Rozdíly jsou ale velice maličké, než aby bylo možné vypozorovat nějaký lepšící se trend.
Nakupování na Internetu v USA letos stagnuje – to je bohužel jasný fakt. Po poklesu červencových čísel oproti předchozím měsícům se ani srpen neukázal zrovna v příznivém světle. Zatímco v červenci se na americkém Internetu prodalo za 3,98 miliardy dolarů, v srpnu to byly 4 miliardy; rozdíl je o řád menší než statistická chyba, kterou je tento průzkum zatížen, a proto nelze vidět vzestupný trend. Podobně nepatrně vzrostl počet nakupujících (14,8 miliónu oproti 14,7 miliónu) a rovněž i průměrná výše nákupu na osobu – 273 dolarů oproti 270 dolarům.
Zajímavější je podívat se na jednotlivé nákupní kategorie, neboť v nich docházelo k docela velkým změnám.
Segment |
srpen |
červenec |
koeficient vzrůstu/poklesu |
Software |
$111,727 |
$112,759 |
1,01 |
Knihy |
$202,494 |
$151,561 |
1,33 |
Hudba |
$124,185 |
$118,318 |
1,04 |
Videa |
$92,582 |
$109,814 |
0,84 |
Kancelář |
$108,375 |
$82,716 |
1,31 |
Hardware |
$353,960 |
$335,784 |
1,05 |
Spotř. elek. |
$143,220 |
$191,878 |
0,76 |
Potraviny |
$100,578 |
$88,680 |
1,13 |
Letenky |
$742,574 |
$746,170 |
0,99 (to bylo ještě před tím výbuchem…) |
Ubytování |
$458,372 |
$445,186 |
1,02 |
Zajímavé jsou nejen trendy, ale i absolutní hodnoty – například trošku „opovrhované“ knihy se opět šplhají nahoru, stále silně se drží hardware a software, ale třeba potravinám se příliš nedaří.
Výzkum prováděla agentura Forrester a její představitelé označují tato čísla za „působivý návrat“ elektronické komerce; domnívám se ale, že na skutečný působivý návrat si musíme počkat několik měsíců – zejména po sčítání „vítězů a poražených“ z letošního vánočního trhu. Přece jenom se blýská na lepší časy, ale údaje přicházející z jiného zdroje: podle průzkumu ACNielsen se indikátor „zákaznické důvěry“ v internetovém nakupování zvýšil o pět bodů (pět procent) během posledního kvartálu, což je citelné, nezanedbatelné zvýšení.