Nákupní agenti: něco, co u nás ještě neznáme

Čtvrtina Američanů používá při svých internetových nákupech porovnávací weby označované jako „shopping agents“.
I u nás existují relativně slušné katalogy internetových obchodů (zejména http://obchody.centrum.cz, http://obchody.atlas.cz a www.shopfinder.cz), ale zatím nejde o nic víc než o seznamy obchodů s možnostmi centrálního vyhledávání zboží, ovšem ne u všech obchodů. V USA, kde na internetové obchody zakopáváte na každé druhé stránce, již vznikly daleko sofistikovanější weby označované jako „nákupní agenti“ (shopping agents), např. na adresách www.mysimon.com, CnetShopper.com, Compare.net, PriceScan.com, PriceGrabber.com, nebo podobné sekce u velkých portálů. Mimochodem, vůbec nejpopulárnější je právě MySimon.com, což také ukazuje, jak málo důležité je, aby název domény přesně vystihoval, co se na ní nalézá – kvalitní služba se dokáže prosadit i bez špičkové domény.

Nedávný průzkum firmy NFO Interactive ukázal, že tyto služby jsou skutečně v praxi využívány, a to docela často. Více než polovina lidí kupujících na Internetu tyto služby (aspoň některou z nich) zná a ví, k čemu jsou; více než čtvrtina kupujících pak tyto služby rutinně využívá, zejména pro nalezení nejnižších cen a dalších nákladů spojených s objednávkou, a na jejich základě se rozhoduje k nákupu. Pokud Američan nevyužije tyto srovnávací weby, navštíví průměrně dva až tři internetové obchody, než se rozhodne k nákupu – není tedy pravda, že by měl svůj oblíbený obchod, kam chodí bez dalšího uvažování. To mimochodem trošku bagatelizuje hodnotu tzv. zavedených obchodů – lidé samozřejmě vědí, že Amazon je „zavedený“, a asi je při nákupu knihy napadne jako první, ale stejně si zkusí, zda není na BN.com nebo Books.com kniha levnější. Oblibu těchto srovnávacích webů podtrhuje i to, že nejsou příliš „viditelné“, nenalezne se na nich příliš mnoho reklamy a uživatel si je skutečně musí v oceánu anglicky psaného Internetu sám aktivně najít.

Tyto porovnávací služby v kvalitní podobě – tedy ne tím, že se zadá klíčové slovo do vyhledávacího políčka a web pouze vyhodí seznam položek, které zadání odpovídají, ale jako pečlivě připravený „browser“, kde je zákazník schopen najít přesně danou položku zboží a pak si nechat vypsat, kdo ji na Internetu nabízí a za kolik – by se jistě uživily i u nás. Možná, že je na to ještě brzo, trh je maličký a obchodů, které jsou známé svými dobrými službami, je u nás ještě málo, ale časem to přijde.

Váš názor Další článek: 324 tisíc za doménu epodpis.cz

Témata článku: Agent, Nákup, Shopping

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak rychlé je nabíjení bez drátů?

Test 11 sluchátek pro hráče

Aplikace, které vám zachrání dovolenou

Kompletní přehled datových tarifů