Na Facebooku je hromada politické reklamy, u které není jasné, kdo ji platí

Výzkumníci z Newyorské univerzity více než rok zkoumali reklamní platformu Facebooku. Zjistili zde přitom velmi závažné systémové nedostatky. Výzkumníci v období od května 2018 do června 2019 odhalili více než 86 tisíc reklam či sponzorovaných příspěvků se zavádějícím obsahem, přičemž více než 19 000 z nich byly placeny pochybnými komunitami. 

U těchto reklamy byly přitom využity podobné dezinformační taktiky, kterými se v minulosti ruské agentury pokoušely ovlivnit americké volby. K šíření těchto dezinformačních sponzorovaných příspěvků využívali různé facebookové stránky, kde příspěvky ve stejném znění publikovali. To jim domohlo k lepšímu zacílení obsahu na uživatele podle pohlaví, věku, rasy, politické příslušnosti a podobně.

Facebook sice od května 2018 reklamní platformu vylepšil a ztransparentnil, takže je možné u politických reklam dohledat jejich sponzory. Ti by zároveň měli procházet dodatečnou verifikací identity, jinak takové reklamy dostanou tzv. Disclaimer případně jiné označení, které uživatele upozorní na menší důvěryhodnost. Ani to však neplatí vždy. Údajně až 10% ze zkoumaných reklam totiž žádný disclaimer nemělo. Facebook už prý tyto reklamy uvedené ve výzkumu blíže prověřuje.

Na druhou stranu je nutné přiznat, že od té doby provedení výzkumu Facebook pravidla pro politické reklamy znovu zpřísnil a pro každou reklamu je minimálně v USA nutné uvést daňové číslo poplatníka, případně povolení od Federální volební komise. Dalšího zpřísnění se dočká zřejmě už tento měsíc, kdy by s novými podmínkami měli uživatelé vídat mnohem méně politické reklamy.

Zdroj: The VergeDamon Mc'Coy (věd. článek)

Diskuze (5) Další článek: Dopřejte si své vysněné bydlení

Témata článku: Facebook, Sociální sítě, USA, Vláda, Reklama, Politika, Donald Trump, Mark Zuckerberg, Soukromí, Řek, Uživatelé, Politická reklama, Kdo, The Verge, Hromada