Nakupování na Internetu z roku na rok: žádná změna k lepšímu

Diskuze čtenářů k článku

Patrik Chrz  |  28. 08. 2002 16:22

V obchodě kde (přes Internet) nakupuji, platím v hotovosti při dodání (dokonce jsem přemluvil k nákupu i pár známých).
V pátek jsem se vrátil z dovolené, kterou jsem také zakoupil přes Internet (u německé cestovky) a zaplatil jsem úplně normálním (papírovým) bankovním převodem. Moje banka má sice Internetové bankovnictví, ale mě se ho nepodařilo rozběhat.
Ani v jednom není možnost platit platební kartou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Roman Novotny  |  28. 08. 2002 17:51

Je zajímavé, že obava z placení platebními kartami bývá i v českých výzkumech uváděna jako jedna z největších bariér nákupu na Internetu. Přitom  většina českých internetových obchodů karty vůbec nepříjímá, takže ani nakupující zaplatit kartou nemůže a tudíž se bojí něčeho, co nemůže nastat. 

Platby za nákupy na Internetu tak nepředstavují žádné riziko. Zákazníci buď platí v hotovosti při převzetí zboží nebo bankovním převodem - většinou způsobem, při kterém nemusí běhat do banky, takže je to i pohodlné (eBanka, internetové nebo telefonní bankovnictví, GSM banking).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ladislav N.  |  26. 08. 2002 21:16

...tak, jak to občas děláváte s návštěvníky freewebů xxx .hyperlink.cz ... a vyděláte jmění. Nebo to nefunguje? Chápu, že človněk nasr.... z toho, že byl nějakým gaunerským správcem přesměrován jinam, než sám chtěl, toho asi moc nenakoupí.
Ale proč to pak, pane Hlavenko, děláte?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kobylka  |  26. 08. 2002 16:24

Pri objednani pres net muzete zbozi bez udani duvodu do 14 dnu vratit. Takze ti vychcanejsi si zbozi pujci a pak ho vrati at z toho take prodejce neco ma, nez se schovavat za optickymi kabely nekde na pude v pripade ze jde do tuheho..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Soucek  |  26. 08. 2002 14:26

Případné vyluxování konta u CNP transakcí je vždy jen dočasné, dají se 100% úspěšně reklamovat (ale i to je nepříjemné).

Nicméně jsem už uskutečnil přes 100 plateb kartou do nejrůznějších obchodů ve světě v průběhu 6 let a neměl jsem jedinou negativní zkušenost.

Taky je velká otázka, jak je co ve světě a u nás. Zatímco ve světě jsem neměl jediný problém, tak po sérii problémů na Vltavě se už několik let odhodlávám, že ji zase vyzkouším, ale vždy jdu nakonec raději knihy koupit do kamenného obchodu - nestojí mi to za ty nervy.

A další špatná zkušenost je taky z českým obchodem ShopCenter.CZ - několikát mi slíbili připsat 1% do věrnostního programu, ale nesplnili. A to šlo o 1% ze 145 tisíc Kč.

Pro mě je z toho závěr - platit kartou ano, kupovat na Internetu ano, ale v Česku raději ne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ladic  |  26. 08. 2002 13:49

Ja 'nakupuji' tak, ze v inet-kseftu si zjistim jak a co se cenove pohybuje, parametry, apd....  a pak hledam kamenak, kde mi to za tu cenu prodaj cash. Vetsinou najdu...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jara  |  26. 08. 2002 08:54

Take mam pocit ze si nic neodporuje. Procento je pomer a ten se da snizit dvema zpusoby, bud se snizi citatel nebo zvysi jmenovatel. Takze pokud se zvysil pocet uzivatelu Internetu 'vic' nez se zvysil pocet nakupujicich po Internetu, procento klesne, i kdyz obrat stoupne. Nebo se mylim?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavla  |  26. 08. 2002 08:23

.... i letos nakupuje na Internetu jen 15 % uživatelů tohoto média. Došlo k nepatrnému nárůstu absolutního počtu nakupujících, ..... To ovšem odporuje našim zkušenostem i informací poskytnutými ostatními internetovými obchodními domy – téměř bez výjimky si všichni v obratu polepšili ...

Podle me si nic neodporuje - to ze se zvysil obrat nemusi znamenat, ze se zvysil pocet nakupujicich - mozna proste jen Ti co to zkusili zjistili, ze to funguje, nikdo jim neukrad ani osobni udaje ani penize a proto ted kupuji ve vetsi mire. Tim padem - stejne procento nakupujicich, ale vetsi obrat

Jinak co se tyka nakupovani na ceskem netu spis je vetsi problem, ze hodne obchodu ty kreditky jeste nebere, nebo jen nektere. A take, ze dodaci lhuty byvaji delsi nez je uvedeno. A take, ze neexistuji dodatkove sluzby k prodeji jako treba zaslani v darkovem baleni bez faktury a podobne. Ale to vsechno snad jeste prijde, protoze je uz spousta obchodu ci sluzeb, ktere se na ceskem netu poridit daji bez chybicky

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Roman Novotny  |  26. 08. 2002 11:22

Take si myslim, ze si ta cisla nemusi odporovat. Uzivatelu Internetu neustale pribyva, takze pokud nakupuje trvale 15% celkoveho poctu uzivatelu, neznamena to stagnaci, ale rust absolutniho poctu nakupujicich. Stejne procento neznamena stejny absolutni pocet nakupujicich. S tim koresponduje rust obratu v ceskych internetovych obchodech. Castecne je dan vlivem vetsich obratu stavajicich zakazniku, castecne vlivem nove prichozich. Myslim, ze docela rozumne se da letos ocekavat rust celkoveho obratu ceskeho internetoveho trhu kolem 40-50%.

Navic podle verejnych vyzkumu i nasich vlastnich zkusenosti na www.obchodni-dum.cz zacinaji uzivatele nakupovat vetsinou az po 2-3 letech pouzivani Internetu. Rust poctu nakupujich je tak oproti rustu poctu uzivatelu vlastne o tuto dobu "opozden". Zdaleka jeste neni penetrace internetu u sveho vrcholu. Az dosahne hranice, kdy jiz bude stoupat minimalne, bude jeste 2-3 roky vyznamne stoupat pocet nakupujich. Nase ocekavani jsou proto nehlede na titulek clanku jeste na mnoho let optimisticka .

 

 

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ondřej Fryc  |  26. 08. 2002 12:17

... když už jsme u těch propagačních prohlášení, tak u nás je nárůst již teď vyšší než 100% a to ještě nejsme na koci roku 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David Petrla  |  26. 08. 2002 13:23

Já osobně jsem na Internetu nakupoval vždycky a dovoluji si tam koupit stále dražší výrobky. Dokonce jsem nikdy (ovšem narozdíl od svých přátel) nezažil nějaké větší zklamání. Např. před pár týdny jsem si v jednom známém českém internetovém obchodě koupil video. Ten obchod mi naúčtoval trochu větší slevu, než na jakou jsem měl podle FAQ právo. Možná to byla technická chyba, možná akce, kterou jsem přehlédl. Každopádně mi tu cenu potvrdili a zaplatil jsem ji při převzetí zboží, které jsem dostal včas.

Dokonce moji rodiče (!) si takto koupili myčku nádobí.

Jirka Hlavenka má naprostou pravdu v tom, že obavy před nedostatečnou bezpečností vedou k tomu, že lidé důvěřují zavedeným značkám. Že je konec článku míněn hlavně jako reklama na Monetku, není tolik podstatné.

Co mě ale znepokojuje je, že důvěra k Internetu a snad i sama bezpečnost na Internetu obecně neroste, ale spíše klesá. Trend je prostě špatný. Nebo se mýlím?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ondra Kelka  |  26. 08. 2002 18:50

AD:...monetka...

Copak nestačí úspěch paypal.com??? Tento typ služeb má před sebou možná dost dobrou budoucnost, tedy pokud bude důvěryhodný a rozšíří se (i u nás). Mně osobně by se daleko více líbilo nakupovat pomocí platebky, ale nejsem blázen, že (viz myslím toysrus.com)...

Ondra

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Hlavenka  |  26. 08. 2002 19:46

K té důvěře... víceméně s tebou souhlasím. Ale spíš to beru jako určitou "normalizaci" - protože to počáteční nadšení pro Internet bylo také neopodstatněné, z dnešního pohledu neodpovídalo tehdejší realitě. Prostě jako vždycky, když objeví někdo nový a tvrdí o sobě, že je Mesiáš :))

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Hlavenka  |  26. 08. 2002 19:31

Zdravím kolegu,

přesto, že jsem autor článku, se kterým mírně polemizujete, s vámi zcela souhlasím - máme přesně stejné zkušenosti i názory na nejbližší budoucnost. Je rozdíl mezi americkým a českým trhem v e-komerce, Spojené státy mají jednak ty dva roky náskok, ale i dynamika nových trhů je tam obecně jiná, řekl bych "hrr na věc, hrr od věci ", Evropa je konzervativnější - pomaleji nahoru, ale pak se to drží.,

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel  |  26. 08. 2002 13:12

Další problém je podle mne dodání. Pokud se předmět nedá hodit do schránky, tak se člověk musí obtěžovat na poštu, která i v okrajových částech našeho celkem velkého města 3x týdně zavře v 16 hodin.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
RedBaron  |  26. 08. 2002 15:42

Závozník slušné dopravní společnosti před výjezdem k Vám zavolá na uvedený telefon a smluví místo setkání, kde se Vám věc osobně předá do rukou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ondřej Fryc  |  26. 08. 2002 18:44

U tohoto bych doplnil, že nejlevnější dopravce velkého zboží (EDIS) toto samozřejmě nedělá a přiveze to, kdy se mu to hodí. A přesto je to slušná společnost, jenom je na jinou cílovou skupinu. Jenomže zákazník je logicky naštvaný, protože si musel brát dovolenou a stálo ho to mnohem víc než ušetřil.

U lepších (dražších) dopravních firem se ale i tak avizace předem platí. Např. u Toptransu, který používáme my, platíme ca. 30 Kč za jeden telefonát.

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
OCH  |  26. 08. 2002 20:08

No to vam tedy ubyde podstatna cast zisku.  Mate to zapocteno v cenach tak co.  Tak ten obchod zruste nebo zlevnete poradne, jinak se nakupovat pres net nevyplati. To se radsi podivam na netu na specifikace a cenu a pak to za stejnou cenu koupim v kamenem obchode. Pred mesicem jsem si objednal v jednom int. obchode lednici a jeste se nikdo neozval. . A pak to synchronizovani dopravy je taky na prdlajs. To co usetrite na cene prodelate na ostatnich vydajich.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ondřej Fryc  |  27. 08. 2002 10:07

To je přesně to co říkám; když si budete objednávat v obskurním "nejlevnějším" obchodě, kde není jasné ani kdo je provozovatel ani jak řeší dopravu apod., nemůžete čekat, že se budete cítit jako Zákazník s velkým Z. Budete tak akorát zklamán. Jak říkají někteří diskutující výše, vyplatí se nakupovat u známých a zavedených int. obchodníků.

Jinak o naše náklady a výnosy nemusíte mít obavy .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Merka  |  27. 08. 2002 19:39

Souhlasim, ze velkym problemem nakupu pres Internet je v Cechach doruceni
zbozi. V USA posta vetsinu mensich balicku da do schranky (protoze
postak otevre celou celni stranu schranek, tj. nemusi balicky cpat skrz sterbinu
pro dopisy, kterou mimochodem na schrance ani nemam); UPS necha balik
v kancelari, ktera spravuje komplex bytu, kde bydlim; FEDEX necha oznameni
a vy si telefonicky muzete domluvit kdy to doruci nebo si pro balik sami zajet,
coz neni problem, protoze zaviraji az po 20h...
V Cechach je problemem obdrzet vubec oznameni, ze na vas ceka zasilka - coz
je moje posledni zkusenost. Jenom diky bance jsem vedel, kdy mi ma prijit doporuceny
dopis (obsahujici PIN) a tak jsem si sel stezovat. Pani (i vedouci posty)
se velmi divily, ze to neni mozne, tvrdice, ze jsem si musel oznameni
vyhodit spolu s reklamnimi letaky. Ale dopis mi nasly a daly. Nacez za 2 !!! dny
se mi ve schrance objevilo oznameni, ze mam na poste doporuceny dopis.
Jasne, byl to pro ten, ktery uz jsem mel....

Zkratka si myslim, ze dokud nebude existovat nekolik spolehlivych zasilkovych
sluzeb s prijatelnymi cenami, kdy si nebudete muset brat dovolenou na vyzvednuti
baliku, tak si spousta lidi v Cechach rozmysli nakupovani pres Internet.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
alf  |  26. 08. 2002 07:50

2 tibo: obrat o 180 stupnu co ??? ;)

nevim, ale dike Ebance nemusim davat cislo sve kreditky. takze se nebojim ;)

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
tibo  |  26. 08. 2002 05:05

díky velkému počtu dotazů je případná statistická chyba velmi malá.

To ovšem odporuje našim zkušenostem i informací poskytnutými ostatními internetovými obchodními domy – téměř bez výjimky si všichni v obratu polepšili, někteří i velmi významně.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor