Virtuální realita | LCD

Naděje pro hezčí virtuální realitu: Do výroby jdou jemné displeje, které nabídnou rozlišení 4K

Do výroby se chystá nový displej s uhlopříčkou pouhých 3,25", který má IPS matrici s rozlišením 2 160 × 2 432 bodů. Cílí na headsety pro virtuální realitu, ve kterých bude osazen rovnou v páru a dané rozlišení tak dostane každé oko. Celkové rozlišení bude 4 864 × 2 160 bodů. To by mělo pomoci eliminovat jeden z hlavních neduhů současné virtuální reality – viditelnost rastru v obrazu.

Displej představila společnosti Japan Display Inc, která jej bude vyrábět. Na vývoji se dále podílely tři velké japonské technologické firmy – Hitachi, Toshiba a Sony. Angažovanost Sony dává naději, že by se displej mohl objevit v nové verzi headsetu virtuální reality pro herní konzoli Playstation. Mělo by to být jedno z lákadel nového Playstationu 5.

Vývoj headsetů pro virtuální realitu se za poslední tři roky příliš nepohnul, přitom to zprvu vypadalo na velmi rychlý vývoj. Jedním z hlavních důvodů je právě nedostupnost vhodných displejů, které by dovolily posunout možnosti virtuální reality zase o kus dál.

Vzhledem k tomu, že se na displeje v headsetu kouká velmi zblízka a ještě přes zvětšovací optiku, je potřeba malých a velmi jemných displejů, které jsou nad možnosti současných technologií. Například brýle HTC Vive Pro mají rozlišení pro jedno oko 1 440 × 1 600 bodů a přitom je rastr pixelové mřížky stále patrný. Pokud vás hra pohltí, nijak to nevadí, obzvlášť ve tmavých scénách, ale vizuální dojem to zkrátka kazí.

Japan Display dále slibuje obnovovací frekvenci 120 Hz a ultra rychlou odezvu pouhých 2,2 ms, což je na IPS panel opravdu dobrá hodnota. Hromadná výroba by měla začít již v prvním kvartále roku 2019.

Aby bylo možné virtuální realitu v takovém rozlišení provozovat, bude to vyžadovat krvavé nároky na hardware. Nejde totiž jen o samotné rozlišení, ale v headsetu je bezpodmínečně nutné udržet obnovovací frekvenci 120 Hz, jinak obraz může působit rozmazaně. Zároveň je nutné zachovat co nejvíce detailů.

Jak vypadají zatím nejmodernější brýle pro virtuální realitu HTC Vive Pro:

Diskuze (2) Další článek: S Glass to moc nevyšlo, ale Google to zkouší znovu. Vyvíjí nové brýle pro rozšířenou realitu

Témata článku: Virtuální realita, Herní konzole, Sony, HTC, Toshiba, Brýle, Playstation, LCD, Vizuální dojem, Realita, Tmavá scéna, Rastr, Rychlý vývoj, Dobrá hodnota, Obnovovací frekvence, Rozlišení, Vive pro, Celkové rozlišení, Hlavní důvod, První kvartál, Současná technologie, Nový displej, Hitachi, Hlavní neduh, Poslední rok


Určitě si přečtěte

Photolemur 3: Prostě do něj přetáhnete fotky a začne se dít magie. Tedy údajně...

Photolemur 3: Prostě do něj přetáhnete fotky a začne se dít magie. Tedy údajně...

** Je lepší nabušený Photoshop, nebo program s jedním tlačítkem? ** Photolemur si myslí to druhé ** Tento fotoeditor neumí skoro nic, a přitom (skoro) všechno

Jakub Čížek | 21

Co udělat s novým počítačem s Windows, než ho začnete používat

Co udělat s novým počítačem s Windows, než ho začnete používat

** Čerstvě zakoupený počítač je vhodné trochu připravit ** Věnujte pozornost instalaci a předinstalovaným aplikacím ** Zamyslete se nad zálohou a antivirem

David Polesný | 83