Technologie | Sport | Audi

Na Dakaru poprvé vyhrál elektromobil. Žere benzín, vypadá jak monstrum a nese značku Audi

Motorsport už roky zápolí s příchodem elektromobilů. Fanoušci se hlasitě brání, pořadatelé je nechtějí naštvat, ale také hledají společnou cestu s automobilkami, které v elektřině vidí jasný směr. Výsledek je zatím nemastný neslaný. Elektromobily většinou soutěží ve vlastních kategoriích, protože zejména u delších závodů nedokáží konkurovat hmotností a dojezdem.

Ale i to se mění a tím revolucionářem je Audi – stejná automobilka, která na nejslavnějším okruhovém závodě světa 24 hodin Le Mans v roce 2006 začala vítězit s naftovým motorem. Do té doby nevídané. Letos si Němci vzali za cíl nejslavnější dálkovou rallye, právě probíhající Dakar. Přivezli s sebou futuristické monstrum jménem Audi RS Q e-tron.

Znalci už podle zkratky tuší, je to elektromobil. Znalci dakarských poměrů nevěří a dobře dělají, protože to rozhodně není takový elektromobil, který bere veškerou energii z baterií. Tenhle si ji totiž na palubě vyrábí spalováním benzínu…

Dakarský e-tron má za sebou dekádu vývoje, je osazený dvojicí elektromotorů z Formule E, zmíněný spalovací motor pochází ze závodního speciálu DTM. Vtip je v tom, že tenhle turbem přeplňovaný čtyřválec TSI bude monotónně pracovat v efektivním pásmu 4500 až 6000 otáček. Ani v tomto systému nechybí baterie, má kapacitu 50 kWh, váží 370 kilogramů, na začátku etapy je nabitá, pak ji doplňuje spalovací motor a rekuperace energie při brždění.

Jak takové benzínoelektrické monstrum zní? Tady e-tron jede za uječeným Fordem českého závodníka Martina Prokopa. Když budete dobře poslouchat, uslyšíte jak elektrický hvizd, tak tlumený běh spalovacího motoru:

Výkon celé té složité soustavy se odhaduje na 500 kW (ale záleží na konkrétní situaci). Hmotnost auta se odhaduje na dvě tuny, ale přesná data automobilka nezveřejnila. Stěžejní otázka ale zní – může něco tak komplikovaného a těžkého uspět proti léty osvědčené koncepci se spalovacím motorem?

Ano a ne

Audi by na Dakar nepřijelo, kdyby si nebylo jisté potenciálem svého vozu. Ale ještě bylo vše nutné prověřit praxí. Esa za volantem by byla – Stéphane Peterhansel je 14násobný vítěz Dakaru, exmistr světa WRC Carlos Sainz na Dakaru vyhrál dvakrát, trio doplňuje rallycrossový mistr světa, dvojnásobný šampion DTM a závodní všeuměl Mattias Ekström.

A220081_medium.jpgA220118_medium.jpgA220117_medium.jpg
Peterhansel, Sainz, Ekström. Ani ty nejzářivější hvězdy úspěch nezaručí.

Hned první den přinesl katastrofu. Peterhansel řešil problémy s podvozkem, Sainz a Ekström ztratili po navigačních chybách. Dobré zprávy pro Audi se hledaly těžko, ale alespoň se zdálo, že pohonné ústrojí funguje. Druhá etapa byla lepší: Sainz třetí, Peterhansel čtvrtý, Ekström sedmý. A ve třetí etapě to přišlo, Carlos Sainz vyhrál.

Teď je Dakar v polovině a už je zřejmé, že Audi letos celkovou klasifikaci nevyhraje. Po šesti etapách je na tom nejlépe Ekström – celkově 14. s propastnou ztrátou blížící se třem hodinám. Neúspěch? Audi určitě chtělo zopakovat 16 let starou revoluci z LeMans. Bude se muset spokojit s etapovými úspěchy, nasbírá zkušenosti a za rok se vrátí ještě silnější…

Diskuze (109) Další článek: Mapy.cz lehce vylepšují vyhledávání – při pohybu v mapě automaticky načtou další výsledky

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,