Na ostří nože: Autorské svazy se rozhádaly kvůli článku 13. Hudební průmysl ho chce, ten filmový ani náhodou

Projednávání nové evropské směrnice o autorském právu se na nejvyšší úrovni blíží do finiše a s tím sílí i rozpor mezi dvěma ostře oddělenými tábory. Neshodnou se především na článcích 11 a 13, přičemž poslední týdny i díky kampani YouTube skoro nikdo neunikl zejména kritice toho druhého jmenovaného.

14 organizací proti článku 13

Na stranu odpůrců článku 13 se nyní postavila skupina 14 organizací, která v novém dopisu (PDF) poměrně ostře žádá nejvyšší evropské představitele, aby projednávání článku 13 zastavili, neboť by prý napáchal více škod než současná legislativa.

Pod dopisem jsou podepsaní především představitelé televizního a filmového průmyslu. Jmenovitě třeba Motion Picture Association (MPA), nebo Association of Commercial Televison in Europe (ACT), jejíž součástí je i společnost CME provozující stanici Nova. Svůj podpis připojila i nejvyšší britská fotbalová liga Premier League.

Kontroverzní třináctka přenáší veškerou zodpovědnost na provozovatele

Článek 13, přezdívaný také jako upload filter, ve vší stručnosti nařizuje všem, kteří ukládají velké množství uživatelem nahraných dat, aktivní kontrolu toho, zdali se nejedná o autorsky chráněný obsah někoho jiného.

Návrh nové legislativy tedy fakticky přenáší veškerou zodpovědnost na provozovatele služby, zatímco doposud praxe fungovala tak, že provozovatel odstranil závadný obsah až poté, co na něj upozornil majitel autorských práv (politika tzv. bezpečného přístavu, safe harbor). Podobně na problematiku nahlíží i česká legislativa.

YouTube a mnozí další ve svém boji proti článku 13 konstatují, že je při tak ohromném množství nahrávaných dat prakticky nemožné docílit toho, aby něco takového opravdu fungovalo, případně to bude velmi drahé.

Hudební průmysl se na článek 13 těší

Mezi podporovatele článku 13 naopak patří zejména hudební průmysl, který doufá, že tak především od YouTubu a Facebooku, kam budou mnozí nahrávat pirátské kopie hudebních klipů, získá na základě nových licenčních smluv více peněz. Mluví o tzv. value gap, tedy rozdílu v tom, co z publikace klipu dostane třeba YouTube a co skutečný tvůrce. Legislativy jako například článek 13 by měly tento rozdíl vyrovnat.

Po čerstvém dopisu adresovanému klíčovým osobnostem EU, se tak audiovizuální scéna do jisté míry rozdělila. Zatímco evropské komerční televize, filmové svazy nebo třeba zmíněný YouTube žádají odstranění článku 13 nebo alespoň jeho velkou revizi, IFPI a další představitelé hudebního průmyslu jej pevně podporují.

Nakonec tu máme mediální domy, které celou reformu autorského práva povětšinou podporují především kvůli článku 11, pro který se zase vžila přezdívka daň z odkazu, slibují si od něj totiž zase to, že vytáhnou peníze z Googlu a velkých sociálních sítí za to, že sdílejí jejich články.

Diskuze (38) Další článek: Německo chce nařídit Facebooku, aby přestal sbírat některé údaje o uživatelích

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,