Naděje pro hezčí virtuální realitu: Do výroby jdou jemné displeje, které nabídnou rozlišení 4K

Do výroby se chystá nový displej s uhlopříčkou pouhých 3,25", který má IPS matrici s rozlišením 2 160 × 2 432 bodů. Cílí na headsety pro virtuální realitu, ve kterých bude osazen rovnou v páru a dané rozlišení tak dostane každé oko. Celkové rozlišení bude 4 864 × 2 160 bodů. To by mělo pomoci eliminovat jeden z hlavních neduhů současné virtuální reality – viditelnost rastru v obrazu.

Displej představila společnosti Japan Display Inc, která jej bude vyrábět. Na vývoji se dále podílely tři velké japonské technologické firmy – Hitachi, Toshiba a Sony. Angažovanost Sony dává naději, že by se displej mohl objevit v nové verzi headsetu virtuální reality pro herní konzoli Playstation. Mělo by to být jedno z lákadel nového Playstationu 5.

Vývoj headsetů pro virtuální realitu se za poslední tři roky příliš nepohnul, přitom to zprvu vypadalo na velmi rychlý vývoj. Jedním z hlavních důvodů je právě nedostupnost vhodných displejů, které by dovolily posunout možnosti virtuální reality zase o kus dál.

Vzhledem k tomu, že se na displeje v headsetu kouká velmi zblízka a ještě přes zvětšovací optiku, je potřeba malých a velmi jemných displejů, které jsou nad možnosti současných technologií. Například brýle HTC Vive Pro mají rozlišení pro jedno oko 1 440 × 1 600 bodů a přitom je rastr pixelové mřížky stále patrný. Pokud vás hra pohltí, nijak to nevadí, obzvlášť ve tmavých scénách, ale vizuální dojem to zkrátka kazí.

Japan Display dále slibuje obnovovací frekvenci 120 Hz a ultra rychlou odezvu pouhých 2,2 ms, což je na IPS panel opravdu dobrá hodnota. Hromadná výroba by měla začít již v prvním kvartále roku 2019.

Aby bylo možné virtuální realitu v takovém rozlišení provozovat, bude to vyžadovat krvavé nároky na hardware. Nejde totiž jen o samotné rozlišení, ale v headsetu je bezpodmínečně nutné udržet obnovovací frekvenci 120 Hz, jinak obraz může působit rozmazaně. Zároveň je nutné zachovat co nejvíce detailů.

Jak vypadají zatím nejmodernější brýle pro virtuální realitu HTC Vive Pro:

Diskuze (2) Další článek: S Glass to moc nevyšlo, ale Google to zkouší znovu. Vyvíjí nové brýle pro rozšířenou realitu

Témata článku: Virtuální realita, Toshiba, Brýle, Sony, Herní konzole, HTC, Playstation, LCD, Hlavní neduh, Současná technologie, Hitachi, IPS, Hromadná výroba, Malý displej, Jemný displej, Nový displej, Realita, První kvartál, Výroba, Obnovovací frekvence, Nová verze, Rychlý vývoj, Nový Playstation, Poslední rok, Celkové rozlišení


Určitě si přečtěte

Jak dopadl velký den Applu s náloží novinek: Sledujte, co letos připravil

Jak dopadl velký den Applu s náloží novinek: Sledujte, co letos připravil

** Apple večer představil novinky ** Ukáže nové operační systémy, ale čekala se i nová zařízení ** Začíná vývojářská konference Applu WWDC 2018

Karel Javůrek | 87

15 věcí, které umí Windows 10, ale možná o nich vůbec nevíte

15 věcí, které umí Windows 10, ale možná o nich vůbec nevíte

** Systém Windows 10 umí spoustu užitečných drobností ** O mnoha praktických funkcích pravděpodobně ani nevíte ** Poznejte užitečné tipy, které se vám mohou hodit každý den

Vladislav Kluska | 33

Rekordy počasí: V Česku to ještě jde, skutečné extrémy zažívají jinde

Rekordy počasí: V Česku to ještě jde, skutečné extrémy zažívají jinde

** Teplotní extrémy dokážou překvapit. Seznamte se s rekordy v Česku i ve světě ** Rekordní hodnoty jsou mnohdy až k neuvěření ** Zjistěte, kdy ke bylo největší horko, zima, déšť či vítr

Karel Kilián | 7


Aktuální číslo časopisu Computer

Kdy necháme řídit chytrá auta?

6 Wi-Fi Mesh systémů ve velkém testu

Srovnali jsme 7 sportovních kamer

Znáte pravidla pro létání s drony?