Na spam jsme si zvykli

I když nevyžádanou poštu označuje většina uživatelů internetu za jeden z největších problémů, podle nejnovější studie organizace Pew Internet & American Life Project si na spam uživatelé postupně zvykají a už je tolik nerozčiluje. Trochu to připomíná situaci s letáky v poštovních schránkách. I ty si totiž řada lidí ráda a se zájmem přečte a ti ostatní je prostě hodí do koše.

Související odkazy

Slovník
online
open source
server
spam
spammer

Americká organizace Pew Internet, která se systematicky věnuje výzkumu vlivu internetu na život obyvatel USA, vydala další studii, týkající se využití služeb elektronické pošty. Zjištění vyplývající ze studie by se dala shrnout do několika vět. Objem nevyžádané reklamní pošty mírně stoupá, i přes všechny snahy poskytovatelů služeb elektronické pošty. Mění se ale obsah těchto zpráv, ubývá hlavně sexuálně zaměřeného spamu. Naopak prudce roste množství podvodných e-mailů, které mají z uživatelů vylákat osobní informace.

Zjištění Pew Internet & American Life Project vycházejí z telefonických rozhovorů s 1421 uživatelem internetu z různých míst Spojených států. Průzkum probíhal mezi 13. lednem a 9. únorem tohoto roku. Podle zvolené metody statistického průměru je statistická chyba odhadována na 3 %.

Nejednoznačné výsledky

Vnímání elektronické pošty a spamu není u uživatelů jednolité. Zatímco 28 % uživatelů v průzkumu řeklo, že se v jejich soukromých poštovních schránkách objevilo více nevyžádané pošty než před rokem, 22 % uživatelů hlásí opačný vývoj. U poštovních schránek ve firmách je situace odlišná. Na větší příval nevyžádané pošty si stěžuje 21 % , méně spamu podle studie dostává do firemní schránky 16 % uživatelů.

Toto rozdílné vnímání může být samozřejmě způsobeno chováním uživatele na internetu, poskytovatelem internetu a emailových služeb, ale také používaným softwarem. Překvapivé je poměrně nízké procento firemních uživatelů, kteří zaznamenali zlepšení situace s nevyžádanou poštou. Vzhledem k tomu, jaký má spam negativní vliv na efektivitu práce, by se dalo čekat masivnější nasazování antispamových řešení. Groupware klienty, jako je třeba Outlook nebo Lotus Notes, umožňují poměrně snadný způsob jak nevyžádanou poštu likvidovat.

Spam tlumí nadšení z internetu

Součástí studie byla snaha odhalit vliv, který má spam na uživatele a jeho práci s internetem. Ukázalo se, že více než polovina (53 %) uživatelů pokládá e-mail kvůli spamu za méně důvěryhodný komunikační kanál. To ovšem představuje zlepšení stavu, než jaký byl před rokem, kdy se spam negativně podepsal na důvěře k e-mailu u 62 % respondentů.

Ještě významnější dopad měl spam na 22 % dotázaných, kteří kvůli reklamním zprávám začali e-mail používat méně než dříve. V loňském průzkumu se od e-mailu odtáhlo ze stejného důvodu 29 % uživatelů. O deset procent se snížil počet lidí, pro které spam učinil posezení u internetu neradostným, spam tak znechutil pobyt online 67 % uživatelů (loni to bylo 77 %), ale i přes aktuální snížení se stále jedná o velice vysoké číslo.

Od porna k číslům kreditních karet

Za dobu, která uplynula od předchozího průzkumu Pew Internet & American Life Project, se změnil i obsah nevyžádaných obchodních sdělení. Pozitivní zprávou je skutečnost, že klesl podíl reklamy na online pornografii, která vadila hlavně ženám a znervózňovala rodiče malých dětí s přístupem na internet. I tak reklamu na porno dostalo 63 % dotázaných, což je o 8 % méně než před rokem.

Morálně "závadnou" (v závislosti na úhlu pohledu) reklamu ale vytěsňuje mnohem problematičtější věc, kterou představuje phishing, česky přezdívaný rhybaření. Tento výraz vychází z anglického fishing (rybaření) a odpovídá tomu, o co se autoři tohoto druhu nevyžádané pošty snaží. Jde jim o to nalákat uživatele na udičku v podobě e-mailu, který vypadá, jako by ho poslala důvěryhodná instituce - banka.

Pokud uživatel vábení podlehne a odešle odpověď se svými osobními údaji, dočká se nemilého překvapení třeba v podobě vyluxované kreditní karty nebo online účtu. Alarmující je proto přiznání celých dvou procent respondentů, kteří své citlivé údaje tímto způsobem skutečně poskytli.

Pravidla obrany

Při snaze uchránit se zbytečných nervů nebo ztráty času způsobené nevyžádanou poštou je dobré dodržovat několik základních pravidel. Tím prvním je dávat emailovou adresu pouze svým známým nebo obchodním partnerům. Pro potřeby různých online registrací je vhodné zřídit si druhý emailový účet, který budete kontrolovat pouze v okamžiku, kdy provedete registraci na webové stránce a čekáte e-mail s jejím potvrzením.

Dalším způsobem jak omezit počet přijatých nevyžádaných zpráv je volba neobvyklého tvaru e-mailu. Řada spammerů totiž používá slovníkovou metodu a rozesílá adresy na různé "vymyšlené" adresy bez jejich reálné znalosti. Proto je méně pravděpodobné, že spam dostane uživatel s adresou ksduwp75r9@cpress.cz než jmeno.prijmeni@cpress.cz.

Druhou úrovní ochrany je použití vhodného emailového klienta. Majitelé Office 2003 mají protispamovou ochranu zabudovanou už od výrobce. Uživatelé rozšířenějšího Outlooku Express, který je součástí MS Windows, mohou buď využít některý z komerčních nástrojů, nebo vyzkoušet Open Source poštovního klienta Mozilla Thunderbird. Ten také podporuje ochranu proti nevyžádané poště a je dostupný i v české jazykové verzi. Firmy potom mohou instalovat například Open Source řešení Spam Assasin nebo mail server, který má funkce spamového filtru zabudovány.

Třetí ochrannou vrstvou je opět uživatelovo chování. Pokud nějaký spam prorazí první dvě linie obrany, je nutné takový e-mail smazat a nereagovat na něj, a to ani kliknutím na "vymazat z databáze" či na podobný odkaz. Takovým krokem uživatel jen potvrdí odesílateli spamu, že se trefil k adresátovi a že daná adresa funguje, což vyvolá další vlnu nevyžádané pošty.

Diskuze (40) Další článek: Překladač PC Translator pracuje s Mozillou a Firefoxem

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,