Aerolinky postupně omezují spoje, nebo pendlují nad Evropou téměř poloprázdné, aby nepřišly o drahocenné sloty na klíčových letištích.
Pokud v těchto dnech navštívíte Flightradar24, který monitoruje prakticky v živém přenosu leteckou dopravu a zobrazuje ji nad mapou světa, zejména nad Atlantikem a Pacifikem nebudete moci přehlédnout ikony letounů, které jsou oproti těm ostatním modré.

Flightradar24 nově ukazuje vedle žlutých i modrá letadla. Co to je?
Byť by se mohly nabízet nejrůznější teorie, s karanténami, uzavíráním hranic a koronavirem to nemá vůbec nic společného. Jedná se o technickou novinku, kterou web spustil pro všechny uživatele teprve před pár dny, byť na ní pracuje už čtyři roky.
Letouny můžete na vlastním hardwaru odposlouchávat i z obýváku
Základním zdrojem dat pro služby typu Flightradar24 jsou pozemní přijímací stanice rádiového signálu ADS-B, tedy plným názvem Automatic Dependent Surveillance – Broadcast. Jedná se o bezpečnostní systém, kdy lze veřejně získat základní informace o jakémkoliv letounu na obloze, který je vybavený ADS-B vysílačem.



Česká skupina hledačů letadel a drobný domácí přijímač na bázi Raspberry Pi a SDR/DVB-T (Foto: Roman Hošek)
S jednoduchým SDR přijímačem a softwarem můžete podobným způsobem zachytávat lety i na svém vlastním počítači, Raspberry Pi, anebo se rovnou můžete připojit do lokálních komunit. V Česku je to třeba skupina czadsb.cz.
Satelitní sledování letadel
Ale zpět k modrým ikonám letounů na Flightradar24. Pozemních přijímačů ADS-B nebude nikdy dost a nedokážou spolehlivě pokrýt neobydlené oblasti. Provozovatelé služby proto už před lety začali spolupracovat s GOMspace na podpoře satelitního ADS-B. Údaje z letounů tentokrát zaznamenávala sledovací družice GOMX-3. První experimenty proběhly v roce 2016 a Flightradar24 si ověřil, že vše funguje.
Po čtyřech letech testování a zapojení dalších hráčů včetně satelitních kartografů ze Spire nyní Flightradar24 vložil satelitní ADS-B do hlavní veřejné mapy a jsou to právě ta modrá letadélka na obloze.
Díky satelitnímu ADS-B a dalším sledovacím technologiím skrze družici snad jednou definitivně vymizí letecké katastrofy jako nešťastný let MH370 z 8. března 2014, který se zřítil na neznámém místě a drtivou většinu jeho trosek dodnes nikdo nenašel.