Nová studie ukazuje, že „nákupní vzorce“ známé z fyzického světa vypadají na Internetu jinak.
Společnost
Harris Interactive, jedna z dalších firem zabývajících se zkoumáním Internetu, provedla studii na třech tisících lidí nakupujících na Internetu a její analytici došli k názoru, že na Internetu lze vypozorovat „šest typů nakupujících“. Výsledky studie nesmíme brát jako status quo – je to zkrátka jen další kamínek do mozaiky sledování obrovského prostředí zvaného Internet, a je nutné jej zkoumat kriticky jako ostatně cokoli jiného na Internetu.
Podle výsledků studie tedy existují následující odlišné typy internetových nakupujících
- „E-bivalentní nováčci“. Jenom pět procent internetových nakupujících jsou lidé, kteří jsou na Internetu krátce, nejsou rozhodnuti nakupovat a především si kladou otázku: je to vůbec výhodné nakupovat na Internetu? Obchodník, který jim na tuto otázku odpoví kladně, je může získat
- „Materialisté šetřící čas“. Významná skupina (17 %) pragmatických uživatelů, kteří především šetří čas – jsou spíše bohatší, takže netráví spoustu hodin zkoumáním různých nejnižších cen a slev, chtějí být obslouženi rychle a ušetřit čas ježděním do obchodu
- „Hledají na Internetu, nakupují v krámě“. Nejpočetnější skupina (23 %), tvoří ji údajně převážně ženy, které mají stále obavy o své soukromí při nakupování na Internetu. Tato skupina obvykle prochází internetové obchody, poznamenává si ceny a hledá další informace; pak si jde vybrané zboží koupit do supermarketu. Úkolem internetových prodejců je přesvědčit tuto skupinu, aby se nebála možných rizik (zasílání čísel kreditek atd.) a nakoupila na Internetu
- „Mladí profíci“. 16 % tvoří populace obvykle mladých mužů, kteří jsou na Internetu dlouho doma, důvěrně jej znají a používají e-komerci ve všech možných odstínech. Internet je baví a hledají nové věci – obchodníci jim tedy musí nabízet nové, nešablonovité druhy pobídek a lákadel. Nakupují hodně a často
- „Porovnávači“. 20 % nakupujících využívá výhod Internetu jako média, které jim umožní ze židle srovnat ceny a parametry tisíců druhů zboží. Nejtypičtěji se jedná o rodiny s dětmi, které neoplývají penězi a potřebují hodně nakupovat. Jak na ně, je jasné – poskytnout zřetelné nákupní výhody
- „Milovníci značek“. Zbývajících 19 % jsou nakupující, kteří i v kamenném světě spoléhají především na osvědčené značky. Stejně tak na Internetu preferují obchody, které jsou „značkové“, jdou tedy například na Nike.com podobně automaticky, jako když nakupují zmíněnou značku v supermarketu.
Studie dále přinesla další zajímavá zjištění. 60 % uživatelů přímo napíše do browseru adresu obchodu (nebo ji má v Oblíbených položkách), tedy „nekliká“: význam zavedené značky obchodu je tedy obrovský. Bannery sice také působí, ale především na nováčky na Internetu; pro ty, kteří již jsou zvyklí nakupovat, nejsou moc účinné.