Že NASA ironicky tleskala se nedivím 🙁 Dragon stále nelítá, ale už má SpaceX dalších x programů, do kterých má NASA lít peníze. Smutné, smutné. Můj děda vždy říkával, nejprve dodělej synku jednu věc a až pak se věnuj druhé, jinak nikdy nic pořádně neuděláš.
Když vidím jak ten starship stavěli někde venku na poli, za pomocí běžných stavebních jeřábů a při pohledu na záběry z blízka, kdy ty nerezové panely jsou různě zdeformované si říkám, že to musí být nějaký fake, co se rozpadne krátce po startu. 😁
To je právě výhoda oceli - vysoká odolnost proti živlům. Proto to mohli stavět venku.
precijen to je prototyp, ale sdilim vase pocity, me sokovalo, kdyz letel a pristal ten jejich prototyp, to vylozene vypadalo jako maketa, toto uz precijen vypada alespon z dalky jako raketa :)
Úžasné sledovat jak Muskova SpaceX pokračuje neskutečným tempem a za zlomek ceny za kterou je vyvíjena SLS. A přitom to bude mnohem pokročilejší loď/raketa než cokoliv jiného.Předpokládané náklady na vývoj Starshipu jsou 500M - 2B dolarů.Oproti tomu SLS bude stát minimálně 14B dolarů a v tom nejsou započítané náklady na vývoj side boosterů a programu Ares 5, na který SLS navazuje. A to nebude SLS opakovaně použitelná a náklady na let budou o několik řádů vyšší než u Starshipu. Starship je sám o sobě lander, takže bude moci přistát na Měsíci a Marsu. SLS nebude umět přistávat.
Názor byl 2× upraven, naposled 29. 9. 2019 14:56
A to je ještě SLS vpodstatě stará.
Tak SLS je takové podstatné vylepšení Saturnu5 ale nic víc. NASA za peníze daňových poplatníků nechce riskovat. A taky jde o to, že přízeň politiků bude mít jen když přesně dodrží to, co slíbila, protože jde o budgety, které jsou dané rozpočtem a politickou dohodou.Touhle koulí na noze samozřejmě SpX netrpí, takže vývoj může být mnohem rychlejší. Totéž ale platí pro americkou armádu, která dostává celkový budget a jak ty peníze používá je už dost v jejich interní režii. Proto může vyvíjet a dost experimentovat po všech stránkách (viz projekty typu X37B a mnoho dalších podobně důkladně utajených) B-]
Až na to, že SpaceX ještě nevyslala člověka do vesmíru. V tomhle stojím za NASA. SpaceX je v roli firmy, která demonstruje super cool novou technologii, zatím co po letech průtahů pořád nedodala to, za co si NASA zaplatila a na co zoufale čeká.
Co si NASA zaplatila(+zdroje)? Díky.
Samozřejmě mám na mysli crew dragon, už je to i v tomto článku.
Přečetl jsem si ten článek dvakrát a nikde nevidím nic o tom, že si NASA něco zaplatila.
Aha, tak to si otevřete třeba wikipedii. Crew Dragon je vyvíjen v rámci programu NASA Commercial Crew Development.
Ano, nevyslala zatím člověka do vesmíru, protože ji regulace NASA svazují ruce. Každopádně už jsou skoro tam. Vesmírné projekty mívají zpoždění a zpoždění SpaceX je nejmenší.I tak má SpaceX nejpokročilější raketu na světě.
To jsou spíš požadavky zákazníka než regulace. A bez prokázání spolehlivosti to samozřejmě nejde. A nejvyspělejší raketu určitě nemá, znovupoužitelnost není jediné měřítko.
Jaká jiný parametr podle tebe určuje vyspělost rakety? Znovupoužitelnost, cena za let, spolehlivost (F9 - 98%, F9B5 - 100%), nejlepší poměr tah/váha u motorů.
ok, jaka raketa je tedy podle vas nejvyspelejsi? 50 let stary Soyuz?
Mám pocit že požadavky se měnili za vývoje, chvíli měli být i takové, že byly nesplnitelné pro oba Boeing i SpaceX. Taková situace je pak na vinně za prodlouženíTo by mě zajímalo kdo jiný má vyspělejší raketu? Znovupoužitelnost je pěkným ukazatelem, ale samozřejmě ostatní ji mohou předehnat vyspělostí v jiných ohledech, problém je, že nic nikde nevidím co by to dorovnalo. Většinou se lítá sestarým HW s malími modernizacemi.Když zahrneme rakety ve vývoji, pak nejnadějnější je Blue Origin a jejich New Glenn, který též bude přistávat ale ten budeme porovnávat proti Starship, která má technologicky nadřazené motory. Reálně, jediný o kom vím že má šanci být technologicky modernější než SpaceX je Skylon, ale ten má dlouhu cestu před sebou a nevím zda ho naonec nezabije Brexit...
Právě že NASA za to zaplatila nedostatečně, vzhledem ke změnám a certifikacím...
...a když nemáte na kompozity, tak tam vražte nerez! 😀
Když nerez funguje lépe než kompozity...
Přesně tak. Proto bude Boeing 797 celý z nerezu... 😃
Boing nemusi resit chlazeni pri pruletu atmosferou. 😉
U letadel jde hlavně o spotřebu, proto se dělají věci jako kompozity nebo winglety. Tohle Elon při cestách do vesmíru, kdy cena paliva je jen nepatrný zlomek celkových nákladů, opravdu řešit nemusí. B-]
to nevadi, ze tomu nerozumite, nastesti nepracujete pro SpaceX :)
Ano, nerozumím :) Ale dobře si pamatuji, jak se Musk chlubil převratnými kompozity pro Starship. Když se z toho pak musel nějak vylhat, udělal z nouze ctnost, za potlesku tisíců užitečných idiotů, kteří se nyní tváří, jako by nebylo lepšího materiálu... 😃
Ty kompozity tam nejspíš ve finále budou, ale jen na určitých místech v rozumné míře. Ale v tuto chvíli není otázka ladění hmotnosti, pevnosti a nosnosti na pořadu dne. Ostatně Falcon9 je dnes po mnoha vývojových iteracích o dost jiný než původní verze. Předpokládám, že podobným vývojem projde i Starship a že za pár let bude vypadat o dost jinak a s lepšími parametry po všech stránkách. 🙂
Okomentuji a zhodnotím za 1/2 roku, jak říkám, neříkej hop, dokud nepřeskočíš. Nicméně Elon u mě jedno + má a sice tlačí na NASA, který nechce být zahanben a mnohem usilovněji pracuje na SLS a návratu člověka na Měsíc, na cestě k Marsu.
SLS je od ULA. NASA na SLS nepracuje vůbec a nikdy to ani nedělala.
Minimálně ji NASA navrhla. Být to na ULA, tak prostě udělají superheavy variantu Delta IV. Bylo by to mnohem rychlejší a levnější.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Space_Launch_System... : Výrobce NASA – vývojSLS se vyrabi v tovarnach/halach NASA, ULA s tim mnoho spolecneho nemaV cele anglicke wiki https://en.wikipedia.org/wiki/Space_Launch_System... je ULA pouze zde: "a former ULA employee"
Sci-fi je dnes. Fascinující.
Tak to se tady Svědkům Elonovým zase nebude líbit, taková přehnaná nedůvěra k jejich oblíbenému hochštaplerovi B-]
Myslite toho pana, ktery ma jako jediny orbitalni rakety, ktere dokazou pristat a znovu letet a ktery provozuje soucasnou nejvykonejsi raketu na svete?
"ze se do ni vleze 100 lidi"Chce se mi zvracet.
To je teoreticky možné kvôli využitiu povrchu v stave mikrogravitácie na maximum a objene pretlakovanej časti lode 1000 m^3. 10 m^3 na odobu nieje až tak málo vo vesmíre. No reálne v tejto verzii podľa mňa viac ako 50 ľudí nikdy k Mrasu či na Mesiac nepoletí.
Nejspíš už jsi starý!Doby novinářů jsou dávno pryč. Dnes píše každý tupec.
Sledoval jsem v noci přednášku Muska, v sedm ráno pak dokončoval článek. Pokud by tam byly faktické nesmysly, pochopím. Shazovat článek kvůli jedné chybě mi připadá poněkud přehnané.
Novinář má jazyk dokonale ovládat. Být vzdělaný, kultivovaný a sečtělý.Teď si představme Karla Čapka, jak napíše do novin "do lodi se vleze" a pak to omlouvá "shazovat článek kvůli jedné chybě mi přijde přehnané". Mohlo by se to stát?
Když jste nepochopil článek kvůli jedinému slůvku, které je v běžné mluvě a na celém internetu zcela běžné, tak byste nepochopil ani toho Čapka. Vraťte se dudom cugem a zastřitě se firangi, ať vom do očy nešvyti Miešjonček. Tak se mluví u nás, v Česku, v Ostravě. Za Ostravou už bylo Německo. I za Rakousko-Uherska se mluvilo stejně. Věřte tomu, Pepíci, že čeština nebude věčná a tak nebo tak zanikne. Už nyní na tom češtináři, stejní, jako Vy, pilně pracují a vymýšleji stále nová pravidla pravopisu. Největší sranda je, že v Penny Marketu prodavačky neumí vyslovit slovo donut a vyslovuji ho tak, jak se píše. Když to vyslovíte správně, tak, jak je to převzaté a jak se to ma vyslovovat, tak Vám nerozumi. I děcka na záklaní škole ví, jak se vyslovuje donut.
Milý Pavlíku, Jsem toho názoru, že se zánikem češtiny jsi vedle jak jedle. Každý používaný jazyk se se postupně vyvíjí, včetně češtiny. V angličtině ročně vzniká relativně hodně nových slov, spoustu slov přejala i přijímá a nedá se říct, že by v dohledné době zanikla. Podobně je na tom čeština. Ano, bude se měnit, ovšem je to důsledek toho, že ho používají lidé a já bych se toho nebál. Včetně té koblihy s dírou uprostřed. B-]
Hezké je, že mi říkáte milý. Nemám nic proti homosexuálům, ale je mi to nepříjemné. Jinak vám dávám za pravdu, že každý jazyk se vyvíjí. V diskuzích je pravidlem na celém světě, že se používá hovorový a nebo chatovaci jazyk. Česko je v tomto ohledu hodně zaostalé. Rozhodně mi připadá hodně milé, když někdo mluví tak, jak mu zobák narostl. Proto v diskusích říkáme a zároveň píšeme, že do autobusu se vleze, že do rakety se vleze, ... dokonce i docent v restauraci řekne, že ke stolu se vleze někdy i pět lidí ;-D a zkuste protestovat, se zlou se potážete. Diskuze není diplomka.
Evidentně nepatříte do mé sociální bubliny nebo jste evidentně příliš mladý na to abyste znal všechny obraty se slovem "milí ..." a mohu vás ubezpečit, že to s určitou, jinak sexuálně orientovanou, skupinou nemá nic společného. Co se týká diskuze, Česko není zaostalé jen nemusí asimilovat kdejakou módní ptákovinu ze světa. B-]
Dovoluji si vás upozornit, že homosexuál je zastaralý výraz. Word už vám jej podtrhne a doporučí nahradit nějakým výrazem nezatíženým předsudky o sexualitě. 😀
Názor byl 1× upraven, naposled 29. 9. 2019 23:05
Buzeranta už podtrhuje taky? 😀
Dost podivná diskuze... jak vlastně toto vlákno souvisí s článkem? Jinými slovy, nebál bych se to celé označit jako diskuzi o h*vně :-/
uf, uz jsem myslel, ze se nenajde bezchybny clovek :)
Existují moravské výrazy, na které jsou lidi z Čech v psaném textu mimořádně hákliví, pročež by se do článků neměly dostat. Tohle je jeden z nich. 😃A nechtějte, aby se v tom článku začal někdo vrtat, protože pak tam ty faktické chyby najde. 😃
To je pravda, 100 lidí je málo. Aby se něco udělalo s přelidněním planety, tak by je to bylo potřeba odvážet minimálně po 100 tisících.
Odvazanie je nezmysel. Uplne by postacovalo keby sa priebezne rodilo menej ludi ako zomiera.Nuz ale rozmnozovaci pud je vacsinou silnejsi ako logicke uvazovanie.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.