Tento článek je věnován, jak už je patrné i z názvu, nákupům na Internetu a použití platebních karet. Ovšem ne v České Republice, ale v zahraničí. I když pár poznámek z domácího života se tady najde také.
Rudolf Tuček: Snad každý, kdo má aspoň trochu zájem ušetřit, už někdy zabrousil na stránky zahraničních internetových obchodů a obdivoval nabízené slevy. Ovšem takový nákup má svá specifika, která si člověk uvědomí až po ukončení svého obchodního případu. Tím nemyslím jenom zaplacení, ale také převzetí zboží a možnost si ho v klidu doma užít.
Klíčem je mezinárodní karta
Proto zde popíšu několik vlastních zkušeností, které jistě pomůžou každému z vás lépe jednotlivé nabídky na Internetu zhodnotit a rozhodnout se, zda koupit či nikoli.
Můj zájem o nákup zboží na Internetu se projevil v zápětí po tom, co jsem obdržel od Expandie svoji mezinárodní platební kartu. Ano právě mezinárodní platební karta je základem k nakupování na Internetu v zahraničí. Jistě, najdou se i stránky, které nabízejí své zboží i proti platbě jednou ze služeb jako MoneyGram a podobně. Ovšem v krajinách, kde je placení platební kartou každodenní rutina, je internetový obchod bez této možnosti od počátku podezřelý. Nejpravděpodobnějším vysvětlením je totiž skutečnost, že provozovatel se bankám nejeví jako dostatečně věrohodný klient pro využívání této služby. Ne každý totiž může přijít do banky, a na základě čísla platební karty a e-mailu s objednávkou požádat o odečtení této částky z konta klienta. Kromě toho má většina těchto obchodů možnost spolupráce se společnostmi, které se specializují na zpracování karetních operací při nákupu na Internetu. Ale i zde jsou nejdříve zájemci o tuto službu prověřeni.
Rozhodně je dobré se před samotným nákupem přesvědčit, zda jsou na stránkách vybraného obchodu informace popisující průběh obchodního případu, řešení bezpečnosti platby platební kartou a další informace jako reklamační řád, dodací podmínky a kontakt na podporu v případě problémů. Pokud nejste schopni z popisu na stránkách zjistit nebo porozumět, jaký bude průběh vašeho nákupu a nejste o nic moudřejší ani po rozhovoru s konkrétním zástupcem po telefonu, e-mailem, faxem a pod. (pokud taková možnost je), měl by to být první signál k poohlédnutí se někde jinde. Totiž někdy skutečně stačí jenom poslat mail, nebo zavolat a můžete dostat uspokojivou odpověď. Ne každý internetový obchod, hlavně pokud je menší nebo hodně specializovaný, nemusí mít na svých stránkách informace třeba o poštovném do České republiky. Ale vždy musíte mít možnost dozvědět se vše potřebné před samotným nákupem.
Pokud jste si už vybrali v obchodě, který se vám zdá důvěryhodný, své vysněné zboží, stačí ho jenom vybrat a vyplnit všechny údaje potřebné k provedení platby a doručení zboží na vaši adresu. Je dobrým zvykem, že připojení v případě posílání svých osobních údajů a čísla platební karty je kódováno 128bitovým algoritmem. To si nakonec můžete lehce ověřit u svého prohlížeče. Neříkám, že je to všelék proti zneužití vašich osobních údajů, ale je tak vytvořen základní předpoklad k tomu, aby se tyto údaje dostaly do správných rukou.
Obchod vám po ověření čísla karty a jejího krytí nákup potvrdí nebo zamítne. Provedení této operace se různí. Někde se to dozvíte hned, někde později. Tak a teď nezbývá nic jiného než čekat. Kdo má účet v Expandii, si úspěšnost platby může ověřit lehce v přehledu blokací. Tam by se měla objevit placená částka včetně poštovného a balného. Také se někdy může stát, že je tam ještě jedna částka ve výši jednoho dolaru, která slouží obchodu k ověření platnosti karty a nebývá odepsána z účtu, takže po měsíci je odblokována. U bank, které nepoužívají systém blokací podobný Expandii na to ani nepřijdete.
Praktické zkušenosti
Teď je vhodná chvíle k popisu konkrétních nákupů. Ty a jedině ty jsou studnicí mé současné "moudrosti" a taky zkušenosti, že ne každý nákup zboží, které je na Internetu levnější, je skutečně výhodný.
První pokus jsem provedl v loňském roce. Zalíbily se mi ceny cedéček v známém CDNOW. Ceny jsou proti těm v českých obchodech rozhodně zajímavé. Běžně můžete nakoupit za 10 až 12 dolarů za kus. Proti cenám v rozmezí 500 až 600 Kč je to rozdíl. Také máte možnost většího výběru. Ovšem vzhledem k poštovnému, které činí 7 dolarů za jeden kus, se nevyplatí kupovat po jednom kousku. Při nákupu dvou je to 9 dolarů, a to už je poněkud zajímavější. Rozhodně doporučuji nakupovat víc než jeden kus a hlavně tituly, které u nás nejsou běžně k dostání. On totiž i s větším množstvím může být problém. To jsem zjistil oklikou při jiném nákupu, o kterém se zmíním za chvíli. Ještě k CDNOW: toto je rozhodně jeden z těch kvalitních internetových obchodů, které vás určitě nezklamou. Často nabízejí slevy, které se vyplatí využít. Pokud se zaregistrujete, dostáváte e-mailem informace o novinkách, slevách a mimořádných akcích. Naposled to bylo třeba snížení cen o 30% vztahující se na všechny tituly. Během této akce bylo také ve Spojených státech všechno zboží expedováno zdarma a mimo Států se slevou 5 dolarů, a to už stojí za rozmyšlenou. Osobně jsem tam nakupoval už několikrát a tento zvyk nebudu měnit.
Další nákup, který je zajímavý z hlediska získaných zkušeností, je z jiného soudku.
Na začátku tohoto roku jsem se rozhodl, že si koupím programátor čipových karet pro dekódování satelitních programů v normě D2MAC. Chtěl jsem něco osvědčeného a zabrousil (nebo spíš zabrowsil) jsem na stránky společnosti Techtronics se sídlem v Anglii. Objednal jsem si bundle programátoru a čtyř čipových karet (pro znalce: tyhle jdou plně zasunout do slotu a můžu tedy zavřít kryt mého přijímače), no prostě paráda. U tohoto případu sehraje rozhodující roli cena, takže bundle stál v přepočtu něco přes 1 600 Kč a doprava byla přibližně za 200 Kč. Po objednání se delší dobu nic nedělo a peníze, které byly blokovány na mém účtu, si firma neodečetla. Takže jsem tam zavolal a ochotný pracovník expedice se mi omluvil a vysvětlil, že ještě nedorazila dodávka čipových karet, takže má objednávka nemůže být kompletně vyřízena. Nakonec karty dorazily a zboží bylo odesláno na moji adresu. Tady je vidět, jak postupuje alespoň trochu seriózní firma. Když nemůže poslat zboží, nebere peníze a dá se jí dovolat a vše vyřešit ke spokojenosti obou stran.
Po zkušenostech z CDNOW jsem očekával buď balíček "narvaný" částečně do mé poštovní schránky nebo lístek, že ho mám na poště. Opravdu se mi jednou stalo, že jsem měl balíček s cédéčkem zaražený ve své poštovní schránce běžných panelákových rozměrů. Naštěstí se obsahu nic nestalo.
Ovšem místo běžné rutiny jsem zaznamenal jistou změnu. Ve schránce jsem našel lístek z pošty, ale ne té mojí kousek od baráku, ale pošty celní. Na celní poště jsem se dozvěděl, že u balíčků v ceně do 6 000 Kč není nutné platit clo a DPH, ale pouze pokud je odesilatelem soukromá osoba. V případě, že je odesilatelem firma, je tento limit pouze 1 500 Kč a to včetně dopravy. Celníci prostě vezmou fakturu, nebo prohlášení o ceně (pokud se nejedná o nákup) a vypočítají clo a DPH. Předtím ovšem musíte předložit JCDčko, které vám za bratru 70 Kč vyplní společnost, sídlící přes chodbu, pokud to, tak jako já, radši necháte na odborníky.
Takže se mi to prodražilo o přibližně 500 Kč. V tomto konkrétním případě mi to nevadilo, protože bych programátor koupil bez ohledu na tuto skutečnost, ale v případě hudebních CD by bylo ve většině případů lepší ty samé tituly koupit v běžném obchodě.
Proto než objednáte cokoli v zahraničí, spočítejte si dobře celkové náklady.
Někdy se může také stát, že třeba objednané CD není to, co jste si představovali. Mě se to stalo pouze jednou a opět jsem byl o něco moudřejší. Koupil jsem si právě v CDNOW kompilaci filmových písní roku 1999 a až po rozbalení jsem zjistil, že všechny písně včetně hitovek skupin jako Aerosmith - I don't want to miss a thing (Armageddon) nebo Goo Goo Dolls-Iris (City of Angels) jsou nahrány stejnou skupinou. Tím vás nechci odradit, spíš poradit abyste dobře vybírali. Mě by se to také nestalo, kdybych si i přes zavádějící název (VA-Big Soundtrack Hits, VA znamená různí umělci) poslechl alespoň jednu ukázku ve formátu Real Audio. Bohužel jsem usoudil, že na známé písni nemůže být nic nového, takže se mohu zlobit pouze sám na sebe. Mohl bych také zboží vrátit a požadovat vrácení peněz, ale vzhledem k nákladům na poštovné se to příliš nevyplatí. A nakonec to zase nehrají tak špatně (takhle se můžete utěšovat taky, až uděláte stejnou blbost).
Takže jak vidíte, nakupování na Internetu v zahraničí není velký problém. Jenom si rozmyslete, jestli se to skutečně v daném případě vyplatí, a přesvědčete se, zda vybraný obchod i zboží jsou to pravé. Udělal jsem ještě několik dalších nákupů, ale ty jsou vzhledem ke svému hladkému průběhu nezajímavé.
Nakonec největší problémy jsem měl při nákupu a následné platbě kartou v ČR. Jednou mi i přes nedokončenou transakci zůstala blokována na účtu větší částka peněz, a protože jsem nakonec obnos zaplatil v hotovosti z peněz vybraných v bankomatu, dostal jsem se do problémů. Jednou mi peníze byly odečteny za transakci z bankomatu a ve stejné době blokována shodná částka z neplatné transakce v obchodě. To znamená, že na mém účtu byla vázána k dané platbě dvojnásobná částka, než jsem počítal. U větších obnosů to může znamenat, že v dané chvíli nemůžete z účtu vybrat ani korunu, protože to, co mělo na účtu zůstat, je zbytečně blokováno. Naštěstí po telefonátu do Expandie (mimochodem těsně před půlnocí, takže můj kamarád mi nechtěl věřit, že volám do banky) byl do druhého dne problém odstraněn a inkriminovaná částka odblokována.
Ve druhém případě si obchodník naúčtoval tu samou sumu dvakrát. Po návštěvě klientského centra, předložení dokladu o transakci a vyplnění reklamačního formuláře se v krátkém čase také vše vyřešilo k mé spokojenosti.
Po měsíci by byla pravděpodobně v obou případech částka odblokována automaticky, ale asi nikdo s takovou situací nepočítá a nenechává na svém běžném účtu víc peněz než je zdravé jenom pro případ: co kdyby ... .
Doufám, že teď víte zase o něco víc a můžete se směle vrhnou do víru elektronického obchodování.i