Internetoví prodejci v předvánočních nákupech zářili; ostatní byli naopak smutní. Bude e-komerce zase patřit mezi podnikatelské hvězdy?
Podle výzkumů prestižního (a mimochodem pro hodnocení a hledání informací o obchodu, kde chcete nakupovat, velmi cenného) serveru
BizRate.com utratili zákazníci v předvánočním trhu na Internetu 11,4 miliardy dolarů. Číslo asi nikomu nic neřekne; podstatnější je, že to znamená růst oproti předchozímu roku o 40 %. To je mimořádně vysoké procento; v situaci, kdy ostatní vyspělé segmenty internetového byznysu spíše stagnují nebo i dokonce klesají, je e-komerce zase hvězdou.
Pozitiv najdeme ale ještě více. Hlavní konkurenti e-prodejců, „kamenné“ řetězce, naopak ohlásily v USA a západní Evropě (kde proběhla většina těchto nákupů) velmi špatné předvánoční výsledky a nesplněné plány. Navíc rok 2002 rozhodně neznamenal významné zlepšení nabídky na straně e-shopů v porovnání s rokem předloňským, e-obchody spíše ještě krachovaly než vznikaly, a ty přežívající si „lízaly rány“ prostřednictvím zvýšení cen za zboží a další služby. Protože do roku 2003 vstupují e-shopy už v poměrně zdravé finanční situaci, dá se letos zlepšení nabídky i služeb zase očekávat, a tudíž i další vysoký vzestup jejich tržeb.
Co se o Vánocích nejvíce prodávalo? Tradiční trojlístek knihy-hudba-video (neznámo proč se vykazuje společně, i když tyto tři segmenty spolu mnoho společného nemají) utržil 1,86 mld dolarů, ale těsně za ním bylo oblečení s 1,83 miliardy, což je určitě překvapení. (Například na českém trhu proti docela silné a místy i konkurenční nabídce v knihách, hudbě a videu/DVD rozumná nabídka v oblasti oblečení na Internetu skoro neexistuje). Pak následují tržby v oblasti cestovního ruchu, která se do e-komerce také počítá, s 1,5 miliardy, spotřební elektronika s 1,2 miliardy, a hračky a hry s 1,19 miliardy.
Ještě jedna zajímavá věc: předvánoční nákupní čas byl letos kratší než obvykle. Lidé obvykle intuitivně začínají vánoční nákupy v určitou neměnnou dobu, kdy je „nejvyšší čas“, neberou příliš v potaz, jestli jsou svátky posunuté dopředu díky několika volným dnům těsně před Štědrým dnem nebo ne. Analytici tvrdili, že to bude logicky znamenat menší internetové tržby, protože méně dní znamená méně tržeb, ale opak byl pravdou. Zákazníci se naopak odvrátili od kamenných obchodů, kde celkem správně tušili zácpy a návaly, a nakoupili v pohodlí na Internetu.
A budou nakupovat zase: podle výzkumu firmy comScore lidé, kteří nakoupili na Internetu v roce 2001, utratili loni na Internetu o 37 % více, tedy zintenzívnili své nákupy, protože byli spokojeni. A dále, lidé opakovaně nakupující utratili o 50 % víc než loňští „prvonákupčí“ – to znamená, že křivka nákupů by měla jít i v dalších letech slušně nahoru.
Zdá se, že se k elektronické komerci, přesněji k e-retailu, štěstěna zase přiklání zpět. Nesmyslné roky 1999-2001 stále straší některé investory, ale většinou si už uvědomují, že e-komerce má smysl a dokáže fungovat velice dobře i úspěšně, pokud se vezme za správný konec.