlé.
Skandální odhalení!!!! Běžte do toho! Odvážné fotky části tohoto dua!
http://www.zive.cz/h/Bleskovky/F.asp?ARI=101286&CAI=2097&HID=19
Tentokrat souhlasim. Na druhou stranu - uz jsem se presvedcil, ze i predlozeni konkretnich argumentu je na nic. Tak nejak nechapu, proc se jich dozadujete, kdyz je stejne ignorujete
Jojo. Kdysi jsme spolu diskutovali a vyměnili jsme si docela dost konkrétních argumentů na jedné i na druhé straně. V určitém okamžiku jsem už v diskusi nepokračoval, protože jsem neměl pocit, že už to něco přinese, prostě obě strany si už svoje řekly, neshodly se - to je život. Tohle jste měl na mysli?
Jinak pokud obdržím konkrétní argument, odpovím na něj. Neznamená to ale, že musím mít bezpodmínečně v každé diskusi poslední slovo.
Jestli myslite reakci, ze mate pravdu vy, prestoze ten protiargument rika neco jineho, tak na to opravdu reagujete. Obavam se ale, ze treba uvedeni skutecnosti na pravou miru by bylo stastnejsi reseni, nez delat mrtveho brouka
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.