Na Internetu stále vede dobírka

Diskuze čtenářů k článku

Hausknecht  |  05. 06. 2001 20:56

Jsem rád, že to takhle vidíte. I nám jako obchodu na internetu video a DVD vyhovuje spíše platba dobírkou. Na internetu se snažíme prodávat levněji a tím pádem s nízkým rabatem (cca 10%). A banka nám z něj při platbě kreditkou dost velkou část krouhne - cca 3-5% z celkové částky !!. Takže placení kreditkou umožňujeme jen na výslovné přání a samozřejmě zákazníkům ze zahraničí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel  |  05. 06. 2001 20:15

Platbu předem nesnáším obecně, stejně jako bezdůvodné zálohy. Vždycky, nejenom na netu, chci platbu při dodání, nebo potom. Nechápu jaká výhoda by mi vyplývala z placení předem, aneb raději si vyzvednu z bankomatu, než se nechám okrást.

Další věcí je výhoda dobírky v tom, že se jedná fakticky o zásilku do vlastních rukou. Normální balík podle poštovního zákona může pošta vydat fakticky komukoli kdo slíbí, že vám ho dá. Pokud mi někdo nevěří, ať se podívá (jednou jsem takhle dobýval zásilku asi za dva tisíce ze souseda, kterého jsem měsíc nemohl zastihnout). Obdobně to platí s rizikem ztráty ev. poškození - ten kdo platí elektronicky nejen že riskuje okradení se strany obchodníka, ale např. i to že zásilku mu někdo ukradne (např. ten soused), přijde poškozená, nebo vám ji prostě pošta nedodá a vrátí ji jako nedoručitelnou. Ve všech zmíněných a poměrně běžných případech máte postaráno o sáhodlouhé diskuse s obchodníkem a poštou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin  |  06. 06. 2001 10:50

To je vsechno pravda. Ale na ebayi se s Vam nikdo  o dobirce bavit nebude, proste bud pristoupite na jejich pozadavky nebo smula. A to je skoda, protoze jsou tam nekdy skutecne vyhodne koupe.

 

Navic okrast Vas pri placeni pres Net platebni kartou nemusi primo obchodnik (i kdyz i on muzes udelat dobry tunel na kupujici - napr. stanovi povinnost dorucit do mesice od objednavky, prijima platby a pak pujde do konkursu i s Vasemi penezi - staci to spravne nacasovat - myslim ze sifistikovany podvod rohodle kalibru je klidne mozny, budete veritelem ve 3 tride je to jen o logistice), staci kdyz obchodnik proda Vase udaje dal (po relizaci nekolika obchodu pres Net uz stejne nepujde zjistit ktery obchodnik ty Vase udaje prodal) nebo nebude mit zabezpeceny prenos a nekdo Vam ty udaje odposlechne snifferem. K tomu byl dobry clanek vcera na www.lupa.cz

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin  |  05. 06. 2001 19:49

Dobirka pres Ceskou postu bude cislo 1 do te doby dokud nekdo napr. z Cpressu nenapise STRUCNE JASNE a SROZUMITELNE clanek o tom, jak pouzivat k nakupovani pres net platebni karty napr. od eBanky. Zatim je to tak, ze mne vsichni varuji, ze je nebepecne vytroubit do sveta  (a to treba i pri nakupovani na na eBayi) cislo sve kreditky nebot mi nekdo muze vytunelovat ucet v eBance a dokonce mne i zadluzit (tj. budu v minusu).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Emil Celustka  |  05. 06. 2001 21:41

Predevsim by musela byt splnena spousta kdyby: kdyby na tom mela banka zajem, kdyby obchodnikovi povolila prijimat platby, kdyby za provizi z obratu rikala: tito obchodnici jsou nasi partneri a nakupem u nich neriskujete, protoze jsou to nasi dlouhodobi partneri.

Pak byste pouze zadal, jmeno, cislo karty, mesic a rok expirace karty. To vse na strankach obchodnika, zabezpecenych SSL protokolem, ktery chrani data na ceste mezi vasim prohlizecem a serverem obchodnika. Obchodnik by udaje predal bance, banka obchodnikovi by predala zpravu o autorizaci platby, casto take vcetne postovni adresy, takze kontrola je mozna. Dulezity je vyber solidniho obchodnika. Nebo je tady nekdo takovy, kdo prisel o penize tim, ze nakoupil kartou na Amazonu?

eBay neni dobry priklad, pokud neplatite ve prospech eBay, ale ve prospech jednoho z nabizejicich, overeni jeho identity muze byt problematictejsi. A jak jsem psal, v civilizovanem svete na vas banka odpovednost za fraud neprenasi, ale je proti nemu pojistena.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Hroš  |  05. 06. 2001 18:36

Podle mého názoru, panuje nedůvěra k platbám předem obecně. Nevztahoval  bych ji jen k prostředí Internetu. Ani ve světe klasických obchodů, by nikdo neplatil rád dopředu. Ona to možná není ani tak nedůvěra , jako spíše zvyk, že když zaplatím, mám své zboží okamžitě. Samozřejmě se může stát, že e-obchod není schopen některý produkt, který nabízí, v solidní době dodat. Nedovedu si však představit obchodníka, který by zákazníka o vzniklé situaci neinformoval a v případě, že o něj již nemá v pozdějším termínu zájem, mu peníze okamžitě nepřevedl zpět. Ono tak časté srovnávání se zahraničím má jednu vadu. Zde jsou lidé zvyklí bezhotovostně platit o pár let déle než u nás. A přesto, že jistě nemají méně podvodníků, nemají k platbám předem žádnou nedůvěru. Myslím, že opravdu záleží jen na zvyku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pepo  |  05. 06. 2001 17:57

V sucasnosti zijem v zahranici, a tu je platba kreditkou bezna vec. Potrebujete tzv. credit history, co je vlastne potrebne pre napr. pozicku na dom, leasing na auto, atd. Takze vsetci znami ju maju. vsetci pracujeme v IT brandzi, ale ked som sa ich spytal, ci uz ju pouzili na inete, tak zakrutili hlavou, ze by ju nikdy nepouzili. Totiz ked platite v obchode, potvdzujete, ze ste to vy podpisom, ale na inete je to ine. Stali sa pripady, ze obchodnici nenapadne pouzivali male sumy z vasej kreditky, aby ste si to nevsimli. Vzhladom na to ze vsetci moji znami robia v roznych OS, je moznost zneuzitia dost velka. Takze beszpecnostne hladisko je tiez podstatne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Hlaváč  |  05. 06. 2001 17:14

Poprvé jsem na netu nakupoval v raných dobách nejen internetu u nás ale i ibusinessu. No, už to nějaké ty minimálně 4 roky budou. Tekdy snad jiná platba než dobírkou pro mě ani nepřipadala v úvahu. Zboží přišlo tak jak mělo a včas.

Poté si pamatuji další zlomový bod. Doba před vánoci 99. Dovolil bych si to nazvat možná největší krizí Vltavy. Tehdejší problémy s nedoručením zásilek se probíraly mnohokrát. I já byl ten, který po 3 měsících čekání a dohadování emaily přijal informaci od pracovnine Vltavy, že nejlepší bude zásilku zrušit. Inu, jak rád jsem byl že platbu plánoval až při doručení. Tedy dobírkou. Žádné zboží, žádná škoda. Nakonec jsem uznal že jsem ty knihy ani moc nepotřeboval.

Největší platba kterou jsem zatím prováděl byla koupě stany přes eCity. Tudíž platba z eCity účtu u tehdy ještě ExpandieBanky. Zboží bylo za dva dny doma, a bylo to o pětikilčo levněji než v kamenném obchodě. Co víc si přát. A to jsem našel navíc jen jediný kamenný obchod, kde požadovaný model měli. A to poslední kus, který mi do druhého dne zamluvit nechtěli.

Poté následovalo několik plateb na Vltavě a jinde převodem z účtu. Zboží dorazilo tak jak mělo a opět včas. Že by větší motivace?

Každopádně nakupování na netu budu tam kde se to vyplatí provozovat i dál. Plateb elektronických budu využívat také dál. Přeci jenom, čekat na zásilku a ještě běžet do bankomatu, abych měl u sebe dost peněz je daleko víc stresující.
A proč nevyužívám platební karty? Inu proto, že nemám kartu embosovanou, ale pouze samé elektronické. A stěmi se toho na netu moc nenakoupí. Škoda, ale ty banky zdarma nerozdávají.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Nico  |  05. 06. 2001 12:53

S Vltavou mám podobné zkušenosti. Zboží jsem místo 2 dnů dostal za dva měsíce po dlouhem emailování a telefonování s reklamačním oddělením, bohužel jsem platil přes ebanku takže nad tím nešlo mávnout rukou.

Teď zásadně hmotné zboží na dobírku, elektronicky platím pouze za software, který mám doma a kupuji pouze "licenční číslo".

Číslo své "EurocardMastercard" nesdělim po Internetu ani za zlaté prase.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Emil Celustka  |  05. 06. 2001 12:40

Domnivam se, ze ve svem clanku pletete dva pojmy. Duvodem proc zakaznici k platbam nepouzivaji online platebni nastroje neni jejich bezpecnost, respektive nebezpecnost, ale neduvera v internetovy obchod - zda jim zbozi bude vubec doruceno. Reakce ostatnich ctenaru to jen potvrzuji (s Vltavou mam podobne zkusenosti i ja ).

Navic, tlacit zakaznika k platbe platebnim systemem ma smysl pouze v pripadech, kdy je placena castka pomerne mala. Srovnani provize zaplacene eBance a dobirkovneho Profibaliku Ceske posty hovori jasne. Cena se srovnava na 3.100 Kc. Pro nizssi castky je vyhodnejsi eBanka, pro vyssi castky je vyhodnejsi dobirka, takze napriklad za objednavku v cene 10.000 Kc dam 100 Kc eBance, ale jen 31 Kc Ceske poste.

Platebni karty zakaznici nepouzivaji, protoze to banky nemaji zajem podporovat. Ani na strane zakazniku, ani na strane obchodniku. A opet, neni to vec bezpecnosti, je to vec sluzeb poskytovanych obema stranam bankou. Ceske banky naprosto nehoraznym zpusobem prenaseji odpovednost za pripadny fraud na klienta. Srovnejte si podminky eBanky (ostatni nase banky je taji, takze je nemaji na www strankach vubec) s podminkami napriklad Barclays Bank.

Pokud jako zakaznik budu mit moznost kazdou provedenou platbu reklamovat a penize mi do prosetreni reklamace budou ihned pripsany zpet na muj ucet, pokud nebudu odpovedny za skody zpusobene ztratou, ale zajisti se banka tak, ze se proti takovymto pripadum pojisti a muj dil si necha zaplatit jako soucast poplatku za vydani karty, budou zakaznici platit kartami radi a vsude.

Realita je ale jina, banky blokuji karty proti transakcim prostrednictvim internetu, zvysuji poplatek za blokaci karty (eBanka z 2.000 Kc na 4.900 Kc - takze karty radsi zamknout do trezoru a nepouzivat) a vubec se vsemozne snazi aby jsme karty k placeni nepouzivali. Proc?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš Holčík  |  05. 06. 2001 13:21

Já si naopak myslím, že toto v článku uvádím, že spíše lidé volí platbu při předání ne kvůli bezpečnosti bankovní transakce, ale právě kvůli obavám o důvěryhodnosti obchodníka.

Stejně tak s vámi souhlasím i ve věci platebních karet.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Emil Celustka  |  05. 06. 2001 21:22

Zpresnim to. Komentoval jsem predevsim tuto vetu: "Zřejmý důraz na platby v hotovosti má svůj důvod zejména v bezpečnosti transakce. " V kontextu odstavce je to duraz na platby v hotovosti oproti platbam on-line z duvodu bezpecnosti transakce. Ale hlavni pricinnou preference platby v hotovosti, v kontextu spise dobirky, je neduvera ve schopnost obchodnika dodat zaplacene zbozi! Sam to dale rozvadite. Ale v citovane vete by byla presnejsi:  "... zejmena v neduvere v realizaci objednavky obchodnikem."

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
zakaznik Barclays  |  05. 06. 2001 18:36

urazat Barclays porovnavanim s eBankou je dost nechutne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel Baudis  |  05. 06. 2001 09:38

Myslim, ze je to zcela jasne. Zalezi na tom, co si pres Internet kupuji. Kdyz jde o zbozi, ktere mi stejne nekdo musi fyzicky dorucit (televize, mobil, kniha), tak neni duvod to nezaplatit az pri predani. Eliminuje se tim moznost podvodu, zbytecneho placeni dopredu a podobne. Kdyz jde napr. o software, ktery je dorucovan elektronicky (a okamzite), je samozrejme vyhodnejsi platit kartou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Ďurovič  |  05. 06. 2001 09:15

Nakupuji přes Internet často a zkusil jsem už snad všechny různé kanály pro platby. Nemám nic proti elektronické platbě, ale obávám se, že ve většině populace stále přežívá ono staré známé: "Z ruky do ruky". A dobírkový kanál přesně toto vystihuje. Nemám zatím tak tristní zkušenosti s nedodáním objednaného zboží zaplaceného přímou platbou, ale rozumím obavám lidí, že by tomu takto mohlo být.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Oscar  |  05. 06. 2001 08:00

Chybi vyraznejsi motivace k el.platbam. Predpokladal bych, ze prima bezhotovostni platba by mela byt levnejsi nez dobirka. Ne vzdy tomu tak je a pokud ano, tak je rozdil zanedbatelny, takze zakaznik da radeji prednost jistote dobirky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mirek  |  05. 06. 2001 06:58

Taky jsem párkrát platil "elektronicky". Když pak místo inzerovaných tří dnů čekáte na zboží dva měsíce, tak si to příště také rozmyslíte. Něco jiného je, když zaplatíte a hned si to stáhnete. Ale po několika zkušenostech si hmotné zboží nechávám posílat na dobírku. Např. z vltavy jsem ještě nedostal knihu, kterou jsem objednal před dvěma lety (naštěstí jsem tehdy ještě nebyl klientem expandia banky),

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor